AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.938

e34 domkraft = LIVSFARLIG SKIT!

Sida 2 av 2
Jo
39
Joan
118d -2008 E87
Den där tandade kilen (plåtkilen) ni pratar om, är ingen stoppkloss.
Den skall monteras i nederkant på domkraften så att den skall stå stadigt.

Monterar man inte den, så blir det konstigt.

Det är min erfarenhet iallafall..........
Klumpigt uttryckt jag ber om ursäkt men har man tappat bilen en gång,varför får man då den briljanta iden att pröva en gång till och då händer samma sak.
Sen tänker man nog jag provar en gång till...............
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Joan:

Skulle inte rekommendera att plåtkilen används som du beskriver! Hal plåt mot hal plåt kan erbjuda obehagliga överraskningar!

Enligt både instruktionsboken till min 3.0S och 630CS så skall plåtkilen läggas under hjulen!

Per L
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, det är klart att stoppkilen som följer med alla BMW vid leverans skall användas för att förhindra bilen att röra sig när man lyfter upp den med originaldomkraft.
Kilformad plåt, sitter fastskruvad nånstans omkring där domkraften sitter på alla BMW, dock kan en o annan ha används till nåt annat eller "tappats bort"!

Har nog ett 20-tal såna klossar som ligger från diverse skrotade bilar!

///Magnus
Joan: läs BMWns instruktionsbok så är det 100% uppenbart vad den används till ( och hur):

"Gör så här:
1. Säkrabilen med stoppkilen bakom framhjulet på den sidan som INTE skall lyftas, i nedförslut kan kilen vi dbehov anbringas framför framhjulet. Vid kraftug lutning på vägbanan måste bilen säkras ytterligare, så att den inte kan börja rulla"

Citat från E39ans bok -97

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
BeeMWe:

Hur såg domkraftsinfästningen ut under bilen ut efter alla omkullknuffningar, och klarade du bilen från skador samt hur såg domkraften ut efter den behandlingen...?

Ibland så undrar jag lite över varför man sänker bilen, framförallt om man tänker använda den på vintern...??

// Jögge
Måsen
Har också lyckats välta den en gång (E34:an), vad alla verka vara överens om är, att det är ingen bra domkraft.
Det krävs (som många påpekat) väldigt plant underlag och stoppklossar under hjulen, trots detta känns det inte speciellt stabilt. Sitter hjulbultarna hårt så rullar bilen iaf några cm, vilket verkar vara gränsen för domkraften.
Lägg därtill mörker, regn och en olämplig plats att vara på så blir det inte roligt...

/Mattias /// Länk
-BeeMWe-
Jögge38: Inga skador förutom på systemet som pös lite.

Jag fick den som en inbytesbil, inget jag skulle kört annars. Hatar E30 på vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Man bör lossa skruvarna lite till fälgarna INNAN man hissar bilen, det vet ni väl? Samma sak när man drar åt dem, fullt moment först när bilen är nere på backen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
535power
ja har också en E34 och de har aldrig vält man måste bara ställa donkraftet rätt de e like konstigt tycker man när man ser de men de funkar tuan problem bara man ställer den rätt
har haft min bil stående på ett sånt donkraft i två dygn utan problem
ox
91
oxe
525i 24v -91
Killen jag köpte min bil utav har lyckats få in domkraften in i förardörren så jag må lacka om och spackla där nere....inte så lyckat heller!
535power
oj då men som sakt man måste placera den lutande utifrån bilen för när du hissar upp den så drar donkraftet sig mot bilen
ox
91
oxe
525i 24v -91
jo precis....jag var inte tänkt att göra om samma misstag som han hoppas jag!
535power
nej gör inte de det blir inge bra i slut endan
men ja kan ju iaf hålla med om att donkraftet är lite konstigt men de e väll bara för att spara plats
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Min domkraft på förra bilen (E34) total havererade precis när hjulet lättat från golvet, Den formligen rasade i hop! Rensade varje gänga. Sedan dess har jag alldrig använt en original dom kraft, Vilket förbannat JUNK. Bilar kan dom tillverka men att bygga en väl fungerande domkraft klarar ingen biltillverkare av.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.