|
|
|
|---|---|
| Det hela började med att min bromskloss var dålig, och jag skulle ställa in den i garaget för turbo konvertering om 1 vecka då, så jag orkade aldrig byta den eftersom jag hade riktiga bromskivor samt klossar för dyyyyr peng liggandes som skulle snöras på då det vart dags för konvertering. Körde inte mkt heller, fram och tillbaka från jobbet typ. Men gnisslet där sket jag i samt bromsskivorna, för dom skulle snöras all värdens väg. Men nu när konverteringen är klar och jag tvättade bilen känner jag på sidan (vänster fram) skärmkaten samt lite på dörren hur metalfliser som blivit när jag bromsat flygit ut och upp på lacken, jag avfetta och tvätta bilen lite snabbt och det vill inte fara bort, det är sträft och jävligt :( syns inte på lacken på långt avstånd, går man nära ser man dock små små prickar typ.. vad ska jag göra för att få bort det? är det rubbing och en fet vaxning som gäller? tacksam för svar! | |
|
Det kan hända att du måste syra tvätta bilen eller det räcker med skärmen. Genom att det är små metall partiklar , så bränner dom fast i lacken och inte nog med det dom rostar också. Vi hade ett ofrivilligt utsläpp på jobbet en gång,med massa små metall partiklar (nästan mikroskopiska). Efter en soliga dag på parkringen så hade dom fastnat bra i lacken. Vi fick då gratis rekond på bilarna,och dom syra tvättade först alla bilar. "Riktiga män luktar diesel" |
|
| Okey.. hur ska jag gå till väga för att få bilen syratvättad då? | |
|
Vet att VAG tog fram en produkt för att tvätta bort "flygrost" för några år sedan. Den bestod bland annat av en svag syralösning för att få bort stålpartiklar och rost som fastnat på lacken. Du kan ju kolla med närmaste VW/audi/skoda/seat-verkstad om de har kvar produkten i sortimentet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kan använda oxalsyra vilket finns att köpa i t.ex färgaffären. Blandas med vatten sedan baddar man lacken med lösningen t.ex med en tvättsvamp.Proceduren tar en stund. Kan tänka mig att man kan blanda det i tapetsläpp vilket är som snor, då får man det att ligga kvar på lacken längre utan att det avdunstar. Rekomenderar inte att att ha lösningen i en spruta för då blir syran för flyktig och far runt i luften så att amn andas in den. Tommy |
|
|
Tack Johan för tipset, har en kompis som äger den auktoriserade skoda verkstan här i stan.. ska höra med honom om han känner till någon sån produkt! Tommy skadar inte det där lacken? Är det isånnafall bara fara och köpa medlet, blanda med vatten, stryka över och låta det stå rekommenderad tid och sen torka/spola av det? |
|
|
Har bara provat metoden ett fåtal gånger och det har då inte skadat lacken. Har även hört flera andra som använder denna metod och har inte hört något om förstörd lack från dem heller. Jag gjort det i samband med att bilen ska poleras och jag har då inte velat polera bort flygrosten så att dessa metallpartilkar fastnar i trissan och far runt över lacken under poleringen. När man köper oxalsyran så är det som en burk med kristaller vilka man blandar med vatten. När man baddar (inte gnida/gnugga/stryka) lacken så avdunstar vattnet ganska fort så att det blir som kristalliserat på lacken, därför baddar man flera gånger (använd handskar). Anledningen till att man baddar är att man inte vill repa lacken med kristallerna. Alternativt så kan man ha en blomspruta med bara vatten i som man sprutar på ytan så att den hålls fuktig men utan att man sköljer bort kristallerna. Blandar man med tapetsläpp så tar det ju längre tid innan det torkar och man behöver inte passa det hela på samma sätt. Kan inte säga hur lång tid hela proceduren tar men det tar en stund. Du lär inte hitta någon rekomenderad tid för oxalsyran är inte speciellt framtagen för detta ändamål utan du får titta på resultatet. Om jag får spekulera lite utan att veta, så får jag för mig att dessa metallpartiklar som kan komma från järvägsspår, dubbdäck och vissa fabriker/arbetsplatser lägger sig på lacken precis som smuts/damm. När de utsätts för fukt och ibland vägsalt så börjar de givetvis att rosta och "etsar" sig då fast på lacken. När man använder syran så löser man upp rosten och det som blir kvar är en liten metallflisa utan rost som då lossnar från lacken. Kanske finns någon annan på forumet om kan bekräfta eller dementera det jag säger. Tommy |
|
|
Okey tommy tack för tipset! ska fara till den lokala färghandlaren imorgon och inhandla det. Du sa att du inte visste riktigt när det var klart, fungerar det som avfettning ser man ju det när det börjar "rinna av". Är det så med detta medel också då eller? |
|
|
Tidsmässigt så kanske det tar 20-30 minuter och en del flis lossnar lättare än vad andra gör. Man ser när rostfärgen har försvunnit och märker att de börjar att lossna. I princip så kan man peta bort dem med nageln men det brukar kännas tröttsamt när man passerat 825 st och bara har 2000 kvar. När du har bearbetat ytan den här tiden så kan du skölja av syran och känna med handen om det har försvunnit, är det då några enstaka kvar så kan man ju pilla bort dem och är det många kvar så är det bara att fortsätta. har som sgt bara gjot detta vid några enstaka gånger under årens lopp så jag har svårt att vara klockren i min beskrivning. Arbetar mest med entusiastbilar/utställningsbilar och då brukar man inte ha de här problemen. Lycka till Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.