|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket olja i motorn 325i E30 90Års modell ?? Hur mycket olja i motorn 320i E30 90Års modell?? | |
|
4,7 liter inkl filter. |
|
|
ETK säger 4.25 liter på 325 E30 -90 Intruktionsbok säger 4.25 liter 325 E30 -90 Haynes säger c:a 4.3 liter M20-motorn! Stavros: vart har du fått 4.7 liter ifrån........? ///Magnus |
|
|
E21-racing: Instruktionsboken s. 114. Engine with/without oil filter 4,75/4,50 liter. 4,25 liter som du säger måste vara till 320i motorn. Vad kallas den motorn? M20B20 väl. |
|
|
Ser först nu att Berra frågade efter båda motorerna. 320i 4,25/4.0 liter 325i 4,75/4,50 liter med eller utan filter. Allt enligt instruktionsbok från 1988. mvh |
|
|
Ja, nu såg jag också att han frågade på både 320 och 325, blev lite förvirrad.......))) Dina uppgifter stämmer, helt riktigt! ///Magnus |
|
| Varför rymmer 320i mindre olja än 325i är det mindre oljetråg? | |
|
325-motorn har oljekylare! ///Magnus |
|
| Töms även oljan i oljekylaren då man byter olja 325i? | |
|
Bra fråga! ...men det gör den inte! Får man isåfall tömma separat vid oljebytet........ Oljetrågen är ju lika så ingen skillnad där heller. Kollade vidare på en 325i -90 touring som jag hade chassienr på och där är oljemängd motor 4.25 liter enl ETK. Samma på en 325i -86, 4.25 liter enl ETK, men båda har oljekylare! ///Magnus |
|
|
Oljekylare på min 325??? Var då någonstans?? |
|
| Jag hittade en instruktionsbok från BMW där står det 3,75 liter ink filter 325i. 90Års modell.Varför så olika uppgifter, vad skall man tro på. | |
|
Stavros: Har du inte oljekylare?? det sitter på "alla" 325:or, tror det var standard på 325:an, sitter under främre tvärbalken under/framför vattenkylaren, slangarna går ut från oljefiltrets placering! BMW Berra: 3.75 kan inte stämma för M20 2.5, det låter mycket konstigt. alla 320/323 har ju 4.25 liter! 4.25 eller 4.75 är det rätta, vilket som stämmer bäst kan man diskutera utifrån uppgifterna, vid oljebyte på en 325:a brukar det gå lite mer än till en 320 ex.vis som tar 4.25, men ändå står det 4.25 i ETK! Virrigt, jaaaaa........!!!! ///Magnus |
|
| Förlåt fel av mig 4.75 ink filter | |
| Jag tänkte att oljan från oljekylaten kanske rinner tillbaka till tråget då man stannar bilen därav mer olja i 325i. | |
|
E21-racing: Har faktiskt aldrig tänkt på det.... Ska kolla imorgon. |
|
| E21-racing:Tack | |
|
BMW Berra: Nej, det rinner inte tillbaks till tråget då kylaren ligger lägre än anslutningslangarna på motorn gör, blir alltid en "skvätt" kvar i kylaren om man inte tömmer den också då..... Stavros: Ja, gör det, är nästan helt säker på att du hittar en oljekylare i fronten på din bil oxå....... ///Magnus |
|
| Sök reg nr på mekonomen.se. Gå in på oljor, så ser ni vad det åtgår till er modell. tex, castrol 4 liter (åtgår xx liter) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.