AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.015

Dags för lite seriöst stereobygge!

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
jaha, då är vintern snart kommen och jag tänkte upgradera min stereo lite, från orginalet :)

Nu är det så att jag vill ha det snyggt som bara den(vem vill inte det?), men man får väl nöja sig med resultatet kontra kunskaper antar jag :)

Mina planer:
Slutsteget i reservhjulsbaljan med ett plexiglas så man ser ner på härligheten, baslådan med dubbla 10" mot rygg-sätena Och det ska vara plexi så man ser in i lådan på magneterna. Och basportar upp i hatthyllan. Samt byta framsystem (kommer sitta på orginalplatsen). Kanske vid ett senare tillfälle bygga om dörrsidorna så man får in 5.25orna i dörrsidorna.

Någon som har lite tips/bilder till mig, eftersom jag nu inte är så kunnig inom detta område. Men vill mer än gärna lära mig!
(har sökt, men inte funnit allt som behöver vetas!)

så skicka gärna bilder till mig, eller hemsidor samt tips om vad som skulle kunna fixas bättre eller om något verkar onödigt/galet.

Tack tack!

info om vad som ligger på hyllan men ska in i bilen:
Infinity Kappa 50.5cs 5,25" system
Rockford Fosgate P310D2 x 2st
DLS A6 The Mono Amp Ultimate A
Audison SRx2S
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
kanske skulle skriva vad det är för bil det handlar om också (iof står det till vänster, men men)

BMW e36 328iC -95
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Framtill behöver du inte bygga om dörrsidorna för att få plats med 5,25" orna, de ryms nertill på dörren, går att fästa direkt i innerplasten.

Ett litet tips bara. :)

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Japp det vet jag, Men dom sitter sååååå långt ner så tycker man förlorar mycket av ljudet pga att dom sitter nere vid fötterna.
Så jag tänkte bygga om i dörren, så dom sitter i dörren om du fattar, inte nere vid pedalerna :)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Och vad tycker alla om högtalare i hyllan?

Enligt några lite mer kunnigare kompisar så förstörs ljudbilden om man har högtalare bak...(bortsett från basen)

Har dom fel? (eller är det bara deras smak)
Är det värt att satsa på ett till 5.25 eller 6.5" system till hyllan också?

bf
305
bfg
M3 SMG -02
Personligen (av egen erfarenhet) gillar jag inte högtalare i hatthyllan - de är för baksätespassagerarna men det är fan min bil så det är fram det skall låta bra! ;-)

Det jag gjorde på min gamla golf mk3 som hade 6x9 högtalare i hatthyllan redan var att klippa bort diskanten så det bara blev "basen" kvar i 6x9 högtalarna... det hjälpte fint med att fylla in mellan-basen ner till stora 12an som satt i bagaget... Men med diskanterna i störde de bara ut mitt fina framsystem.

Nu kanske inte det är proffsigaste installationen, men idén kanske hjälper... tycker ofta det finns ett hål i mellanregistret ner till basen innan baskaggen hörs i de flesta byggen.

/bfg
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Är det inga som har byggt lite seriösare när det gäller bmw och ljud?...

Eller vågar ni inte visa era byggen?...

Tacksam för alla bilder/information!

adda gärna på msn och skicka/diskutera!

djstiiiv@hotmail.com
ba
56
badbeemerboy
325-94
320-87
Tjena dj stiv.
Söker samma fakta som dej. hoppas vi får svar på det.
Har oxå sökt utan att funnit.

Ha dé/badbeemerboy
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
djstiv: Håller på med ett riktigt seriöst bygge (enligt min åsikt iallafall), men det är inte klart förräns till våren.

Jag har diskuterat detta lite här och var i alla möjliga trådar, framförallt med Robsarve (stereokungen på forumet). Sök på MBQuart och välj de senaste inläggen så får Du en bild av vad som är på g. Robsarve har också en stereoskola på en AUDI (USCH.. svära på en fredag..) site. Klart läsvärt Länk

Har under sommaren provat med en liten delinstallation (bara 10 högt och ett steg mot de 27 och 3 steg som skall in...) och jag tycker att det låter alldeles utmärkt med högtalare även bak. Nu saknar jag såklart en hatthylla och sådant trams som baksäte så allt ljud är bara för mig och ev passagerare.

Dock är det primära för mig inte ett flashigt bygge utan ett så diskret som möjligt men med rejäl kapacitet. "Sleeperstereo"?!?!? Det skall inte synas, men väl höras!!

/Caspar
Länk
In
355
Inot
745iA -02
Här har du lite bilder. Om det är så värst seriöst vet jag inte.

Länk

Skall ladda upp flera bilder då allt plastande och pillande är klart.
Har inte haft så mye tid att "fila" på bilen de senaste månaderna. Så snart tar det fart igen.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.