AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.281

sista minuten tips innan jag river M30?

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Körde av ettans insugsvippa i onsdags natt... Blir budget varianten till att börja med... riva och byta vippan som gick av... håller det så kör jag så tills det är dags att riva av toppen å renovera seriöst...
Övningsdemonterade vippor i en annan M30 topp jag hade liggande idag, ganska tacksamt att riva på bänken lär bli jobbigare imorron underhuven.
Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag river?
Aldrig hängt av kedjan på en M30 tidigare, hur är märkningen om man frågar "er här på AP" har studerar hayes några timmar i förebyggande syfte.

Mvh //M(arkus)
Paap Reeder
... lossa toppen i minst 5-steg "mot" åtdragningsschemat så behöver du inte plana.

Kamdrevets inställning är lätt: piggen ner tv (kl 2000 när du tittar mot drevet) och den övre bulten mittöver plana ytan på toppen. (Ställ den i ÖD på 1:an så ser du hur drevet sitter)

lyft av med grenrör och plenum

lossar du inte plenum måste du kapa kabelhärvan ner till gen och start men arbetsmässigt går det snabbare att löda ihop kablarna (kanske max 4-7 st) inne i kabelhärvan än att fissla dän alla 2x6 muttrar på undersidan.
Man kan givetvis även lossa härvan vid gen+start+batt+oljenivå och "dra" härvan genom plenumhålet.

MVH /// Paap R
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Angående kedjan är det inget speciellt att tänka på förutom att först skruva bort kedjespännaren. Den sitter i ett "rör" som sticker ut på kamkedjekåpan och har en sexkantpropp i änden (fig 1:52. Se text nedan).

Märkningen är inga problem heller. Måste stå i Haynes. Remskivan i övre dödläget och sedan för att citera BMW:s verkstadshandbok till min 3.0S (parenteserna är mina förtydliganden):
"Lägg på kedjan (på kamkedjehjulet) så att styrstiftet (i kamkedjehjulet. Fig 1:55. Se text nedan) kommer nertill till vänster (sett framifrån). Hålet i kedjehjulet (ett av dom fyra som man skruvar fast hjulet med) skall ligga på samma linje som det gängade hålet (i flänsen som kedjehjulet skruvas fast i) och den gjutna klacken (mitt ovanpå det första kamaxellagret. Fig1:35. Se text nedan)".

Här får du en länk till en verkstadshandbok (om du tycker Haynes är otydlig) som ligger på nätet! Den är visserigen till en E3 men motorn är ju tekniskt sett lika!
Länk
Figurerna som jag nämner här ovan inom parentes hänvisar till bilder i denna verkstadshandbok!

Per L
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Tackar :-)
Ska ut och åter uppväcka min älskling nu...

Mvh //M(arkus)
Dra ihop kamkedjan med drevet med kraftig ståltråd, dra tajt så inte kedjan kan kugga över, lossa sen drevet från kamaxeln (3 skruv, eller nåt) häng sedan upp drev o kedja i ett snöre.. kolla hur kammen står lite grovt, så att du har den i hyfsat rätt läge sen vid monteringen så att du får in styrpinnen i drevet.. Lossa grenröret ifall det inte sitter för häftigt, det blir betydligt smidigare vid montaget sen o slippa ha dem som hakar fast i avgasrören när man försöker lägga toppen på plats..
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
hmmm.... Paap Reeder "... lossa toppen i minst 5-steg "mot" åtdragningsschemat så behöver du inte plana" medans han har av toppen tycker ja han ska plana toppen ändå.. e lika bra.. så får han en pakningsyta som e ABSOLUT 100%:ig ja planar alltid toppen när ja har av någon.. e inte så blodigt dyrt.. o e värt de enligt mig iaf..

/// BMW E28 POWER!!!
Paap Reeder
.... jo helt rätt mr bmw men jag tänkte att om man sitter trångt till med tid och transporter.... eller att man börjar närma sig minimimåttet.
Nu såg jag dock att det fanns +0,3 packningar till M30.

1000:- tog Dixner för tvätt och planing.

MVH /// Paap R
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
oki... men man tar ju inte mycket.. bara någon 10-del...

hmm.. då vet ja om dom som e mycket billigare... polaren tar 400kr för en 6:a o 300 för en 4:a

/// BMW E28 POWER!!!
1000 spänn.. Jag brukar ta 300...Ifall toppen är ren plockad så inget sticker ut någonstans...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.