AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.953

Ljuddämpare som bara släpper igenom lågfrekventljud.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej

Jag är ute efter ljuddämpare som bara släpper igenom lågfrekventljud. Alltså ingen smatterljud eller liknande utan bara mulligt basljud.

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Okej, ett annat alternativ till en dämpare som enbart släpper igenom lågfrekventa ljud är att kolla hur ditt system är uppbyggt i övrigt...Genom att konfigurera systemet på olika vis kan man få systemet som helhet att filtrera bort vissa frekvenser ur registret. Har inte kollat hur det ska gå till, men jag kan återkomma med det när jag har exprementerat lite :-D
Annars finns det dämpare med en insats som man kan justera för att få det ljud man vill ha

JOhan
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter trevligt det där med justerbar dämpare... Berätta gärna mer...

---------------------
/Chrille
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
finns bla på www.realcar.se från 1688 kr, och då är det kolfiberhölje på den å, så det blir fint :-D
Sen finns det säkert på fler ställen, det är bara att leta lite...
Man skruvar insatsen så den reglerar ljudet, och på så sätt kan man stämma av ljudet där man vill ha det... Perfekt eller hur?
Hoppas jag varit till hjälp,

JOhan
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Länk Har några trevliga ställbara.Ska själv köpa en i vinter : )

hjorten
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men dom ser ju förjäkliga ut... Struntar nog i ställbart då, verkar som det blir lite japstyle :(

SIMONS funkar ju i ungefär 10 minuter sen är dom utblåsta och låter som vilken raggar 240 me hål iavgassystemet som helst.

Det måste ju finnas fler billiga burkar än SIMONS och APPLE Racing eller?

---------------------
/Chrille
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
En "ställbar" ljudnivå på en dämpare är bara för dom som inte ska köra med bilen, det ger ett högt avgasmottryck och stryper effekten, då kan man ju lika gärna köra med original o vänta tills den rostar hål så har man både mer effekt o högre ljud än dessa med löss justerbar insats.......

deejaywasp: Simons går bra att köra med, om du blåser ut innehållet på 10 minuter har du nog inte original-motor direkt, brukar hålla minst en säsong på en racebil!

Annars finns ju rostfria ljuddämpare på Rak-rör o Ferrita!

///Magnus
Autotillbehör har ställbara OTTO dämpare på hyllan.
Faktiskt riktigt snygga, har sett / hört dom i verkligheten på kompisens O**L Turbo.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
deejaywasp:

Simons dämparen på min race bil har hållt 2 säsonger nu.
Har bara en burk (största 3") på min bil å den mullrar som en V8.

//Ticco

www.ticco.com
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
G-Power dämparna är konstruerade för att låta "mulligt" och dovt.
Kostar dock en slant.

www.g-power.de

Jarlsbilserivce är svensk återförsäljare för G-Power.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har dämpare från Rakarör, och den låter bara dovt... Kanon ljud! Hela systemet är i 3" rostfritt, svetsat av PPF med delar från Rakarör.

Länk

www.reptil.nu
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vi testade sätta dit en 2,5" simons dämpare på en HELT orginal 318 med m40 motorn... Varmkörde bilen och sedan fullt spett från stilla stående bilen lät as gött och doft ungefär till 160km/h då fick den burken nog och börja råma som en ko ungefär :)

Har även testad samma grej på en 735:a den höll dock en vecka innan den börja bröta utavhelvete...

Men men... säger ni att det funkar får jag väll testa att trycka dit en på varje sida då.. Vilken tum bör man ha för att få mycket lågbas... 2st 2,5" burkar till 3 cylindrar var bör väll räcka eller?

Ticco: Har du film eller ljudfil på hur den låter?

---------------------
/Chrille
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bara en gammal från förra året.
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
heh... Det var inte så lätt att höra på den hur det lät :) Ljudet kändes något komprimerat om man säger så :)

Men tack ändå---

Nån annan som har film/ljud på en M20b25 me simonsburk?

---------------------
/Chrille
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag har ingen film på min, men kan intyga att den låter skönt! Har orginal t.o.m kat, efter det 3" med simons största ovala dämpare längst bak under baljan. Det är viktigt att placera dämparen så långt bak som möjligt, samt att ändröret blir så kort som möjligt. (Info jag läst mig till innan...)
Kolla in Jt avgasteknik annars.

Länk

Deras dämpare är av hög relativt kvalite och kostar inte mycket mer är simons när man beställer från deras hemsida. (Förresten är inte simons rör aluminiserade, vilket Jt:s är. Obs att det är rören! Bägge har aluminiserade dämpare)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
fyfaan=) köp appledämpare istället, tycker dom både låter å håller bättre... fast d e ju bara min åsikt;), sen kostar dom inte heller så mkt mer än burkiga simons...
har haft simons på rätt många bilar innan bara så ni vet, innan ja börja köra me apple då=)
turbocenter säljer apple fö...

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ganska intressant sida den där jt.. Ingen som vet var man får tag på platta men breda ändrör/utblås?

---------------------
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
men åhh.. ja orkar inte mer.. det blir en simons 2,5" dämpare på varje sida... Kommer nog at bröta utavhelvete med skitsamma... fyller den med svinto ;=)

---------------------
/Chrille
Pi
123
Pinky
E36 325 M
deejaywasp:
Hur blev det?

Funderar själv på om jag ska lämmna in bilen till
Rakarör eller ferrita.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.