AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.950

Byta växellåda i E30?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Är det svårt att byta växellådan i en 325 -87? Det är enbart den som behöver bytas, allt annat som har med växling att göra e redan bytt....

Jag är inte så himla bra, men det är omöjligt för er andra att vara bättre! =)
Be
179
Bex
325iA -90
Jag skulle rekomendera att jobbet utförs på en fordonslyft.
Helt enkelt är det inte, svårt att komma åt skruvar till startmotorn och de övre på växellådan.

Ingenting är omöjligt
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
håller med Bex!!!

det är jäv... trångt, har gjort det själv..

tog 2 dagar.. med för dåliga verktyg:)

ett tips är att använda långa spärrskaft.
det är väldigt lätt att byta
men se till att du får upp bilen en bra bit upp

helgonet
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Helgonet:Lätt är väl en underdrift, däremot så gör bra verktyg halva jobbet.

Se till o lyfta upp bilen rejält o ta det metodiskt så ska det inte vara några stora bekymmer, tar dock en del tid, speciellt om man aldrig gjort det förr........
Långa förlängare till bultarna runt motorn, lossa bakre fästet på lådan så ramlar den ner en bit, då blir det lite bättre utrymme!

///Magnus
Ca
57
Cassle
BMW M535i
bilyft/pallbockar, kompressor, förlångare, + leder
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Jag hade ner min växellåda innan sommaren. Ja, billyft + växellådsdomkraft/lyft-kompisar underlättar. Gärna ska det vara smala förlängare för att lossa växellådan. Torx-hylsor.
Har man sedan ett leende på läpparna och ett gott mod så är det klart på 2-3 timmar.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jag körde på pallbockar och ganska basic verktyg. tog en hel natt + lite till. hade inget bra centreringsverktyg (bytte koppling) så d snodde en hel del tid, sen sitter vissa bultar riktigt jobbigt åt. jag kunde ingenting då jag gjorde d och min polare hade gjort d på volvo innan. idag skulle jag göra d ganska mycke fortare :).
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Nån vänlig själ som orkar beskriva punkt för punkt hur det går till? Är det några krångliga moment man bör känna till?

* lossa minus polen
* avgasröret bort
* värmeplåten
* kardan
* växelspaken, ta bort skruvarna på växelådan å gumiupphängningnen och lossa låsringen.
* 10mm skruvarna på framsidan av lådan
* kopplingscylindern
* upphängningen i bak kant på lådan, kom ihåg att sätt växelåds lyften under innan du ta bort den helt
* själva skruvarna runt lådan
*sänk ner lyften så att du slipper åt de översta skruvarna på lådan
I stora drag hur de går till
OBS allt görs underifrån

Tog mig 3½h att byta lådan
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
inget som är väldigt krångligt, bara mer eller mindre svårt att komma åt.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
js_snicke

hehe.. lite mer än 3 timmar:) låter som om det är värt att anlita dig nästa gång:P

Om man inte kan, så kan andra:)
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Oki tackar så jättemkt för svaren hittills!!

Några följdfrågor:

Läste i en tråd här på forumet att man måste sänka motorn i bakkant för att komma åt skruvarna på ovansidan lådan, stämmer det verkligen!?

Hur lossar man kopplingscylindern och var sitter den?

Måste växlarna vara i nåt speciellt läge och måste man passa in dem på nåt spec. sätt när man sätter dit den nya lådan?

Måste man tömma växellådsoljan innan operationen (dum fråga kanske:)?

MVH Robban

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
d är svårt att inte sänka motorn i bakkant då du lossar dess enda fäste i bak, nämligen växellådans fäste :). när du lossar där kommer motorn att trilla baklänges mot torpeden.

kopplingscylindern sitter på vänster sida om lådan. lägg dig under bilen å titta så ser du den. sitter med ett par bult bara. skruva å dra ur.

spelar ingen roll hur växlarna ligger i när du tar bort eller sätter dit lådan. har inte ens tänkt på d tidigare faktiskt :).

oljan behöver ej tappas ur lådan.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej tack så mkt!

Då måste man väl nästan skruva bort alla slangar, mm mm mm från motorn så att dessa inte bryts när man motorn "faller" mot torpeden? Hur pass trixit är det att sruva loss motorn i bakkant då å hur svårt e d att få tillbaks den rätt? Krävs det 10 man för det eller:)?

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
du behöver inte lossa några grejer från motorn. när du lossar växellådan ska du ha en domkraft i bakkant under och sakta sänka ner den, då sätter du bara en kloss mellan motor och torped för att undvika att du klämmer kablar etc. egenvikten kommer att hålla klossen på plats. sen e d bara att skruva loss lådan från motorn å dra ur den.
när du ser fästena till växellådan ser du hur simpelt d är. lite jobbig låsning på skruvarna bara så ibland måste man bända samtidigt som man skruvar för att få bort muttrarna. du fattar när du väl ligger där. inget att oroa sig för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.