AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.932

Var söka motor?

Sida 1 av 2
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Hej,
snackade idag med en grymmt schysst besiktningsman som lovade hjälpa mig med ett motorbyte. Det ska ner en sexa i E36:an nu. Jag frågade om det alls är möjligt då BMW inte skriver ut de ökända pappren på motorbytet, och han sa att det inte är nåt problem. Han sket i vem som skrivit vad, bara han vet vad som blivit ändrat! Toppenkille med andra ord.

Så till saken:
Jag är från finland, men kommer att handla grejer i Sverige då det är mycket billigare. Finns det nåt bra ställe där man kan få tag på hela bilar till bra pris? Gärna krockade eller så, det är ju bara motor, drivlina och bromsar jag ska ha iallafall.

Alla tips tas emot, skrotar, annonser, företag, allt!
Söker främst 323i, 325i eller 328i.... helst en hel "reservdelsbil".

Tack.

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
Har en Alpina B3 3,0 motor.
Du är välkommen att skicka mail,, så tar vi resten då.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Lite upplysning, det ökända pappret, är ett intyg om jämförande undersökning gällande avgasrening och effekt.

När jag bytte motor i min e30 och tappade i en motor från e36 325i (M50B25) så fick jag detta intyg från en Bmw återförsäljare.

Jag har för mig att dom tog ca 500kr för undersökningen samt skrivandet av intyget.

Det var inga problem att få bilen godkänd hos Svensk Bilprovning.
Kanske andra regler hos dej i Finland.

Lycka till!
///Tobbe

Alpina motorn är från -96

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
we
16
wester
325i-87turboprojekt
tjena beemerfinne! jag importerar och säljer motorer i finland! fixar även motorbytet och trimmar den om du så vill!

madman
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Hej,
B10Alpina: En B3 vore ju en dröm, men det blir lite knixigare då, Alpina är ju ett annat bilmärke och det blir lite onödigt svårt tror jag..
toby: Ska snacka lite med BMW verkstaden här i Vasa, är ju helt klart värt 500SEK om de fixar pappren.

Är bara så jäkla gla' nu då man vet att det går! :)

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
wester: du har mail!!!

E
1.156
E
320 ci cab -04
Tobbe.

Hur fick du BMW till det? Det ända svar jag någonsin fått från BMW är att BMW har en bil till alla - vill du ha en annan motor så byt bil.....

Sen till besiktningen är din bil registreringsbesiktad med M50 motorn?

Det här motor bytet kostar på en dansk hemsida ca 25 k danska kr (inklusive motor). Sen kan dom hänga på kompressor på den motorn för ytterligare 25 och vips blir allt mkt skoj och "relativt billigt". Men innan jag ens vågar drömma om det måste jag vet att jag kan regbesikta bilen med M50 motor (givetvis utan kompressor)

E.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Tyckte också det verkade konstigt att de skrev ut de ökända pappren. Enligt vad man läst på andra inlägg här på forumet så lär det ju vara i princip omöjligt....

BeemerFinne: Har du tänkt på att ifall du krockar bilen och dom märker att motorn är bytt så får du knappast ut nåt på försäkringen. Eller menar du att besiktningsmannen skulle godkänna bilen med bytt motor fast han inte får nåt intyg från BMW? Alltså du får det märkt i register utdraget? Låter lite för bra för att vara sant.
Obs när ni sitter och läser här på forumet, finland och sverige har OLIKA besiktningsbestämmelser!!! det som går i ena landet går inte nödvändigtvis i det andra, finlands bestämmelser finns på AKEs hemsidor så läs på där. Länk Jag har en E30 med M50B25 motor besiktad och allt utan någotsomhelst intyg någonstans ifrån, och ingen har någonsin frågat efter något. läs på bestämmelserna så ni vet bättre än besiktningsgubbarna så de inte behöver börja söka i alla värdens mappar och papper för det är de inte intreserade av, och börjar man med alltmöjligt "ja men hit och ja men dit", så sätter de sig säkert på tvären! det är mycket med prosenter och årsmodeller som dikterar vad som går så kolla först! Och lycka till.

"325is..."
hoek: Nu är jag lite på djupt vatten men det är ju en vis skillnad mellan E30 och E36 eftersom det är mycket hårdare krav på en bil som är 91 eller nyare. Du kan ju helt lagligt sätta turbo på en bil före 91 men efter det är det direkt svårare. I en E30 får du ju ha max 170hk+20% alltså 204hk. Man måste bara ha bromsar och nånting till från en 325:a. Sen vet jag INTE hur det funkar på dom nyare men tror i alla fall det är svårare. Men jag tycker i alla fall man borde kolla upp allt nogrant före så man inte står vid besiktningsstationen med skägget i brevlådan då dom vill ha intyget från BMW eller liknande.
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag frågade min lokala bmw återförsäljare om hjälp, det var inga problem alls.

Ja min bil e30 325i -87 är besiktigad och godkänd med M50 motor, behövde inte byta bromsar eller dylikt.

///Tobbe
i prinsip är det sak samma vad för bilmodell man har men avgaskraven blir hårdare destu nyare bil man har, har man tillräkligt ny bil är den ju i prinsip olaglig om man har fel fabrikat på tändstiften!! då den inte är typad/sertiferad så... angående ett motorbyte från typ 4 till 6 syl på en E36 så är det inga problem om 6an är från samma bilmodell/årsmodell då avgaskraven är lika, bara man uppgraderar hjulupphägning, bromsar o. dyl.
...men varför göra en, tex E36 "325i kopia". vad delarna kostar borde ju i prinsip räcka till mellanskilnaden till en äkta! släng isåfall i en M5 motor och bygg något som inte finns att köpa färdigt. det skulle jag göra om jag höll på med en E36a.. dyrt blir det ändå :)

"325is..."
Tycker precis samma sak. Varför börja jykla med motor byten då man lika bra kan köpa en 325:a rakt av. Kommer säkert att bli dyrare i längden. Sen att det är nästan omöjligt att slänga i en M5 maskin (lagligt) är en annan sak. Det är jättesvårt att få igenom M3 teknik i en 325:a. Fast dom är av samma årsmodell. Det är på grund av att M bilarna och "vanliga" bmw:n inte hör till samma serie. Men det är en annan sak.
E30 och M3 (E30) räknas enligt AKE som olika modeller, fast enligt BMW hör de båda till E30 serien... men E36 är ju grundade på samma bil.

"325is..."
we
16
wester
325i-87turboprojekt
allting är ju möjligt med bra kontakter!!? eller? men som sagt detta är möjligt men man skall vara beredd att betala vad det kostar! i det här fallet ska man helt klart använda 2,8an för att tjäna lite hästar(budget m3) kul projekt i varje fall! vad tycker du hoek om dta 8 sprutet? skall investera snart i ett nytt så vore roligt att höra åsikter!
Jag hoppas det är bra, ligger fortfarande oanvänt då bilen bara är i projektstadiet.. siktar in mig på premiär först till våren om ekonomin tillåter. som tur är de flesta dyra delarna skaffade...

"325is..."
we
16
wester
325i-87turboprojekt
jaha det blir två 325 turbosar till våren då! jag får min motor de närmaste veckorna och karossen är påbörjad men jag har ingen tid över för tillfället så man hinner inte vara så mycket i verkstan =( vad kostade sprutet och var köpte du?
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Som sagt om ekonomin tillåter blir det 3st 325 turbosar.
Har tänkt ha igång min till nästa sommar också. Beror på hur mycket jag fixar med karossen. Har de flesta prestanda delarna till motorn.

Motor:

2,7l o-ringat block
Smidda PPF stakar och Kolvar (om ekonomin tillåter)
PPF portat, svetsat lock
med PPF 300graders turbo kam
Precision turbo (räcker till ca.600 hästar, någonstans får väl gränsen gå...:)
Hestec m.m +mycket små godis

Man blir ju galen när man snackar med PPF killarna. Dyrt med andrar ord...:) Skulle ju sitta fint med en Bäckis look a like motor med 700 sprakare...:)

Mvh:Anders Elenius

An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
hoek: Är du släkt med Pasi Blomström? Cosworth...

Iallafall, hur bygger du blocket? svarvade orig. kolvar eller? komp. m.m

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.