AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.027

Olja i 635 hets.

Hej. Har lite funderingar på vad jag ska hälla för olja imin 635:a det är en riktig 218 hästars 3,5:a den kommer bara gå 1 månad med denna oljan så de hinner inte bli tokkalt innan den ställs in i garaget.. Jag kör ganska intensivt så fort motorn är varm så drar jag på växlarna en del inte hela tiden men jag drar ur 2,3 minst en gång varje gång jag kör så jag vill ha en bra olja. När den körs så går den oftast kortare sträkor på ca 2 mil. Är tacksam för svar innan lördag :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bra syntetolja med följande klassning:

API SJ eller SL
ACEA A3
SAE 5W40 eller 5W50, om du kör extremt hårt och om motorn drar lite olja, kan du prova 10W60 (t ex Castrol TWS eller RS10W60)

Ovanstående klassningar gör att du får en olja som är extremt mycket bättre än den bästa oljan som fanns när din bil tillverkades.

Vad använder du för olja idag?
Upplever du några mekaniska problem i motorn eller några problem som är oljerelaterade?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Okej tack så mkt. Har inte en susning om vad de ligger för olja iden idag.. Köpte bilen för 1 månad sen typ.. Nej nej inga problem med motorn den går som en klocka! Har märket på oljan ngn betydelse nu menar jag inte att jag tänker åka till biltma o köpa olja utan jag är bered o lägga mellan 500-1000 för en bra olja. Vilket märke kör bmw med idag? de e castrol va?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Faktum är att Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är riktigt bra!
Mycket bättre än den bästa olja som fanns när din bil tillverkades...

Märket på oljan spelar ingen större roll.
Anledningen att jag frågade, var att försöka få reda på viskositeten på oljan som är i motorn nu.

Hur ser oljan i motorn ut?
Svart eller gyllenbrun?

Oavsett vilken olja du använder vid bytet, bör du hålla koll på om oljan svartnar snabbt. Då är troligen motorn ganska smutsig invändigt.
I såfall kan det vara en bra idé att göra ett nytt oljebyte efter ca 200 mil. Då får du ut merparten av smutsen i motorn och kan sedan ha normala oljebytesintervall.

Byt alltid filter när du byter olja! Gör du inte det, kan du lika gärna strunta i att byta olja eftersom den nya oljan kan lösa upp smutsen i filtret och öka slitaget.

Filter rekommenderar jag att du köper hos BMW eller köper motsvarande höga kvalitet hos t ex Mekonomen (som troligen är dyrare än BMW), snåla inte på oljefiltret!

Det finns mängder av bra oljor som har de klassningar som jag angav, så där finns det rätt mycket att välja mellan...
Rustas och Biltemas helsyntetiska 5W40-oljor är riktigt bra och kostar under 50kr/litern.

BMW brukar slå i Castrol SLX 0W30, men den är nog i tunnaste laget för din motor.
Jag skulle satsa på en olja som har minst 40 i varmviskositet till den motorn.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.