|
|
|
|---|---|
| Hur länge håller egentligen katalysatorn på 728 respektive 740 (E38)? Några erfarenheter? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
5000 mil och uppåt :)) Normalt ska en cat ha en fullgod funktion minst 30,000 mil, har sett flera exempel på välservade bilar. ej BMW BMW s cattar har inte rosat marknaden med bra kvalitet speciellt på V8 modellerna som kan ge upp i förtid åtminstone på modeller före 98 men även övriga, Tyvärr lossnar innehållet lossnar och skramlar eller täpper till. ///MVH Hasso Länk |
| Intressant. Jag har nämligen blivit erbjuden ett byte där det har gjorts ett katalysatorbyte trots cirka 10000 mil (740 E38). Jag har (ännu) inte gjort fullständig research på bilen men undrar lite över det "låga" miltalet och det "tidiga" katalysatorbytet. I övrigt får vi se vad det blir. 540/740 känns på gränsen till för dyrt. Men du är ju inne på samma linje verkar det som ... dvs. 8:an! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är två kattar är bägge bytta eller bara en.?? Det finns eftermarknadskatter till en bråkdel av vad BMWs kostar. Det är inte som sagt inte ovanligt att det bytts kattar under 10.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
V12 LeMans |
Ja , rakarör´s metalliska fullflödeskattar(som Alpina har på sina bilar ) , låter ( hehe) väldigt intressant ( 2900/st ) , eller "normal"-kattar för 1600/st . (Jarls bilservice i Hbg tar 12000 :- inkl arb för fulflödes , vet ej om det är samma som G-power har ) Länk Någon här som har erfarenhet av dessa katalysatorer ? |
| Det visar sig att båda är bytta. Intressant med eftermarknaden. Jag hittade en del bra länkar om det tidigare. Hur som helst så gäller det att bilen skall vara helt rätt om den skall vara intressant. För min del är 528/728 fortfarande de bästa alternativen. | |
|
Länk . Hade en 750 95a som gick 28000mil med samma kattar. |
|
|
Har orginal kat i min som har gått ca 31000 mil, visseligen "bara" en 525 men ändå. Det satt förövrigt ett orginal avgassystem ända fram till i sommras då bakre burken gick, eller rättare sagt ett av dom ingående rören in till burken hade rostat sönder i skarven in till dämparen. Bytte bakre dämpare, visserligen till en pirat del men bilen är ju såpass gammal så det finns inge vits att betala dubbelt så mycket för ett orginal. Främre röret med burk och kat är orginal. Ser faktiskt väldigt fräscha ut om man kollar på dom. Mackan |
|
|
Har orginal i min 29 000mil... |
|
|
Borde man inte byta lambdasonder vid 10000 mil eller så för att skydda katalysatorn? Mvh Björn |
|
piddagomidda |
tur att man inte har kattar på sin bil. blir jävligt coolt ljud får jag säga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.