AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.358

Läckage vid tankning!

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag har ett irriterande bränsleläckage som uppstår vid tankning. Det uppstår endast då man fyller ända upp i röret, eller ibland med vissa "högpresterande" bensinpumpar (dvs sådana med rikligt flöde). Bensinen flödar i så fall ganska kraftigt utmed innerväggen innanför bakskärmen. Det här tyder ju på att det är hål i bränslepåfyllningsröret eller att det är otätt vid anslutningarna till vakuum-/luftnings-/återflödesslangarna (vad är det egentligen...? :-/

Nu undrar jag hur jag ska kunna fixa det här (helst själv eftersom kassan inte tillåter annat just nu...) Jag har lyft på gummidamasken som tätar vid rörmynningen och försökt kika underifrån upp under skärmen, men problemet är att det är så jädrans trångt. Jag kan inte se något, och även om jag gjorde det skulle det inte finnas plats för någon åtgärd. Blir det verkligen nödvändigt att montera ned hela tanken (med allt vad det innebär) eller finns det något annat tillvägagångssätt? Har ett sånt här läckage någon betydelse för prestanda osv (t.ex. pga bristande tryck i tanken etc)? Om det inte har det kan jag ju iofs leva med det (genom försiktig tankning osv) även om det är irriterande... Förslag på åtgärd mottages tacksamt!

Mvh
/Pewe
Stephan E
Det problemet hade jag på min gamla 528i-87, vad jag
förstår är det rätt vanligt. Det blir nedplockning av tank
om du vill fixa det.

Jag tror förövrigt inte SBP godkänner en bil med läckage,
det skall ju dock upptäcka det vid besiktningen.

Det otrevliga är väl den egna säkerheten, känns inte kul med
soppa som skvätter runt när man åker eller i värsta fall en
slarvig rökare i bilens närhet.

Mvh -Stephan
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
*he he* Har alldeles nyligen besiktat - utan anmärkning! (trots relativt tydliga spår - när bilen var upplyft - efter rinningar längs nedre delen av tanken, som jag hade missat att tvätta bort...;-) Säger kanske en del om den jämna standarden hos SBP...

Nu kör jag ofta med relativt lite bensin i bilen, så det är sällan någon risk att det skvätter ut något då, men visst är det irriterande (och inte särskilt tjusigt när man står på Tappen och det här händer). Nu är det ju så med en gammal bil att man inte bara har ett enda fel att åtgärda... Med liten kassa måste man därför prioritera, och om jag inte vinner något i prestanda eller riskerar något ur säkerhetssynpunkt väljer jag nog att leva med det tills vidare....

Mvh
/Pewe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håll rökarna borta från bilen

MVH
Hasso
Skall du snåla så är tipset fixa tanken och tanka ALLTID fullt speciellt på vintern!!

Med en skvätt soppa på bottnen bildas lätt och mycket kondensvatten som sen ställer till alltsköns elände.. (Ispropp, korrison i rör/pump, dålig avgasrening dåliga prestanda..
jag vet inte hur det ser ut på en 5-serie, men på min E30 så gick det att fixa med en slang
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"supermetall" typ plastic padding brukar funka bra på tankar om man gör rent ordentligt först, men ändå en nödlösning.
Ett annat tips som funkar om tanken läcker,
Vanlig tvål gnuggas mot läckagestället det tätar bra
och håller rätt länge vid mindre läckage.
Trodde inte på det förrän jag såg det själv tätt på 10 minuter.Blir nån typ av kemisk reaktion som tätar.

MVH
Hasso
vanlig tvål bara? låter konstigt? hur menar du att det skulle täta? fyller det igen hålet av sig självt eller måste man fylla det med tvål?
Nahoj
Har haft samma fel själv på min E34. Felet bestod i att tankarmaturen hade spruckit. En ny kostade 1244 Kr på BMW. öppna bakluckan och lyft på mattan. Där finner du ett lock som måste skruvas bort. Då syns tankarmaturen vilken är gjord av plast och kan spricka i ovankant. När du tankar fullt kommer det att ligga bensin och flyta där. Armaturen är ganska lätt att byta. Skruva lös plastringen och lyft upp hela armaturen lossa slangar (töm även tanken innan)montera en ny armatur.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Samma fel på min.
Den har rostat sönder mellan tanken å påfyllningsröret, allså precis där dom sitter ihop.
Vanligt fel på e28 har jag hört.
En ny tank ska kosta typ 1200.-

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glenn:Ungefär så. Var inne på den verkstad jag brukar låna. "Direktören" hade backat in i en snövall med nått hårt i ( MB300t) bilen stod på en av lyftarna och droppade bensin från en spricka i tanken, han gick in på toan och hämtade en tvål gnuggade i ca 5 minuter på det ställe det läckte resultat tätt. Det var förra vinter tätt fortfarande.Hade hört talas om metoden i många år men inte provat själv (använt supermetall)så nu fick jag se att det funkade.Någon typ av kemisk reaktion blir som tätar.
Det finns en vanlig kökskrydda som man kan ha i kylaren
istället för kylartätning vid läckage kommer inte ihåg vilken. (inget att rekommendera men det ska funka)
ingefära??

MVH
Hasso
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tack för responsen och tipsen! Hmm, det här med tvål och kryddor låter onekligen spännande...:-)

Problemet är fortfarande hur man på det minst bökiga sättet ska hitta och komma åt läckan, om den nu (som jag trots allt fortfarande tror) finns uppe i röret nånstans...? Tankarmaturen sitter väl på toppen av själva tanken och då borde det väl inte läcka vid tankning, utan bara då tanken blir full, eller....?

Tror mest på rostteorin eller dålig anslutning vid "returslangarna" strax nedanför mynningen (ingen som kan förklara funktionen för dessa?) Nåja, det blir väl till att montera ned hela skräpet och leta med ljus och lykta (ej levande ljus dock :-)...

Återigen tack för responsen! Jag kan snart inte leva utan detta forum!

Mvh
/Pewe
BJ
56
BJ
M535i-87
535-88
Kryddan heter Kanel
BMW-Yoda
Rost. Det enda av erfarenhet som håller för att täta bensintank med är båtplast. Har precis bytt tank på en 520-86 samma problem som du, fast den släppte dom inte igenom. Originaltank på Bmw 2080kr+givare1200kr. Den hade "vuxit" fast.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.