AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.509

Elektrisk kompressor - någon som testat?

Sida 2 av 2
Jo
744
Jonhny
745 -85
Sist jag såg en gammal Roots-kompressor (iofs ett bra tag sen) så var inte ordet kompakt nåt jag tänkte på. Det har väl provats med skruvkompressor i TF ifall jag inte minns fel. Problemet var väl att det gav mycket effekt och förbjöds.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
El
338
ElNiko
325iT-92
En annan anledning till att det kan bli problem med Turbo i TF är väll att det är lite svårare att styra laddtrycket exakt, man får i pricip alltid en peak i laddtrycket innan vaste-gaten hinner reglera, detta gör att man inte kan köra på exakt det laddtryck som motorn tål. SAAB själva valde ju att inte använda turbo i sin SVC-motor (den med variabel kompression) eftersom motorkonstruktionen krävde att man kunde styra laddtrycket exakt.

/Niklas
80
26
800Nm
635CSi turbo 1978
633Csi 1977
524td 1984
2500 -75
En annan orsak till valet av kompressor var att man körde med ett mycket högt laddtryck (i motorn med variabel kompression). Det är trist att den inte kom i produktion, tänk dig att kunna köra på diesel tills dess man gasar järnet då byter den blixtsnabbt till bensin (en av många bra möjligheter med den motorn). Vill ha!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
för 1bars laddtryck i en 2-liters motor vid 8000rpm krävs ca 15kw.. vad väger inte en sån elmotor? å var kommer elen från??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.