|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oreo: Efter att ha läst Thomas alla inlägg så börjar man ju undra.Killen verkar ha rätt bra koll på bilar. Man kan ju undra om han hade provkört en E60 ordentligt innan han köpte den? /A |
|
|
Sigdarve: Jag tycker inte att bilen är besvärande spårkänslig och nervös, men visst en bil på 195/65/15 däck spårar mindre på dålig asfalt. Om jag förstått de diskussioner som rört däcksval på E60 så gör run-flat däcken att bilen blir mer spårkänslig pga de hårdare sidorna. Det skulle därför vara intressant att testa bilen med 17" icke run-flat däck och 16" däck för att se hur den går då. Bilen går bra som den gör, men man vill ju alltid hitta sätt att förbättra den på! //Örjan C |
|
Buspelle |
Vore intressant med fler synpunkter från E60-ägare på den aktiva styrningen. Jag har själv kört något hundratal mil nu i lite olika E60-bilar och jag gillar inte aktiv styrning. Kan helt enkelt inte vänja mig vid att inte veta hur mycket hjulutslag man får när man vrider på ratten......går det att vänja sig eller är aktiv styrning bara en gimmick (som en viss M-divisionchef lär ha sagt). |
| Jag var inte så förtjust i aktiv styrning så jag beställde vanlig + servotronic för ett par tusenlappar. Det känns jättebra . | |
|
Hur fungerar (aktivstyrning) ?? jämfört med vanlig styrning? |
|
|
Hur fungerar (aktivstyrning) ?? jämfört med vanlig styrning? |
|
|
Rotax: Med aktivstyrning ändras utväxlingen beroende på farten. I låga farter ökar utväxlingen vilket gör att man kan få stora hjulutslag genom att bara vrida lite på ratten. T ex fullt rattutslag med endast ett kvarts till ett halvt rattvarv när man ska in i en parkeringsficka. I högre farter däremot sjunker utväxlingen vilket gör styrningen mindre känslig. Servotronic ökar servohjälpen i låga farter, ändrar alltså inte utväxlingen. MVH |
|
|
Verkar inte det smidigt med aktivstyrning, men det är väl en vanesak antar jag. |
|
|
Aktiv styrning är hur grymmt som helst!! Hatar dock när vänner ska provköra (händer sällan) då man får gripa tag i ratten ibland så dom inte kör på nån kantsten, då den svänger mkt i låga farter. Det var lite läskigt i början.. men efter 2400 mil som bilen nu gått, känns det så konstigt att sätta sig i mammas bil (utan AS).... känns som om den inte hade servo.. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag har kört 7800 mil med min 530d nu sedan i slutet av januari och har först idag haft mitt första problem med bilen och det är I-driven som slocknat. Precis som vissa tidigare skrivit så är det bara ett mjukvarufel som man lätt uppgraderar. Vad gäller däcken så har jag bytt däck precis från 17" run-flat till ett par vanliga 17" och det är en jäkla skillnad faktiskt. När run-falt däcken var rejält slitna så spårade det ordentligt. Eftersom jag kört drygt 300.000 mil bil (varav drygt 220.000 i BMW bilar) och bara haft punktering 2 gånger så satsade jag på vanliga däck. Detta är smått otroligt då jag kör på mycket skitvägar, men sant. Nu kommer det väl givetvis bli att man får punktering bara därför att man inte har reservhjul haha, men det får man ta. Jag är väldigt nöjd med bilen, beställde den aktiva styrningen jag också och den är otroligt skön när man väl vant sig, men detta är givetvis en smaksak. Vad gäller problem med nya 5:an, så har jag har hört vissa, bla en taxichaufför där hemma som hämtade ut en ny touring 530d i våras som dom fått byta växellåda på 2 ggr, men det är väl det mest allvarliga som jag hört talas om. Men ut och provkör, själv så är diesel ett självklart val då jag kör ganska mycket, men faktum är att jag idag tycker att den är roligare än de andra sexorna, maffigare helt enkelt. Ut och testa..och njut. |
|
|
Velgro: Kan hålla med underbar bil. Jag som trodde att vi körde mycket!! 7800 mil på 10 månader det är bra klarat! Är det jobbet som du kör så mkt i eller ? Tycker våra 17" runflat däck är lite högljudda också, men väntar tills de är utslitna och sen får vi se vad som står på tur.... PS: Vilka vinterdäck kör du med? mvh Simon |
|
|
Har precis varit i Tyskland och inhandlat en 530 e60 med activstyrnig,dynamicdrive,navi.mm.mm. och mina första intryck på vägen hem från Tyskland är följande. Bilen går väldigt stabilt, navit med DVD helt uderbart (Tar hela Europa) Bilen känns välbyggd, min andra bil känns enkel i jämförelse. Det ända lilla negativa är prestandan den är inte så snabb som jag trodde, upp till 200 går den ganska bra men efter tappar den kraft,men då jämför jag med passat w8an som pinar upp till 270 (spärr borttagen)hur lätt som helst Men i det stora hela en perfekt bil M.V.H Ann |
|
|
Velgro: Litet nyfiken på dina däckserfarenheter: Vilka run-flat däck hade du - Dunlop 225/50/17? Hur många mil kunde du köra innan de var slut? Vad har du satt på för något nu istället? Även om du inte är direkt orolig för punktering kanske du kan fundera på att köpa till ett nödreservhjul? Det kostade inte så mycket! //Örjan C |
|
|
Sim: Ja det är stämmer bra, det är i jobbet jag kör. Som egenföretagare så gäller det att ligga i ;) Oreo: Ja precis, det var Dunlop som den levererades med och dom höll inte speciellt länge, ca 4000 mil. Vet visserligen inte om det är normalt, har bara kört på 15 och 16 tum tidigare. Innan denna bilen hade jag 525d och innan dess 530d och då körde jag upp mot 6000 mil på samma däck vid ett par tillfällen. Vet inte om det är vridmomentet eller en kombination av det, run-flat 17" eller vad det beror på. Tala gärna om vad ni kommer upp i för miltal, antar att ni kör på Dunlop också. |
|
| Glömde en sak, det är michelin jag kör på nu och det är en otrolig skillnad faktiskt, går tystare och mjukare. | |
|
Vad kan man säga negativt om en nybil av detta märke? Även vi som äger äldre tycker att de rockar kan du då tänka dig en ny sådan ? Woof Woff som en DOG va? Det bästa vore köpa en e60 ta bort plasten ifrån sätten och fisa i de forst av alla men de är så dyra (i min värld iaf)! När det gäller missnöje kan bara tänka mig en sak Vanliga dåliga LCD och eller olika sorters el fel som komer först efter 2-3 år Som borttapade pixlar här o var osv. Annars Inga andra fel Tror jag iaf. Har provkört polarens 525 och vad kan man säga :(( Kändes trist att sätta sig i en 528-98ans efteråt och det har inte hänt så många gånger vid provkörningar av sprilans nya bilar. Har alltid tyckt att jag är ändå glad att äga en e39 efter att ha varit och provkört tex saab 9-5, volvo 60-80 (även t5-6) osv. Prove me wrong and lets hit the Bong! |
|
|
Tycker du att servotronic är läskig? O f.n jag tycker det känns kanon riktig pryl inga konstigheter alls Men vi är ju alla olika många tycker som du en hel del andra tycker som jag . Denna baken-delade smaken! Prove me wrong and lets hit the Bong! |
|
|
Det var väl Aktiv styrning som diskuterades ovan, inte Servotronic. Se BMWCrilles inlägg om A.S. resp Servotronic. Servotronic ingår i A.S. men kan också beställas separat, vilket jag gjort. mvh |
|
| Run-flat är det så kallade pungternigssäkra däck eller funkar det att köra en stund fast det är punka?? | |
|
Det sistnämnda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.