AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
583

De små rören från cylindrarna?

bu
9
bunken
320i -85
Köppte ett nytt främre grenrör på skroten härom dagen, från en 320i -87 till min 320i -85. Killen på skroten trodde att det skulle vara samma, det trodde jag med, men icke.

Från grenröret jag hadde gick den ett litet rör från varje cylinder till insuget, och det gjorde det inte på det jag beställde. Jag har ingen aning om vad de där rören är bra för! Är det för att värma insprutningsblandningen för att slippa isbildningar eller?

Jag behövde bilen ikväll och slängde på det nya grenröret, så att det bara går "avgaser" till insuget från tre cylindrar.... var det dumt gjort? Bilen gick bra iaf...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är för avgasreningen, sk pulsair.
Det från skroten kommer troligen från en importbil elller en bil med kat, be att få byta mot ett som är likadant som ditt. Annars riskerar du att inte komma igenom besiktningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Dom små rören tillhör pulsair-systemet som är till för att ge renare avgaser. Eftersom det sitter puslair på din bil, tror jag du måste ha det vid besiktning.

Bilen går naturligtvis utan, men det blir smutsigare avgaser.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
bu
9
bunken
320i -85
åh... jaha, då var det väl bara att kasta av den igen då.. fast jag har ju kat?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Din bil ska inte ha någon kat, varför tror du den har det?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
-D
18
-DaNi-
323i(evo)-86
totalt nerplockad för renovering...
ja har en 323-86.. ska det inte sitta pulsair på den också?? bara undrar. i så fall är det borttaget för det finns inget kvar av rör osv..
bu
9
bunken
320i -85
nja okej.. det kanske är en andra ljuddämpare, inte tänkt på det.

-DaNi- Men din går igenom besiktningen?..

Hur kinkiga är dom med avgasvärderna på gammla bilar egentligen? Tror jag ringer till någon bmw-service imorgon och kollar hur mkt nytta de gör... har ju hälften kvar om inte annat.. :)
l3
180
l3xus
323TIC -83
På besiktningen vet de om att att nilen skall ha Puls-air och de kommer att kolla att det finns monterat, min BMW fick om.bes. eftersom det satt ett annat grenrör utan Puls-air.
bu
9
bunken
320i -85
ok, små drygt nästan... tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.