AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.677

Min 535i-89 går ojämt på tomgång vad kan felet vara?

Sida 2 av 3
WOHAAAAAA! :))))) Jag har hittat felet och nu går bilen som en klocka. Hade tydligen duttat till vevaxelgivaren eller potentiometern när jag bytte topp så den låg kanske 0,5mm för långt ifrån kuggarna. Knackade lite försiktigt med en stor nyckel (bilen avstängd) och den gick bra direkt :) Tack för all hjälp!
/Mvh Johan
535power
okey då ska ja testa de me e de den givaren som sitter mot triggerhjulet(remsivan)
Ja det är den i framänden av motorn höger sida långt ner (under fördelaren). Den sitter mot hjulet med kuggar. Avståndet ska vara 1mm +-0,3mm. Svara och berätta hur det gick :)
535power
ye de ska jag göra får kolla på det i morgon
Nå.. Hur gick det?
535power
hmm oj glömt bort de faktiskt
men bilen går bra så ja har inte pillat på den
535power
nu har jag kollat den givaren och den sitter 1mm från hjulet men bilen går skit på tomgång och tomgångs låga varv jag börjar fundera på om det är min tomgångs motor som håller på att ge upp för förut så behövde ja bara smörja den så gick bilen bra men nu räker inte ens de
Prova att göra ren den först.
535power
jag har smörjtden med 5 56 gannska ofta för att den ska gå fel fritt men nu reker inte ens de
det är som om den inte viste när den ska öpna den öpnat för sent och stänger för sent så varvet hoppar
utan tomgångsmotor går bilen bättre föutom att den lättare slocknar på tomgångslåga varv när man kör
och på villket sätt skulle jag rengöra den
Hmmm jag har ju ingen erfarenhet av tomgångsmotorer.. Är det inte Lmm då?
535power
nej då för bilen funkar bra utan tomgångsmotorn utan hack men den blir svag vid körning i tomgångs låga varv så de e den
Tja du får väl byta då.. tror att det är samma på volvo så du kanske kan få tag i en på ngn skrot :)
535power
det ror inte jag på därför att på en volvo har så liten motor så den behöver inte lika stor tomgångsmotor
det är skilnad på tomgångsmotorer på 530 och 535 trots att båda är m30 motorer och inte så stor skilnad men det är de
jag köpte min tomgångs motor hoss euro car parts och den är på väg nu kommer väll nästa vecka
Inget att bry sig om. Min 535:a går också ojämnt på tomgång, men den går som en klocka när man har lite belastning på motorn.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
DZL_PWR: min är lika dan, när man slår på ac´n så går den jämt och fint och när man slår av ac´n så börjar den gå ojämt direkt.
Mycket irriterande

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Jepps, tur att man aldrig ligger på låga varv:)
Nu ligger jag inte på några varv alls p.g.a ett topphaveri, nåja det var ju dags att det hände nånting. 535:an har gått 32000 mil utan nåra som helst reparationer, mer än service å slitedlar.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Ni har trimmkam ;).

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk
///Eriksson:Nä tyvärr så är det orginal i min iallafall.

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Glömde säga att när jag va i garaget igår så kollade jag slangen i mellan ventilkåpan och bälgen, den imellan lmm och spjällhuset och hittade ett par sprickor.
Va nere på BMW och beställde en ny idag och får den imorron.Hoppas Hoppas...

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Trist med såna där små skitgrejer...

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.