|
|
|
|---|---|
|
Jag var inne på mekonomen för att inhandla div olika filter till bilen, blev riktigt förvåndad över att man ville ha över 180 kr för ett luftfilter till min 318 (M40). Nöjde mig med att köpa ett oljefilter för 70 kr och åka vidare till Micro där jag köpte luftfilter för 69 kr. Är det någon skillnad mellan dessa filter som motiverar en nästan 3 ggr så högt pris? 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
bustorp |
Är det bara en "känd" namngiven tillverkare ska det väl inte vara några större problem på en std.bil när det gäller luften. Olja o bränsle är i a f jag betydligt noggrannare med. Original eller MANN är det som gäller för mig oavsett pris. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Faktum är att Mekonomen ofta är dyrare än BMW på servicedetaljer som filter o dyl! Jag skulle inte chansa genom att köpa ett billigt oljefilter, då det är så små pengar man kan tjäna och så stora negativa konsekvenser som kan följa av ett felaktigt flöde och filtreringsgrad. Knecht Mahle brukar tillverka oljefilter till BMW, men det finns andra "kvalitetsfilter". Luftfiltret är inte riktigt lika kritiskt som oljefiltret, och ofta brukar ett sämre filter ha tätare filtermedia, vilket ger en bättre rening men samtidigt sämre flöde...dvs. det man främst riskerar med "dåligt" luftfilter är lite sämre effekt i motorn. Vad var det för tillverkare på luftfiltret? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljefiltret är MAHLE OX91D (Mekonomen) Luftfiltret är Lautrette Mecafilter 427 (Micro) på oljefiltret står det att det är godkännt av BMW för 316, 318, 518. dock så ser luftfiltret lite budget ut... av embalaget att dömma... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Det är lika billigt på BMW, så köp där! Mitt kosta 80kr tror jag. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Som många andra rekommenderar jag också att man kollar på BMW först! På många prylar är BMW precis lika billiga, och då pratar vi ändå orginal. Mvh / Peter |
|
|
Jag köpte luftfilter i somras till min 535, och åkte runt och kollade pirat först. Det fanns inte hemma pirat filter vilket gjorde att jag köpte original. Och när jag fick priset var det 28 kronor billigare än piratfiltrena. Inte mycket men jag köper då hellre original för 28 spänn indre än från nån annan. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Oljefilter köper jag endast fram/mann/knecht eller mahle Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.