AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.333

Hur kunna se att M5:an drar mycket olja?

Lasse Karlsson
Efter mycket läsande här på forumet, har man lärt sig en del, om knep att upptäcka Vanosproblem, taskig koppling, luftmassemätare osv, osv. Men finns det nått bra knep, för onormalt hög oljeförbrukning? eller kan BMW konditionstesta bilen och upptäcka detta? Eller är det bara att bita i det sura äpplet, köpa bilen, och be till gud att man slipper fylla på 1,5-2l/100 körda mil, alternativt helrenovera motorn för 60-70 tusen??
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om det ligger inom garantitiden så brukar BMW montera in ett s.k. "short-block" som innehåller: motorblock, vevaxel med lager, vevstake med lager, kolvar (med ringar och bultar), kedjehuslock nedtill, tätningssats cylindervevhus, cylindertoppspackning (cylindrar 1-4 och 5-8), sats cylindertoppskruvar (2x) samt övriga tätningar, skruvar, O-ringar. Om man inte ligger inom tiden så får man antingen bita i det sura äpplet eller göra en renovering på egen hand (utan garanti). Det verkar inte bättre tyvärr.

//Schnitzer

*Svenska M5 E39 Registret
OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com
Lasse Karlsson
Tack för svaret Schnitzer! Då kommer direkt några frågor till:1. Hur lång är en sådan garanti?
2. Gäller garantin om fordonet byter ägare?
3. Gäller garantin importerat fordon?
4. Skulle detta problem kunna lösas med att teckna en så kallad bilgaranti? och i så fall är det BMW som avgör om problemen är så stora att en renovering behövs?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
visst kan väl BMW konditionstesta motorn och genomföra en
så kallat 'leak down-test', sådant ger ju aldrig några garantier
men avslöjer i allafall akuta problem om sådana finns , eller hur ??

M5touring register
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lasse Karlsson: Jag vet faktiskt inte hur lång tiden är. För att vara säker så hör med någon BMW verkstad. Jag tror att garantin fortfarande gäller om det har skett ägarbyten (dock inte 100% säker). Borde också gälla för importerade fordon. Varför skulle det inte gälla egentligen? Jag tror heller inte att det hjälper med någon bilgaranti. BMW avgör ju om problemen är så stora att det behövs renoveras, då de mäter om oljeförbrukningen är för hög.

//Schnitzer

*Svenska M5 E39 Registret
OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
1.5-2liter/100mil är ju rena tvåtaktaren!
Dessa nya M5'or, vad fyller fabriken för olja vid leverans? Syntet eller inte? Bara lite nyfiken, GM har samma problem med Corvette '97 o nyare(som dom fyller med syntet från fabrik)
I F-karossen med samma motor fylls mineralolja, och dom verkar inte alls ha samma problem med oljeförbrukning sen.
(oavsett om det senare byts till syntet vid första oljebytet)

//Mats
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Mats-saH: De fyller i helsyntetisk olja, Castrol TWS 10W-60. Alla tar ju inte så mycket olja, men de som har fått högre oljeförbrukning kan ha blivit misshandlade rejält eller av någon annan anledning.

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorerna modifierades i tillverkningen med nya cylinderfoder och en del andra tekniska modifieringar -01 (har jag för mig) och därefter brukar det inte vara några problem med hög oljeförbrukning.

Så främst är det tidiga exemplar av E39 M5, som har problem med hög oljeförbrukning.

Castrol TWS användes av BMW för att motverka den höga oljeförbrukningen i dessa motorer.

TWS är en tjock syntetolja (10W60) som ger en mycket stark oljefilm.
Används ibland i "problemmotorer" som låter mycket och drar mycket olja, i de flesta fallen hjälper det ganska bra.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Mera funderingar!
Vilka övriga BMW har fått helsyntet vid leverans?
Är det bara vissa hi-perf modeller?

//Mats
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla BMW-bilar har helsyntetisk olja vid leverans från fabrik.
Det har för övrigt rätt många europeiska bilar nu för tiden...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Åhå!
Är inte så up-to-date med flångnya bilar!
Det är 3-4 år sen jag var lite inblandad i att byta ringar i en 3 år gammal vette, med tillhörande bråk/research etc.
När började BMW med detta/på vilka modeller?

//Mats
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Hmm, förresten var det väl inte så smart av mig att börja pladdra om oljor i denna tråd om nya M5! Sorry!

//Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.