AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.828

M3 VS EVO II 1-0

BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Införskaffade mig en Mitsubishi Lancer Evolution 2 -94 häromdagen. En rolig liten bil måste jag säga, fint drag ända fram till fartspärren vid 180km/h (japanspärr). Väghållningen är bra, mkt tack vare den låga vikten (ca 1250kg). Motorn är en 4 cylindrig turbo på 2 liter samt 260 hk (för er som inte redan visste det). Jag och en kompis åkte ut och testade prestandan rakt fram idag. Min M3 mot min nyinköpta EVO. Båda bilarna är i princip standard, har unichip på M3:an och evon är helt standard (än så länge). Vi testade rullande starter på motorvägen, där M3:an är i sitt rätta element. Vi testade flera gånger från ca 60km/h. Var väldigt jämnt i början men M3an hade ett litet övertag till 100, och vid ca 110-120 km/h så blev jag passerad. Vid ca 160km/h var det lönlöst att försöka hänga på. Har provat mot EVO6 på motorvägen och de får se på M3-märket på bakluckan så länge de är standard. Snart ska evon trimmas lite, återkommer med lite prestanda resultat om nån vecka. Om inte snön har kommit förstås, då ställs M3:an av. Kör så det ryker!

Agge
Tjena, kul att du gjorde den här jämförelsen. Testade också mot min polares Evo 2 -94 med min cab för några veckor sen. Vi körde som er från 50-60 km/h. Det var jämnt i kanske 2 sek, sen stack jag ganska hårt ifrån han runt 100 km/h. Vi körde flera repor med samma resultat. Han chippade sin bil nyligen så han har ingen spärr längre vid 180, så vi kom upp till 200+ iaf. Kommer inte ihåg vid vilket laddtryck han kör på, men han ska höja laddtrycket så småningom och då kommer den gå lite bättre. Den har nu ca 310-320 hk. Min M3:a har lägre utväxling, vilket gör att den går bättre än en original. Har tagit ett flertal M3 e46:or, Porsche Carrera 4 och många andra med min M3:a.

Hur känns det att sitta på höger sida och köra bilen?
Jag blev van på en gång, tyckte det kändes helt naturligt :)

M3 VS EVO II 2-0 :)

Mvh
//Agge

BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Tjena!

Var evon trimmad när ni testade eller var den standard?
ska bli kul att se vad som händer med 50 hästar till i evon.
att sitta på höger sida är absolut inga problem, första 10min var det lite ovant/konstigt, efter 1 timme kändes det helt ok. Nu känns det helt naturligt :)

Agge
Evon var trimmad då, men det räckte ändå inte för honom :)
Han laddar 1.0 för tillfället.
Vad är det för färg på din bil?
Funderar själv på att köpa en evo 2 nästa år som banbil/vinterbil.
Har du själv importerat den, lr köpte du den här?

Mvh
//Agge

BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
okej!

Min är silvermetallic, den var nyimporterad när jag köpte den. Ska bli intressant med 1.3 bar vs M3 :)

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det låter väldigt bra detta..

M3:a som spöar en 300kg lättare turbo bil med lika många hk.
Jag menar, om dom har sån utväxling så att spärren är 180km/h bara, då borde den väl piska M3:or som skit upp dit iaf..Annars är det inte mycket till 310hk och 1200kg måste jag säga..

MVH: Henrik

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Måste dock tillägga att ingen är gladare än jag om det stämmer....ju fler som får piska av oss destro bättre....så tolka mig inte fel bara...

MVH: Henrik

///M3
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
De gör ca 250-260km/h utan fartspärr. Nu vet jag inte vad han har för trim men 1.0 bar är nog inte 310hk, strax under 300 skulle jag tro. Med 1.2 bar ska de göra höga tolvor, med 1.4 12.2-12.5 på strippen.

Agge
BMWM_4ever:

Han har sportfilter och sportavgassystem också, det ger väl en 20 häst till kanske på en turbobil. Förresten, evon 2:an har 280 hk original enligt kompisen, står det 260 hk i dina papper? Snyggt med silver, vad har du fälgar på den?

M3_LOVER:

Evons utväxling är inte så att den varvar ur 5:ans växel vid 180, den är bara spärrad där.

Mvh
//Agge

BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Evo 1 har 250 hk evo 2 260hk evo 3 270 hk evo 4-7 280hk

Har han cat-back system eller 3tums från turbon?

Agge
Jag kollade runt lite på nätet och du verkar har rätt. Men det står på hans papper från Japan att han har 205kw, dvs 280 hk. Då var den förmodligen lite smått trimmad därborta.
Han har 5 tums system, vet inte om det är från turbon eller inte.

Mvh
//Agge

Kanske 5" slutdämp? :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Okej!

Ja han har nog 5" slutdämpare som jag har.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.