|
|
|
|---|---|
|
Har sökt trådar men hittar inget liknande... När man har full värme på och reglaget riktat så det blåser mot framrutan kommer det värme. Men när man vrider om reglaget så man ändrar flöde in i coupén eller mot fötterna så kommer det bara kallt. Några tips? | |
|
Hej. Jag fyllde mera vatten i kylsystemet efter att ha haft samma fel som du beskriver, det löste mitt problem, testa det eller ta bort fronten av värmereglage panelen och rengör den sensor som sitter där, kan även vara att den börjar bli trött och när luften passerar där på väg upp från fötterna eller från munstyckerna på brädan så reagerar den lite väl mycket och stänger då av värmen. Lycka till E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
Vattenpumpen är nyligen bytt så det kanske är luft i systemet fortfarande? Men nivån i kylarn ligger som den ska. Har bra flöde på luften ut från fötterna och in i coupén. |
|
|
Jo luftflöde kan du ha ändå, men den sensoren reglerar tempraturen och tycker den att det är för varmt så beordrar den kyla istället. Men testa att lufta systemet först så att du fått ut alla eventuella luftbubblor innan du går till nästa åtgärd, låt gärna bilen stå i motlut när du luftar så att alla eventuella luftbubblor letar sig fram och uppåt där luftskruven befinner sig, gasa gärna lite försiktigt när du luftar så att vattenpumpen jobbar lite och får igång bra cirkulation. lycka till.... E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
hmm, vilken sensor pratas det om, sitter den bakom panelen? har haft av och bytt panel på min e36 men kan inte komma ihåg ngn sensor? får ta itu med det till våren isf, ställer av pärlan imorron :( MVH Johan K |
|
| Oki då får jag testa det! Vart sitter luftskruven då?? | |
|
Luftskruven sitter till vänster om kylarlocket. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| oki kanon! | |
|
På panelen med alla vred och knappar för ventilation sitter även en med litet galler på, bakom denna sitter en värme/kyl sensor som ger signaler till en ventil att antingen värma eller kyla lyften för att bibehålla rätt temp (den du har ställt in på värmereglagen) denna sensor /avkännare kan bli trött, sliten eller rent av sluta att fungera och då kan den låsa sig i ett läge, t.ex. bara kyla eller värma. Men om du tar loss den yttra panelen (det sitter en skruv bakom fläktvredet och en skruv bakom flödesvredet) så ser du sensorn sticka ut lite, förväxla nu inte den med den lilla glödlampan som även den sticker ut men som endast ger ljus till reglagen. Lycka till E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!! |
|
|
pröva att bara vrida lite till höger på regl ju mer du vrider ju kallare blir det pröva att ställ den typ 5-10över alltså om man ser det som en klocka vågar man inget så vinner man inget!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.