|
|
|
|---|---|
|
Hur många uppgifter behövs egentligen för att fullständigt definiera storleken på en fälg? I min instruktionsbok står 8Jx17. Räcker de uppgifterna? Vad betyder 8 och vad betyder J? 17 är ju storleken i tum. Är det så att alla fälgar som är märkta 8Jx17 passar på min bil, eller finns det fler siffror som man också måste kolla? Det är ju dags att skaffa vinterhjul nu. | |
|
8x17 anger bara fälgens storlek mot däcket. Du måste ha rätt bultcirkel, navdiameter och inpressning, se här för me info: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
8jX17 betyder följande: 8 = bredden på fälgen i tum J = fälghornets utformning (nästan alla moderna fälgar har denna form) 17 = diametern på fälgen i tum Förutom ovanstående mått, måste även navhålets storlek vara rätt. För litet hål = fälgen går inte att montera över navet på bilen. För stort hål = fälgen hamnar ocentrerat och du får vibrationer. I detta fall borde det vara 72,5mm (är nästan säker på att det är samma navhålsstorlek som på E36/E46). Dessutom måste givetvis bultcirkeln vara rätt så att skruvhålen i fälgen motsvarar de hål som finn på bilens nav! I detta fall är det 5x120mm Här finns lite mer att läsa: Länk Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Erik var snabbare på att skriva! ;o) Dessutom glömde jag bort inpressningen (ET/IS)... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för snabba svar. Imponerande! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.