AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.937

e34 domkraft = LIVSFARLIG SKIT!

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Någon mer än mig som varit med om att orginal domkraften vält när man använder den till bilen? Har hänt mig TRE(!!!) ggr! Som tur är har jag haft ett däck under vid varje tillfälle. Hur kan BMW som är känt för sin otroliga kvalitet ha en sån otroligt SUNKIG jä**a domkraft. LIVSFARLIGT! Ser inte fram emot att få punktering på E4 en sen vinter kväll direkt! Någon?

- H U M A N R A G E -
Om det har hänt dig tre gånger får du skylla dig själv om du skadar dig eller bilen.
Första gången är det ju katastrof om den välter men om man vet om det och fortsätter att använda skiten måste det ju saknas nåt i huvet.
Om man inte har en riktig domkraft i bilen och får punka ring en bärgare så slipper du ev skador på bil/person.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Tjena!!

Håller med...
Har haft tur (!) då jag använt domkraften , panikdragen handbroms samt vedträn framför hjulen. Gorde att bilen inte rullade iväg. Dum konstruktion att använda en liten bit som sticker in under bilen som säkerhet ! (konstigt förklarat).
DOCK en annan retlig grej, både på min och polarens bil blev förardörren lätt buckliga då vi var klantiga att råka öppna dören för mycket!!!

MB:

Dags att gå en charmkurs kanske...??

Dandelue:

Det gäller att bilen står rakt samt att domkraften har rätt vinkel vid upphissning. På min bil så kan man se att tidigare ägare har haft fel vinkel och lyckats buckla till ett par dörrar lite... Jag brukar också alltid lägga ett däck under utifall att det skulle hända något, men det brukar gå bra.

// Jögge
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
MB- Du har rätt. Det måste vara mig det är fel på... DUM I HUVUDET kanske, för att använda en orginal domkraft fattar väl vem som helst att den kommer välta. HMMM. Vilket resonemang?! Grejen är att den välter över huvud taget!

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Åt vilket håll har den vält, framåt/bakåt eller åt sidan?
Plant underlag, handbroms och kloss under något hjul rekommenderas, då ska det inte vara några problem.

En gång glömde jag dra handbromsen på E28:an när jag hissade, då fick bromstrumman smaka på gatan...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
BMW original domkraft tål ingen som helst snedbelastning (och troligen ingen annan bils domkraft heller) så börjar bilen glida framåt eller bakåt när den är upphissad så är det kört!
Antar att det är därför BMW skickar med en sk underläggskil som skall läggas bakom ett belastat däck (tex höger bak om man hissar upp vänster fram) åt det håll bilen riskerar att glida.

Alla vet förstås att man inte skall ligga under bilen om den är upphissad bara med en domkraft.
Säkerligen också den äldre man från Göteborg som för någon månad sedan kröp under sin bil upphissad med bara domkraft och säkrad med litet brädlappar han hade till hands på sitt sommarställe. Inget av reservhjulet eller det borttagna hjulet var placerade under bilen som extra skydd.

Bilen började glida och han hann inte undan. Trots att man var flera personer som försökte hjälpa honom var det först när brandkåren kom som han kom loss! Enligt en person på platsen som hjälpte till avled han sannolikt långt innan brandkåren kom fram!

Tänk vilka konsekvenser det kan bli av "jag skall bara...."!

Per L
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
ErikW- Både framåt och bakåt. Alltid när man hissat upp vänster bak. Har precis besiktigat bilen så jag vet att handbromsen funkar perfekt! Och stock STOPPKLOSSAR åker man ju inte omkring med i bilen direkt... kanske får börja nu då, så att man inte blir anklagad för att sakna nåt mer i huvudet av MB...

- H U M A N R A G E -
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag byter däck ofta med den. från m/t till orgn samt till drit däck använder org. går ju hur bra som helst!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Per L- Har BMW orginal stoppklossar menar du? Har alldrig sett. Hur ser dom ut? Vart ligger dom. Vet att min bils utrustning (domkraft, verktygslåda) är fullt utrustad men har alldrig sett de där.
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
STOFFE- Har 3 ser. samma domkraft som 5 ser.?

- H U M A N R A G E -
Danne:
Den ligger i samma utrymme som domkraften. En svartlackad plåtkil med "tänder". :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
E36 har inte samma domkraft som E34 vad jag kan minnas.
Jag hade E34 tidigare och den domkraften kändes inte alls lika stabil som den till E36.

///Foppa
Min har också vält en gång med originaldomkraften. Det ska vara ytterst plant underlag om den ska vara någorlunda säker att använda.

____
Reach the door with a breath and a scream.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
okej jag har iaf en e36: dom kanke har lärtsig! vem vet!
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Som Micke säger finns ett stopp som ser ut så här:
Länk

Det är nog ingen större skillnad på originaldomkrafter och säkerhet. Det är svårt att få stabilitet åt det håll bilen kan rulla. Vare sig det gäller BMW,s modell, "saxliknade" engelska eller amerikanska "stegar".
Jag har till och med lykats med att misslyckas med verkstadsdomkrafter några gånger. Oftast beroende på fel underlag och/eller inte riktigt stabilt läge på bilen.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dandelue:
1. Av ETK:n verkar det som om "plåtkilen" (bra beskrivning!) följer med alla BMW-bilar. Jag har då alltid fått med en sådan till mina BMW-bilar. Och eftersom jag skrotat 3 st E3:or har jag gott om dom

2. Det är klart att bilen glider om du bara har handbromsen som "stopp" när du lyfter ena bakhjulet. Lyft ena bakhjulet ca 2 dm över marken så ser du varför! Det andra bakhjulet lättar från marken också! Och då hjälper inte en åtdragen handbroms så värst mycket! Om du lyfter ena bakhjulet "normalmycket" har det andra bakhjulet mycket dåligt tryck mot marken och glider därmed väldigt lätt!

Slutsats: Handbromsen stoppar i stort sett bara bilen från att glida om du lyfter ett framhjul. Men jag skulle inte lita på det för ofta har man olika bromskraft på bakhjulen med handbromsen och det "dåligt" bromsande bakhjulet kan ju, av samma anledning som ovan, vara det hjul som misslyckas med att bromsa bilen.

Per L
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Intressant! Har alldrig lagt märke till denna plåtkil... Måste springa ner och kolla prompt. Tack så länge för alla länkar och info!
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
stämmer in på att det gäller att kila fast ordentligt innan man lyfter, speciellt om man lyfter bak! Har alltid funkat kanon på alla mina bmw med orig domkraft, de är bra -inte fel på de...

en sak till att tänka på, gäller att sätta dess bottenplatta rätt lånt in under bilen, för den svänger ut när bilen åker upp

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
-BeeMWe-
Jag är mycket glad över bmws veka domkrafter :) Fastnade över en snövall i vintras med en sänkt E30 så jag höjde bilen och knuffade den så domkraften vek sig, om och om igen tills jag var borta från vallen :)
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Det är ju inte bara att den välter, den har ju en förmåga att trycka sig in mot dörren när man sänker den. Har man då kommit under listen med plastploppen som sitter på domkraften så ...... ja, det blir inget bra. Jag antar att jag har samma skräp som alla andra e34-ägare.

Lev & må gött!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.