|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sist jag såg en gammal Roots-kompressor (iofs ett bra tag sen) så var inte ordet kompakt nåt jag tänkte på. Det har väl provats med skruvkompressor i TF ifall jag inte minns fel. Problemet var väl att det gav mycket effekt och förbjöds. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
En annan anledning till att det kan bli problem med Turbo i TF är väll att det är lite svårare att styra laddtrycket exakt, man får i pricip alltid en peak i laddtrycket innan vaste-gaten hinner reglera, detta gör att man inte kan köra på exakt det laddtryck som motorn tål. SAAB själva valde ju att inte använda turbo i sin SVC-motor (den med variabel kompression) eftersom motorkonstruktionen krävde att man kunde styra laddtrycket exakt. /Niklas |
|
| En annan orsak till valet av kompressor var att man körde med ett mycket högt laddtryck (i motorn med variabel kompression). Det är trist att den inte kom i produktion, tänk dig att kunna köra på diesel tills dess man gasar järnet då byter den blixtsnabbt till bensin (en av många bra möjligheter med den motorn). Vill ha! | |
| för 1bars laddtryck i en 2-liters motor vid 8000rpm krävs ca 15kw.. vad väger inte en sån elmotor? å var kommer elen från?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.