|
|
|
|---|---|
|
Fick hardtopen monterad igår. BMW ansåg att det är bäst att de monterar den första gången så alla fästen etc kan justeras för perfekt passning.. Gissa min förvåning när jag åkte till Shell, tänkte va f-n jag har ju tak nu, och körde bilen genom en högtryckstvätt.. Det sprutade vatten in i bilen uppe vid hörnen mellan dörr/vindruta/hardtop, lite på höger sida men MASSOR på vänster sida.. Skall det vara så?? Förresten, skall man ha suflettskyddet på innan man monterar ht?? Det ser ganska så oavslutat ut utan iallafall. Går det att ha skyddet där med ht på?? /Caspar Länk | |
| Lät lite småroligt faktiskt!? | |
|
Jag har hört på flera håll att man inte bör köra igenom z3:an i maskintvätt eftersom risken på de tidigare modellerna var precis vad du råkade ut för. Trodde dock inte att risken var stor med hardtop på. Jag har aldrig provat själv eftersom jag föredrar handtvätt både sommar som vinter. Jag hjälpte en kompis att hardtop förbereda hans Z3:a i onsdagskväll. Det var inte alls så svårt som jag väntade mig. BMW hade beräknat arbetstiden till 1,5h men för oss tog det ca 3h. Klart längre tid! Men han sparade en massa sköna stålar och dessutom var det intressant o roligt. Det ska bli spännande när hans hardtop kommer tillbaka från lackeringen, då ska vi nämligen precis som Caspar börja justera denna för perfekt passning... pust! /Mfl |
|
|
Jag har hört på flera håll att man inte bör köra igenom z3:an i maskintvätt eftersom risken på de tidigare modellerna var precis vad du råkade ut för. Trodde dock inte att risken var stor med hardtop på. Jag har aldrig provat själv eftersom jag föredrar handtvätt både sommar som vinter. Jag hjälpte en kompis att hardtop förbereda hans Z3:a i onsdagskväll. Det var inte alls så svårt som jag väntade mig. BMW hade beräknat arbetstiden till 1,5h men för oss tog det ca 3h. Klart längre tid! Men han sparade en massa sköna stålar och dessutom var det intressant o roligt. Det ska bli spännande när hans hardtop kommer tillbaka från lackeringen, då ska vi nämligen precis som Caspar börja justera denna för perfekt passning... pust! /Mfl |
|
|
Uppe just i det hörnet brukar det ju läcka in om det läcker nånstans... även med vanliga cabtaket på. Är det en originalhardtop du har?! Jag har en Wiesmann stylingtop och den har mjukare lister vilket gör att den är känsligare för direktsprut rakt på. Hade en original också men sålde den då Wiesmann var snyggare med skinninrett tak osv. :-) Vad man än har för hardtop så är det stor risk att det läcker in lite i det hörnet om man spolar rakt på/snett upp med högtryck. Sålänge det inte är en glipa så du ser solljus genom är det nog inte nån fara... annars kan du nog ganska så lätt justera fram hardtopfästena litegranna och kanske dra åt dom främre skruvarna lite hårdare och se om det hjälper nåt. /Magnus |
|
|
MFL: Näe jag brukar inte heller maskintvätta bilen, det var första och sista gången.. En högtryckstvätt känns dock som ganska safe var gäller lack och annat. Orkade bara inte åka till GDS hallen igår kväll och bilen såg ut som F-N, eller hur Masten!!?! Magnus: Jo det är orginal. Största anledningen till hardtop över huvudtaget är diskussionerna kring banorna och speciellt då BMW SC arrangemang där vi för en debatt huruvida vi skall få vara med. Vi får snart ett intyg från BMW AG (hoppas vi) att hardtopen är säker, så andra varianter än orginal är nog svåra att föra diskussionen runt.. /Caspar Länk |
|
|
Caspar: Okej... Förstår inte hur en sån hardtop ska vara till nån hjälp på bana... den e ju typ bara i plast väl?! Det är ju knappast några extremt bärande delar... tycker inte den borde vara så mycket säkrare än det vanliga tygtaket(?) såvida man inte åker in i skogen och är rädd för att bli petad i ögonen av småpinnar som kan gå igenom tygtaket. Menmen... får man köra bana med hardtop så är ju inte det fel... /Magnus |
|
|
Magnus: Åka z3 i skogen! Jo tjenare, vore en syn för gudar det! Att möta en m-roadster i bland lingonsnåren... mats ArctisZ3 |
|
|
:-) jag menade snarare om man sladdar av och ut i skogen av misstag. hehe |
|
|
Är ht på Z3 verkligen i plast?? Trodde det var alu eller nåt.. Har dock inte lyft den ännu. /Caspar Länk |
|
| Z3 Magnus: Har för mig de inte tycker/förbjudet hardtop på bana då de generellt har bristande funktion. | |
| Ht på Z4 är av plast. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.