AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
676

VentilJustering +lite värmeproblem

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Jaha, då va vi här då.
Min BMW 535i -92 E34 har börjat ticka rätt mycket, så jag tycker det är dags för en liten ventiljustering.
Då jag ej har gjort detta förut så undrar jag:
Hur bär jag mig åt?
Hur stort ska ventilspelet vara på denna bil?

Har dessutom ett annat problem.
Det tar ett j*vla tag innan det kommer kall luft i bilen, ibland upp til 10 minuter av jävligt varm luft.
Kan detta vara värmeventilerna?
Dessutom immar rutorna igen titt som tätt.
Om jag stänger av bilen och låter den stå 1 timme så är hela vindrutan immig.
Vad är problemet? Lite störande faktiskt :/
Kan detta ha något att göra med att AC:n är ur funktion?
Har dessutom försökt leta reda på Fläktmotståndet, kollade på reportaget om just detta, men det sittar tamejfa-an inte där det ska.. Va inne på m-bilar i e.tuna, och dom har inte heller någon aning..

Tacksam för snabba svar.
// Filling.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Nahe, ingen på detta forum som kan ge mig några enkla svar?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ventiljusteringen skall göras med helt kall motor, spel 0.30 insug o avgas, en regel man alltid går efter är att inte ställa avgasen för tajt, risken finns annars att bränna en ventil.
Sen måste justeringen göras så att det verkligen blir 0.30 också, många justerar o använder bladmåttet men får ett annat spel ändå, fingertoppskänsla o erfarenhet krävs!

Ditt värmeproblem med imma på rutan kan mycket väl vara ett trasigt värmepaket, om den immar igen rutorna, har du glykollukt i bilen och en grå film på insidan av rutan??

Men visst kan det även vara värmeventilerna som spökar, lossa huset o lyft upp ventilerna o kontroller skicket!

Fläktmotståndet "svärdet" sitter kanske inte på din bil, kan vara ett normalt motstånd av spoltrådstyp o då sitter den intill kupéfläkten, som man kommer åt från motorrummet!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Så har du aldrig justerat ventiler tidigare så lämna bilen till en BMW-verkstad eller någon kunnig på BMW så kollar dom o justerar spelet.

Kan även vara så att kam o vippor är i behov av byte o då hjälper inte ventiljusteringen, men det syns direkt när man lyft kamkåpan!

Gör du det ändå själv se kontrollera även oljeröret så banjobultarna sitter åtdragna, dom brukar lossna på M30.....

///Magnus
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Okay, får väl ta å ställa ventilerna.
Får ta å slita med mig en polare ner i garaget som råkar vara sveriges bästa hoyndai mek. Hehe.
Oljeröret får väl jag åxå titta till.

Aja, tack för svar.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett tips värt guld, skaffa ett nytt oljerör, banjobultar och brickor på BMW så har du gjort kamaxeln en stor tjänst (om den nu inte är utsliten). Röret kan, förutom att lossna, sättas igen med tiden, speciellt om man slarvar med oljeservice. Igensatt rör eller lossnat rör = kamaxelhaveri p.g.a utebliven smörjning.

mvh

MW-Guru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.