|
|
|
|---|---|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bilen (BMW 535i E34 -89) har på ett par veckor gått från att fungera fint till att konstant vibrera lätt (ibland kraftigt) vid hastigheter speciellt runt 100 kmh och över, speciellt när någon sitter i passagerarsätet. (Bytte för ett tag sen tryckstag och tvärstag, och de irriterande vibrationerna vid inbromsning runt 100 kmh försvann direkt). Tog en snabbtitt och märkte, enligt mitt tycke, ett rejält glapp i p-ändans kulled för höger styrstag. För den multimedia-kräsne finns t.o.m. en liten videoklipp av det :-) Länken till filmen är Länk Jag utgår från att detta är huvudorsaken till problemet. Så jag kommer nu att byta p-ändar och yttre styrstag (båda sidor) så fort som möjligt. Styrstagen är ju inte purfärska så jag tycker det är lika bra att byta de också. Men frågan är nu, finns någon annan detalj i styranordningen som är känd att vara orsak till vibrationer som man missat? (När man ändåså håller på att byta delar i styranordningen och ska sen lämna in den för justering). Tänkte tex på bussningen till "idler arm". Är ju en gammal bil, så bussningen är väl inte helt färskt. (Balansering av hjul kommer jag ju också att göra för att minska ner felkällorna). Tacksam för synpunkter o förslag. |
Korrekt länk är Länk |
| jag känner också vibrationer vid högre hastigheter samt vid inbromsning... kan det inte bero på att däcken kanske är obalanserade? behöver också svar snarast... hur fixade du ditt problem slangen? | |
|
Vanligaste felkällan enligt andra trådar verkar vara casterstagens bussningar. Mvh Daniel |
|
Jo jag hade det "klassiska" problemet med vibrationer som uppstod vid runt 90-100 kmh vid inbromsning. Men som sagt så löste jag detta med att byta tryckstagen (casterstagen), både bussning och arm. (Jag bytte iofs även tvärstagen inkl dess bussningar när jag ändåså var i farten). Problemet med vibrationer vid inbromsningar var som bortblåst efter bytet. Varför jag bytte båda armarna (och dess bussningar) berodde mest på att det ibland är svårt att exakt veta i vilken skick bussningarna till tryckstag och även tvärstag är i. Nu är det iofs tryckstaget som får ta nästan all kraft vid inbromsning men dåliga bussningar på tvärstaget är ingen höjdare heller. När jag ändåså hade halva framvagnen nermonterad passade jag på att ringa BMW o köpa ett par stag till helt enkelt. Men kort efter det bytet började ju ett annat slags problem uppstå. Mer eller mindre konstanta vibrationer. Jag är relativt säker på att detta beror på en kombination av följande tre saker; glapp i styrstagens kulleder, icke justerad framvagn samt obalans i däck. För att fixa dessa tre har jag gjort detta; köpt nya styrstag inkl p-ändar samt ny bussning till idler arm, bokat in en framvagnsinställning samt komma att göra balansering av däck. Kommer att byta prylarna i helgen och framvagnsjustering på tisdag nästa vecka. Förhoppningsvis ska det mesta av vibrationerna vara borta. Om det finns små vibrationer kvar, så får jag leta upp mina vinterdäck, göra balansering av dem, och provköra med dem. Jag lägger inte ut 500kr för balansering av mina slicks till sommardäck :-) Vi får hoppas att problemen försvinner med dessa åtgärder. Jag kan skriva här hur det har gått. Rolle83: Problemet vid inbromsning beror nästan säkert på att bussningarna till casterstagen (tryckstagen) är slitna. Jag antar det är mest när du bromsar medelhårt till hårt vid typ 90-100 kmh som du får vibrationer eller? Eller får du även vibrationer när du trycker lätt lätt på bromsen i dessa hastigheter också? Får du vibrationer när du bromsar i tex 50kmh också? Du har rätt i att obalans i däck kan skapa en hel del problem också så det är verkligen värt att kolla upp. Runt en 500kr tror jag en ordinär balansering kostar. |
| hejsan.. skall ombalansera däcken imorgon.. skriver här hur det gick.. | |
| Jag har vibrationer i min men bara ibland när jag "fes-bromsar" i 70. Går det fortare eller saktare eller att jag bromsar hårt vibrerar det ingenting. Är det casterstagsbussningen som spökar här också?? | |
|
Det tror jag beror på antingen skeva bromsskivor, eller kärvande bromsok. När casterstagsbussningarna är slut vibrerar det kraftigt vid hårda inbromsningar. /Per |
|
Lovade som sagt återkomma om hur det gått. Bytte ju båda styrstagen och dess p-ändar. Bytte pendelstagen i bara farten också (gummidamasken har varit trasig ett tag kring ena kulleden). Mätte någotsånär så att jag fick lika långa styrstag när jag bytte, skulle ju bara köra 1 km för att få den justerad. Men det var en ganska annorlunda upplevelse att köra den korta sträckan med framvagnen helt ojusterad! Kort och gott, en halvtimme senare så var allt justerat. Testkört den under dagen och alla problem är borta. Inte minsta tendens till vibration i hastigheter långt över vad som är lagligt. Nu ska vi bara hoppas på att det håller sig så också. Obducerade den misstänkt defekta styrleden och mycket riktigt, p-ändens kulled vid spindeln för höger styrstag var helt kass. Damasken hade läckt in både fukt, grus o skit. Inget fett kvar. Snustorrt o massa grus och skit typ. För de intresserade så är här några siffror från mätprotokollet, siffrorna visar nuvarande inställning och de inom parentes vad de var innan: VF : camber -0.18 (-0.16) caster 7.93 (7.93) HF : camber 0.26 ( 0.26) caster 7.21 (7.21) VF : toe 0.14 (0.06) KPI 12.10 (12.07) HF : toe 0.12 (0.24) KPI 11.94 (11.94) Tycker dock höger fram camber verkar vara lite väl mycket fel, eller? Camber är väl normalt sett inte justerbart antar jag. |
|
Hallå slangen. Om värdet innom parentes är det rekomenderade så är ju det faktiskt injusterade exakt samma??? Förstår inte vad du tyckte verkade fel. Hur som hälst intressant att se värdena. Gjorde själv en ljulinställning på en E34 förra veckan så jag återkommer med mina värden. Bytte en hel del delar i framvagnen på den men inte p-ändarna. Kunde inte känna något glapp i dem när jag ryckte kraftigt fram o tillbaks så då ska det väl va ok??? Hade du något glapp i bussningen till Ilder-armen? Bytte du den? Jag tycker bilen går mycket bättre nu men den är en aning spårkännslig. Kan kanske bero på 17" eller? Å andra sidan är inte en ny E60 med 17" lika spårkännslig och jag förstår egentligen inte varför det är någon skillnad... |
|
Tjena Frapp, nja värdena inom parentes var hur bilen var när jag lämnade in bilen för justering, dvs innan de började att justera. Siffrorna utan någon parentes är värdena bilen fick efter att justeringen var gjord, dvs vad jag har nu. Syns på tex toe vinklarna att jag inte la ner någon större möda på att få det rakt. I stort sett omöjligt ändåså. Efter jag bytt styrstag och pendelstag och innan justeringen pekade alltså VF pekade nästan rakt fram och HF pekade rejält in mot bilens centrum. Kan förklara varför den var helvidrig att köra med. Efter justeringen ser toe vinklarna riktigt bra ut. Lika mycket toe vinkel (toe in) på både VF och HF. Några andra vinklar är inte justerbara vad jag kan förstå. För att göra detta, tex justera camber, ersätter man tydligen övre fästet för fjäderbenet eller något liknande. Vad jag hakar upp mig på är att både caster och camber vinklarna för HF inte är vad de borde vara (tycker jag iallafall). Detta är som sagt inget som går att justera nämnvärt så att värdena inte ändrats efter jag lämnade in den för justering är helt ok. Men tittar man på HF så är cambern positiv! Hjulet lutar alltså utåt från bilen om man tittar på det rakt framifrån. Tittar man på caster för HF så är den vinkeln i minsta laget. (Även KPI är väl inte helt perfekt heller). Verkar som HF inte är helt som det ska vara. Skulle vara väldigt kul att se de värden du fick! Det glappet jag hade var ganska uppenbart när jag hade hissat upp höger sida fram och ryckte i hjulet fram och tillbaka (som filmklippet visar, fast jag tycker det ser lite väl dramatiskt ut på filmklippet). Däremot var det inte lika uppenbart när jag bara ryckte i styrstaget fram och tillbaka, men det märktes dock men inte lika uppenbart som när man ryckte fram och tillbaka i däcket. Nu var kulleden rejält sliten, så det var kanske så konstigt att det märktes när man bara ryckte i styrstagen. Tänkte ju byta bussningen till Idler-armen på samma gång, men gjorde en liten miss där. Köpte bara bussningen, tänkte inte mer på det sen. Upptäckte dock när jag skulle dra igång arbetet att jag inte hade de rätta verktygen (eller förutsättningarna så att säga) att få ut den gamla bussningen och in med den nya. Så den blev aldrig bytt. Tror inte den var i speciellt dåligt skick. Men det ligger i pipen att göras så att säga, när förutsättningarna är lite bättre. Eftersom det verkar fungera bra, så är det inte så bråttom. Min E34 har alltid varit något något spårkänslig har jag tyckt. 15" bara men 225 på alla fyra dock. Kändes som den blev mindre spårkänslig efter justeringen, men är inte säker. Men det är inget som stör så jag har inte funderat särskilt mycket mer på det. Vet inte exakt hur mycket de gjort om i tex framvagnen, ändrat lite vinklar och annat smått och gott antar jag. Men samma grund design används vad jag vet. Förutom då Dynamic Drive som är tillval, det är mycket möjligt att denna kan hjälpa till att minska spårkänslighet. Nyare sportbilar verkar vara mindre spårkänsliga än vad de var förut. Utveckligen av aktiva chassin kan ha bidragit till att göra detta möjligt. |
|
Här kommer mina värden efter hjulinställning VF HF Rekom. -0.40(-0,40) Camber -0,35(-0,40) -1,00-0,00 7,78(7,78) Caster 7,15(7,15) 7,67-8,67 0,14(0,63) Toe 0,13(0,59) 0,13-0,21 13,63(13,68) KPI 13,50(13,54) Jag fick även värden för bakvagnen men han ville inte justera något där. Det som förvånar mig är att jag bak har en Camber på -1,68 på v. och -1,96 på h. Rekommenderat är -2,75- -1,75. Alltså har jag en ganska liten Cambervinkel bak men ändå tycker jag att den sliter helt för mycket insida bak. Mina bakvärden är: V.bak H.bak Rekom. -1,68(-1,67) Camber -1,96(-1,96) -2,75- -1,75 0,16(0,15) Toe 0,00(0,00) 0,10-0,17 Kan mitt lite märkliga toe värde spela någon roll? Och vad är KPI? |
|
| hej. kom precis ifrån däckfirman där ja köpt och bytt till vinterdäck.. när dom tog ner vä framdäck så fanns det ett rehjält glapp när dom ryckte i det... vad är det för fel? va kostar det? samt är det svårt?? gärna svar me bilder/länkar där dom beskriver bytet av del eller justeringen.... när ja bromsar in så kan det vibrera så mycket att ratten blir svår att hålla i... =/ är väldigt orolig... ja tror bmw-slangen e haj på det =) tack på förhand... | |
Frapp, tillbaka igen efter ett långvarigt "uppehåll". Tack för värdena, alltid intressant att se andras värden. Tror inte jag skrev mina värden för bak så de kommer här (värdet inom parentes är som sagt värdet innan justering gjordes): VB : camber -1.95 (-1.95) toe 0.08 (0.08) HB : camber -1.57 (-1.56) toe 0.20 (0.21) Får dock inte allt att gå ihop. Med en semi trailing arm konstruktion finns det liksom inte så mycket mer än fjädern som påverkar vinklarna under "normala" omständigheter, eller? Med en "ren" trailing arm geometri så ändrar sig vare sig camber eller toe vid fjädringsrörelser. Men som sagt med "semi" trailing arm geometri så brukar de flesta orsaka toe-in oavsett om rörelsen är upp eller ner (och mer negativ camber vid uppåtgående då). Din lite udda toe vinkel är ju att hjulet pekar mer eller mindre rätt fram. Det skall inte påverka slitaget på insidan. Men ta en titt på däcket och se om du kan få någon ledtråd genom att titta på däckmönstret. Finns det ett typ sågtandsliknande slitagemönster och det pekar inåt mot bilen har det varit för mycket toe-in. Tvärtom har det varit för mycket toe-out. Annars är det ganska vanligt på BMW bilar att insidan av balhjulen slits något mer. Är bilen helt ny kanske den inte ska göra det. Men saker jag kommer på rakt upp oc hner som -kan- orsaka det är bakvagnsbussningar (silentblock), dåliga fjädrar och dämpare, tungt lastad bil över längre tid, för lågt lufttryck. Jo, KPI eller Kingpin Inclination är helt enkelt vinkeln mellan en sann vertikal linje och en tänkt axel som hjul och nav roterar runt vid styrutslag. Vi dubbla A-arm konstruktioner bildas denna axel genom att dra en linje från undre till övre länkarmsinfästningar (ute vid spindeln). För MacPherson blir det den linje mellan nedre länkarmsinfästning (på spindeln) och fjäderbenslagringen. Tror denna bild kan vara till lika stor hjälp Länk Ett modernare uttryck för samma sak är SAI (Steering Axis Inclination). När man SAI (KPI) tar man alltså inte hänsyn till camber vinkeln (man mäter mot en sann vertikal linje). Tror det heter Included Angle eller liknande när man mäter SAI och camber vinkel i en och samma vinkel. |
Nytt försök med länken.... Länk |
tjena rolle83, eftersom det glappar rejält när man rycker i det är det garanterat en spindelled/kulled som har gett upp. Troligtvis till yttre styrleden. När det glappar rejält är det ganska enkelt att se/känna på vilka kulled(er) det är som orsakar detta. Nu finns det tex tre st spindelleder. Här finns en halvsuddig bild Länk Den första är till det yttre styrstaget och tidigare i tråden finns en länk till en dassig film som visar hur mitt glapp såg ut för just denna spindelled. Den andra är för den övre länkarmen (tryckstag, casterstag). Den tredje är för nedre länkarmen (tvärstag). Men man får inte glömma bort att det finns andra kulleder som kan ge upp. En översiktsbild som jag hade liggandes och som visar styrinrättningen finns här Länk Att det vibrerar när du bromsar beror med största sannolikhet till just att bussningen till tryckstaget (där det sitter fast i chassit) är slut (även bussningen till tvärstaget kan vara dåligt men det brukar inte ge sådana våldsamma symptom). En dålig tryckstagsbussning är svårt att bara känna när man rycker i stagen, det är inget som direkt glappar. Sånt märker man oftast, precis som du gör, att det vibrerar vid inbromsning/kraftig inbromsning, typiskt mellan 110 till 80. Kombination av dålig casterstagsbussning och glappa styrleder gör det nog ännu värre. Här är lite prisexempel. Yttre styrstag inkl p-ändar (1st) (BMW) : 620:- (byt båda sidor) Tvärstag inkl bussning (1st) (BMW) : 1010:- (byt båda sidor) + lite muttrar och sånt. Tryckstag köpte jag från B.M.A. i Canada. Men Schmiedmann i Danmark tar tex 62 Euro för 1st tryckstag inkl bussning. En mkt vild gissning (vilda spekulationer mer) på vad som behövs för att fixa glapp och bromsvibrationerna är : 2st yttre styrstag inkl p-ändar samt 2st casterstag inkl bussningar. Materialkostnad runt 2600. Dessutom måste du göra en hjulinställning för runt 500:- om styrstagen byts. Men det är svårt att exkat säga vad som är fel, det behöver inte vara alla dessa delar, det kan dock vara några mer delar än dessa. Alltid svårt att säga.... Annars är dessa delar inga större svårigheter att byta själv. Inga specialverktyg behövs. Däremot måste jag varna för att det kan vara ett rent h-e att få loss spindellederna för tryck o tvärstagen. Några får lätt loss dem medans andra svär desto mer. Jag har lite beskrivande bilder och info som du kan få som kan hjälpa till vid ev byte. |
| hej... ja tack det skulle vara jätte bra.. Jag hade en "Gör det själv" handbok men den har försvunnit tyvärr.. Jag är tacksam för all hjälp... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.