AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.627

Hur lagar jag lackskada?

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det är dax att blästra lite rost på min gamla 518. Blir det bäst att sprajmåla utan att maskera runt området och sedan polera. Eller bör man maskera precis runt området, då får man ju en lackskarv som blir lite ful. Kom gärna med synpunkter på vilket som är bäst(blir snyggast). Tilläggas är att det är metallick.

Tack på förhand!!
/Conny
bosse bildoktor maskade väl ett ganska stort område runt om, om jag inte har fel. jag maskar ganska tight, lägg på lack, maska av, våtslipa ner skarven, maska stort, klarlacka, polera bort damm och lackrester i periferin. busenkelt! mvh johan, har också metallic.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tackar för hjälpen. Då kör jag på det sättet.

//Conny
micke gustafsson
Tjena,Testa med att maskera nära ca 5cm ifrån det som ska lackas, men vik upp den inre delen på tejpen mot skadan du ska lacka, så spraya lite i taget och ca 30cm ifrån det du ska lacka. På det viset så slipper du att få dom tråkiga lackkanterna. Testa på nån gammal dörr,skärm eller nåt tills du känner dig redo för din bil. Du kan väl berätta hur det har gått när du är klar. H;Micke
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag tror att jag blästrar rent först, sedan spacklar jag och slipar jämt. Sedan maskera riktigt nära innan jag lägger på zinkprimer. Sedan flyttar jag ut maskeringen en liten bit och lägger många tunna lager lack. Sedan blir det att slipa skarven med våtslippapper modell finare. Sedan är frågan om man ska flytta maskeringen ännu en liten bit ut och sedan lägga klarlack eller om man ska lägga klarlacken utan maskering för att slippa skarv, eller kan man kanske slipa även en klarlackskarv och sedan polera?
bustorp
Jag förstår inte varför alla envisas med att maskera när ni ska lacka? Det blir ju bara kanter som inte blir snygga att lämna kvar eller att slipa ner. Har ni sett en lackerare maska så när han gör bättringar? Icke. Han dimmar ut grunden, rubbar bort överflödig grund (om han behöver), dimmar ut färg o ev.klarlack o rubbar eller polerar ut igen om det behövs (ev.med maskin o ex.vis Err-Bee 103, Grafter eller annan finrubbing + polish). Maska endast lister o dyl.
Detta har jag lärt mig av en gammal lackerare och sen gjort i alla år utan problem. Det blir klart snyggast o definitivt mest osynligt.
Men man måste träna lite först.......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag hade en vit bil innan(volvo....) och på denna så maskerade jag inte. Och det blev kalas för det var lätt att polera bort sprutdimman efteråt. Men är det lika enkelt när det gäller metallic? det är inte ofta man ser en snyggt bättrad metallic bil. Måste man i så fall polera mellan varje lacksteg, d.v.s mellan färg och klarlack. (man vill ju få det så snyggt som möjligt..)

//Conny
bustorp
Jag gör oftast inte det utan dimmar ut klarlacken lite över lacken o rubbar efter. Brukar bli bra.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.