AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
898

Fyra högtalarkablar till samma element, varför?

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Varför finns det fyra högtalarkablar till originalelementen i kickpanelen på min E34:a och vilka av dessa ska jag koppla in till delningsfiltret till mitt nya system eller ska de samankopplas eller måste jag dra om nya kablar från stereon?

Har bytt framsystemet i en E34:a till DLS reference UP35.

Testade vilka kablar som jag fick ljud ifrån och sedan använda jag dessa och isolerade de andra. Allting inkopplat och alla element låter, inklusive diskanter som jag bytt ut uppe vid framrutan med nya kablar från delningsfiltret. PROBLEMET ÄR ATT LJUDET LÅTER BURK. Borde ju inte göra det från DLS reference system. Någon som vet hur jag ska koppla istället och vad jag gjort för fel. Borde finnas någon logisk förklaring till originalkopplingen.

Huvudenheten är utbytt så jag borde väl kika hur de kopplat därifrån och dra nya högtalarkablar till delningsfiltrena, men det brukar vara virrvarv av kablar och inte alltid det lättaste att reda ut för amatören.

Tacksam för tipps!

mvh
/Daniel
Dra nya kablar, att inte ge ett sånt fint system bra förutsättningar är bara dumt.

Annars kanske högtalarna är paralellkopplade med mellanregistren, dock så sitter det säkert en konding på sladden till mellanreg. Bara en ren gissning.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har man originaltelefon så har vänster framhögtalare vid kickpanelen dubbla talspolar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
hmm, systemet heter inte alls UP35, helt fel det är R5... Det låter nästan som om det inte finns något mellanregister från högtalarna, funderade ett tag på om det är delningsfiltret som delar ut frekvenserna fel men det låter lika burk i högtalarna om jag kopplar förbi slutsteget.

Någon som använder DLS R5?

//Daniel
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
sorry, om jag kopplar förbi delningsfiltret menar jag givetvis...

//Daniel
dra nya kablar hela vägen från Hu till filter samt till element.

Vare sig det är Up35 eller R5 så ska det inte låta burk.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Riktiga kablar
Dämpull
Förstärk kickpanelen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.