AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
889

728 eller A8?!

Ja, jag vet att detta är ett BWM-forum, men jag tar mej ändå friheten att fråga Er- jag ber om objektiva synpunkter- vilken bil som är rent allmänt bättre, En bmw 728 e38 från 96 eller en Audi A8, 2.8? Hade varit trevligt med lite synpunkter angående olika saker kring bilarna.

MVH

BMW-Brings more women
Fördelar med Audi, Aluminiumkaross E38 rostar friskt mycket tråkigt, Går att få med 4-hjulsdrift en klar fördel.

Fördelar med BMW, Kamkedja i stället för kamrem som Audin har vilket innebär billigare servicekostnader, Bättre serviceorganisation Audis är fortfarande inge vidare tyvärr.

Går inte säga vilket som är bäst på en begagnad bil beror det på det enskilda exemplaret och dina behov men båda bilar är mycket välbyggda lyxkryssare.

Mvh Stephan

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Min egna uppfattning om dessa två bilar är att 728:an känns sportigare att köra jämfört med A8:an.

A8: Känns tung, känns stor både ut- och in-vändigt, komfortabel, kvalitetskännsla i reglage. Lite dyrare andrahandspris.

728: Känns lätt, känns stor invändigt men utvändigt känns den som vilken 5-serie som helst. Med andra ord, den känns inte stor att köra. Att köra den här bilen i snäva kurvor är en barnlek, och inte verkar den säga emot om man då inte kör extremt. Givetvis har vi också här kvalitetskännsla i allt. Lite billigare andrahandspris.

Jag gillar ju båda bilarna men det finns viss risk att min bedömning är partisk, om du förstår vad jag menar. =)

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Trevligt att få synpunkter och reflektioner.

Det känns lite som om Audin är en modernare bil rent utseendenmässigt.
Rent kvalitetmässigt då?
Är inte Audi en bilar som "tycker om att gå sönder"?

BMW-Brings more women
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Farsan har en Audi A8 som för övrigt är till salu ;) och nog håller de ihop bra! Det är mest förslitningsdelar som behöver bytas, bromsok, stötdämpare och dylikt. Men de kostar rätt mycket! Klart att det har varit en del problem men den har ju också gått långt så.

Bilen: Länk
a8 är nog snyggare utvändigt men invändigt vinner bmw:n...båda har ju en 2.8 som oxå ligger på ungefär samma effekt....728 är ju billigare och kanske ett bättre alternativ enligt mig
Att Audi skulle ha dålig kvalitet generellt kan jag inte hålla med om min far har haft 4 Audibilar sedan 1989 och under dom åren har dom stora felen varit oljepump på 100 2,6 E-94, Databox A4 1,8TSQ-00 och galvsläpp på dom senaste tre bilarna tyvärr utan åtgärd från Audi vilket med den dåliga servicorganisationen gjorde att jag testade BMW, Galvsläpp förekommer inte på A8 men det säger inte att lacken sitter kvar för min fars nuvarande Audi A4 släpper lacken på aluminiumhandtaget på bagageluckan men kika in på www.Nordicaudi.com för info direkt från ägare till A8:an.

Mvh Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående A8:a:

Som sagt så är t.ex bromsoken en dyr post,ca 5'stycket+att skivorna går på ca 2,5'paret(relativt vanligt fel när dem gått en bit)...

Automatlådan är slitstark på A8:an men om du får problem med den så kan en renovering springa iväg uppåt 30' om du har otur.(En fabriksny automatlåda kostar 100').

Framvagnsrenovering>>>"Totalbyte" av länkarmar o bussningar på verkstad kostar uppåt 25',vilket förekommer..

Tänk också på att A8:an är i aluminium så att t.ex krockskador inte blir att leka med kostnadsdmässigt vid reparation,endast ett fåtal verkstäder är kapabla att fixa en A8:a när karosseriet "fått sig en smäll".

Enligt mitt sätt och se så är en 728:a en spänstigare "historia" än då motsvarande A8:a.
Billigare i delar också,klart mindre "gambling" att inhandla än en A8:a..

Mvh Janne.
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
kan ganska lite om A8 men alu kaross är nog ganska dyr att reparera om det skulle bli så en kompis hade en sådan han fick dumpa bort den men helt klart en shyst bil.

MVH
sam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.