AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.676

Min 535i-89 går ojämt på tomgång vad kan felet vara?

Sida 1 av 3
535power
Hej jag har en 535:a med M30b35 motor när jag står på tomgång så hoppar den lite upp och ned iblan mellan 600 till 1100 varv
jag har nyligen bytt alla stift til bosch stift och fördelarlock och rotor är nytt
kan det vara tomgångs motorn som är dålig för på högre varv än 1500 går den suveränt

men det här med ojämt vid tomgång resulterar också till att når jag ska åka iväg på låga varv lr motor bromsar ner till ca 1100 och sen gasar lite så hackar bilen till
finns det nån som kan hjälpa mig
Har samma problem förutom att min går ryckigt vid accelaration oxå..
535power
precis så är min ibland det var bätre när ja bytte stift
och en sak till när den börjar hacka så där så drar ja ur alla tändhattar och sätter i dom igen sen går den bra så de kan bero på tändkablar med men dom är svin dyra
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har nämt detta i tidigare inlägg. Den skruvkontakt som sitter på v-sida om motorn under insugsrören, lossa den och kontrollera ev. oxid, rengör och fyll med lågtempfett.
Den kontakten brukar spöka, kondenen orsakar oxid dom i din tur ger störningar.

Pröva det kan vara denna kontak.

mvh
Tommy

NoFear
535power
okey ska kolla den
535power
okey ska kolla den
Visa användare
13
jimmy-535
535ia -89
kolla insuspackningarna

535power
alla packningar är sprillans
Jag blir tokig.... bilen går sämre och sämre.Snart får man ju en plsikplask skada på grund av alla ryckningar.Lägger nästan av vid tomgång,rycker som satan när man ska iväg från en korsning tex.. och vid fullgas flyger man nästan genom rutan. Däremellan går bilen bra i några sekunder. Hade inte problemet innan jag bytte topp så något måste ju ha hänt med bilen. Jag har kollat bälgar och vakumslangar med och utan startgas. Fördelare och rotor är nytt,likaså tändstifen. Såg att det sitter en liten rund plutt på en tändkabel som är trasig sladden går till insuget där den sitter brevid en annan kontakt som ser likadan ut men är spegelvänd.Vad är det för något? Kan tillägga att min varvräknare har aldrig visat rätt men den fungerar. Snälla hjälp mig (börjar längta efter min gamla ford)
535power
jo de här hände på min efter ja bytt kam och allt i mon topp men de e de att den gick ju bra efter bytet men inte nu
nu verkar min gå bra men de e inte helt hundra min var exakt som din och jag har ju också bytt fördelarlock och rotor och nya tändstift men sen sa farsan åt mejj att köpa brensle systems rengörning sen dess har det inte vart nått men ja tror på min iaf att ja behöver byta tändkablarna
Provade att ta av batteriet i morse oxå,samt nollställde serviceindikatorn. Kollade gummibälgen mellan lmm och insug o allt verkade ok. Sätter tbx batteriet och startar. Låter den gå på tomgång och den går fint (kall motor) Tjohoo vad bra tänker jag.. men ack.. körde en bit och så var det lika igen. Provade att ta loss den runda skruvkontakten under insuget,sprejade lite. Tog loss andra kontakter oxå och sprejade. Sätter tbx och tar en provrunda hem till svågern. Bilen gick bra tyckte jag och blev glad igen. Men precis när jag stiger ur den så börjar det igen....Jag blir så förbannad. Får lust att slå en 10kilos slägga i motorn. Om det vore tändkablarna skulle den väl inte gå bra ett tag? Kan man förväxla bensinslangarna? Måste väl vara en med tryck och en retur? Tycker jag har kollat allt men jag har väl missat nåt efter toppbytet. Den gick ju dåligt direkt efter jag hade bytt topp...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tjuvluft.
Luftmassamätaren.
Lambdasonden.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

535power
du har nog inte tänk på att om en tändkabel klappar så kan de går bra ena stunden och sen gå dåligt
motorn vibrerar väldigt mycke och vibrerar mäst på tomgång
535power
oj glappar ska de vara och åk till bilprovningen oc kolla dina avgas värden så får du se om lamdan är hel
Det där med startgas är ju rena dravlet... Sprutar startgas rätt in i lmm och inte händer det ngt. Den borde väl varva upp men det gör den inte. Bilen går bara sämre och sämre för var dag. Det är inte så att den går ojämt den tvärdör i 1/2-1 en sekund oavsett hur jag åker. Känns som man skulle stampa till på bromsen med fullgas och sen släppa den igen. Märker att det är oftast när jag har motorbromsat och ska gasa som den juckar till. Idag skulle en annan kille prova bilen hem från jobbet och då hände det inte en enda gång.Vad ska jag ta mig till...? Funderar på att ta den till bmw för koll men jag behöver den ju varje dag.Vore konstigt om det vore lmm eller ngt annat som har gått sönder bara för att jag bytt topp. Undrar om jag kan ha knuffat till lambdan när jag tog loss grenrören. Var sitter lamdan?
/Johan
535power
jobio bor du i sthlm det skulle vara kul att kolla på din bil och höra hur den beter sig och se om de kan va i närheten av min
för så kan man kolla och dela erfarenheter och förhoppnings vis dvar som kan åtgärda din bils problem
efter som jag har havt exakt samma sak på min 535-89
Tyvärr så bor du inte i Leksand :) Jo.. jäkligt synd att det inte var närmare. Men hur fick du ordning på din då? Var det bara injection cleaner? Jag törs knappt köra med hinken längre.
Har inte precis lust att lämna den på en (Bmw) verkstad heller då man vet vad det kan kosta.. Är ju inte precis miljonär. Ska dock kolla se om dom kan kolla felkoderna. Finns en sån apparat här som pendlar mellan Leksand och Mora. (reservdelsfirma som hyr ut den till bilverkstäder)
/Johan
535power
oj det är svårt de kan vara anorlunda på din därför ja velat kolla
men de kan vara kontakt till tomgångsmotor , vakumslangar elkontakter tänd delar, spridare, och och bränsle filter kolla de
min börjar hacka när ja har dåligt med bensin men så fort ja fyller på så slutar de
Y!
vatten i tanken?
535power
jag har hält i en hel flaska k sprit
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tankpumpen.
Bensinfiltret.
Tändspolen

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.