AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
985

Ska man byta bil?

stefannorr
Har länge funderat om man ska eller inte ska byta bilmärke (till en småbil),men ju mer bilar ja provkör så inser ja att de blir svårt.
Har tidigare rullat omkring i Saab,Volvo,Honda,Rover,Toyota, m.m...har funderat på att ge dom nyare japanarna en match mot min BMW 523 som ja har idag...resultat...testade en Nissan(almera)...första ja märkte när ja starta bilen var ett mysko högljutt ljud,visade sig vara kliman...ja oki tänkte ja de kan man ju stå ut med...rullade iväg o hamnade på en asfaltsväg me sämre asfalt..oj oj oj ..vilket ljud de blev...lät som ja satt på startraketerna till någon rymdfärja...så Nissan uteslutet...förresten så hade dom en cool färddator som man lessna på efter att ha provkört bilen i 10 min..då var den mest i vägen...o skymde sikten...på tal om känslan i växelspaken så ar de modell..visp..ingen distinkt känsla alls..

Oki då tar vi Honda(civic) som ja ägt tidigare...kliver in i bilen...så öde så öde....knappt något fack eller annat..bara en instrumentpanel med varv o hastighetsmätare...allt finns typ elhissar speglar taklucka men ändå..känns bara tom..startar o drar iväg..vxl-spaken finns ju numer på instrumentbrädan o känns väl oki,även om ja tycker den är ful..men honda lägena är distinkta o bra...känns rätt oki efter en provkörning,men jämfört med min 523 känns den som ett tomt skal...ger mig ingen kick alls....säkert driftsäker o billig..men nej...oki tar klivet upp till Accord..modell 01...men samma känsla där,plus att deras klädsel på stolarna ger negativ känsla direkt..ser sliten ut innan den ens är körd...ändå så blir de säkert en Honda i framtiden...varför..jo driftsäkerhet o billigare ägande...

Rover..ja de hade ja innan BMW...ett tag när ja ägde den så var ju BMW delägare..kul liten pigg bil 216) automat o de mesta fanns klima elhissar speglar eltaklucka m.m..men kvalite?...kamremmen rasa efter 2100 mil o skulle bytas vid 10 000 mil,,men annars en kul o skön bil...sen testa ja en Ford probe..hade den 1 månad max...när ja la märke till att den skorra på 5 ans växel...verkstaden kunde ej hitta nåt o försäljaren sa byt olja...tog med verkstadschefen på en provtur o han va tvungen erkänna att den skorra o skyllde på fel olja...men de köpte ja ej..så då vart de en 320..som ja hade ett år o lite ill o nu är ja me min 523..o lär så bli ett tag..

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är man van vid BMW så är nog byten till lexus, audi, mercedes möjliga. Att jämföra mot bilar som kostar hälften av en BMW.
52
447
528:n
528i -96
Komiskt det där med växelspaken...Vet inte hur många bilar jag nobbat bara för att växelspaken inte känns som BMW!

Tror att bland det som säljer mest för en aktiv förare är just växellådan och hela länkaget! Köpt inte bara 1 bil p.g.a. skön låda! Hur många franska bilar får inte nobben p.g.a. just detta!?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jämföra BMW med japanare??? jättekonstigt
Helga
Om jag skulle byta min 528 mot annat bilmärke (svårt)
men i så fall. Mercedes C200 kompressor, C320, Alfa 156 V6,
Mondeo ST220, 9-5 Aero, S60/S40 T5.
Men är intresserad av 530/535/540 E39 eller 330 E46.
Tycker att en ny 330 ger oerhört mycket BMW och E60 är inte vacker.

//Helga
stefannorr
Yosef> Om ja ska byta till läs en småbil...rekomenderar du en BMW då?
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Stefan, BMW bygger ju numera småbilar också :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
120d med kcr-box kanske? :)

330 är en trevlig bil!
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
stefannorr: Finns ju alltid 3-serie compact. Storleksmässigt lika med civic och almera. Den är dyrare, men bara du kan avgöra om den är värd mer för dig.
stefannorr
Ja en 323 ti skulle ju duga...me de mesta i utrustning,lär ju va rätt pigg..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.