AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.437

Helljus bortplockat till förmån för bättre kylining vad säger bilprovningen...

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Tog igår bort det vänstra (beroende på var man står ;O)) för att få bättre kylning av mitt öppna filter gjorde rejäl skillnad men frågan är om det är särskilt bra för filtret då det blir ett rejält tryck under huven. Skall dock fixa så att det inte blåser för mkt under helgen.

Vad säger bilprovningen om att man har plockat bort ett helljus??

Bilen är förövrigt en E30

JohnC
l3
180
l3xus
323TIC -83
Det är inte några problem att ha så, montera en avskärmningplåt bakom filtret så kommer luften inte att komma in i motorutrymmet och filtrer kan inte suga varmluften från motorn.
Jag skall själv montera bort de inre lysena på min och sätta in konade portar istället för klyning av IC och bättre luftflöde till filtret. Besiktningen kan inte säga något om du har hel och halvlyse på de yttre.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Kanon, det var exakt min tanke, skall flytta filtret i eftermiddag så att det kommer längst ned i vänstra hörnet mot halvljuset, dvs långt ifrån motorn, sen har jag förstått det som om att man köper baslådekonan och sätter in istället för lampan, vi får väl se hur det går. Jag skall dessutom göra så att jag sätter en plåt som skärmar av så att filtret inte blir varmt i statstrafik. På motorväg och aktiv körning så löses det enkelt av fartvinden men det är värre när det går sakta. Tack för det snabba svaret.

JohnC
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Saknas en helljusstrålkastare underkänns bilen med krav på efterkontroll vid en kontrollbesiktning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

l3
180
l3xus
323TIC -83
Inte om man har helljus i de yttre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men då saknar man ju inte helljuset! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
TobbeBMW
Tror inte (som jesperado säger) att man får plocka bort strålkastare o dylikt från bilarna hur som helst. det handlar ju om detaljer för din och andras säkerhet.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
l3xus: hur ska du lösa sådu har helljus i dom yttre då?

Det sitter ju h1 lampor som inte inns hel/halv tråd i. Vidare är glasen "slipade" för att optimera halvljuset.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inga problem att bygga om fästena för strålkastarinsatserna så att man kan sätta in H4-insatser i stället!
(BOSCH, Hella eller ve och fasa BILTEMA 76-008 för 159 kr/st)

På min 3.0S och 630CS har jag i åtminstone 20 år haft 4 st H4-insatser. På helljus lyser alla fyra strålkastarna och på halvljus dom yttre strålkastarna.
Sedan har jag en liten strömbrytare som tänder även dom inre halvljusen när jag känner för det och besiktningsmän och poliser inte ser det.
Elsystemet måste visserligen byggas om dels så att halvljuset inte lyser tillsammans med helljuset (men att ha ett "starkt" ljus lysande nära bilen på helljus är ju i alla fall ingen höjdare) och dels måste kraftigare ledningar med reläer till!

Och känner man för att bryta ännu mer mot lagen finns det ju starkare glödlampor att sätta i! 80/100W är inga problem att använda trots dom små insatserna.

Då börjar en av BMW-bilarnas största svaget, det taskiga ljuset, bli ett minne blott!

Per L
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Då blir det att skaffa ett extra par strålkastare med tillhörande konsoller, dags att besöka skroten. Byta och sedan byta tillbaks igen, tar väl ngn timma förståss. Kanske kan man ha extraljus men heljus men det godkänner förståss inte bilprovningen heller.........

JohnC
l3
180
l3xus
323TIC -83
318ST: Det går att få hellye i de yttre som Per säger också. Och om de yttre är optimerade för halvlljus så det ju bra, det är ju alla andra bilars lyktglas som både har hel och halv på samma lyse.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis går det bra att ta bort helljusstrålkastarna om man flyttar även helljuset till haljvljusstrålkastarna, kravet två två helljusstrålkastare är ju då uppfyllt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Konstigt!
Jag har besiktigat båda mina bilar 2 år i rad utan ena heljuset.
Ingen på bilprovningen som har protesterat alls :-/

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Lyfter denna tråd då jag inte är helt 100 på detta ang. helljus.
Polaren fick underkänt på senaste besiktning för nån vecka sedan bland annat på helljus att det ej fungerade. Han har fortfarande ej fått till det och han ska på efterkontroll imorgon.
Får han körförbud direkt då?

///Foppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.