AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
871

Ny typ av saltsort på vägarna?

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Den nya sorten smälter ju ner till -12C, stark som f-n är den också. Bildar ett vittskickt på lacken när den torkat (värre än den gamla) inte bra för beemern el skälen (hör nästan hur det käkas på bilen). Fler som märkt samma sak ?
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Det verkar även som om den nya saltsorten smälter snö när det är +6 grader. För det var temperaturen när jag mötte saltbilen med fullt sprut.
robbanf
Det är natriumklorid man använder, och det är betydligt mindre korrosivt än kalciumklorid.
Bilen blir ful men det lär fräta mindre i alla fall.
pjotor
natriumklorid är rent salt vad är kalciumklorid.
Natriumklorid är vanligt koksalt.

Kalciumklorid skiljer sig kemiska från natriumklorid genom att natriumjonen är utbytt mot kalciumjon.

Det är fortfarande ett salt.

David
neobmw
Hur får man bort saltet på bästa sätt? Fick stora saltfläckar på motorhuven när det droppade saltvatten från taket i ett parkeringshus.
BMW-Yoda
Tvättade bilen idag, tycker det verkar fräta värre än nånsin.

BMW-Yoda
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Är det verkligen så att det fräter? är det inte bara så att saltet genom att det är hygroskopiskt håller kvar fukten och däremd skapar rost, plus att det dessutom ökar den elektriska ledningsförmågan och därmed galvaniska strömmar??
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Du har så rätt Osprey, men begreppet "fräta" är ju det ordet man använder som bilägare.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
scnitzermann -- jag tänkte att helt omöjligt vore det kanske inte att kloridet i saltet förenade sig med vätet i vattnet och bildade någon liten kvantitet utspädd HCl (Saltsyra)... men kemist är jag ju inte...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Tja, Osprey vid dessa extrema förhållanden så rekomenderas ett skickt natriumhydroxid på bilen typ vaxskikt för att neutralisera problemet med den där lilla kvantitet HCI som skulle förena sig med vätet. Den är nog snarare svavel (sur miljö) som är ett större problem
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Bättre å inte utsätta bilen för "pesten" ställ bilen på vintern

Tuned by PM performance
BMW Kungen
Åk Ford på vintern, ta ut pärlan till våren....

Mvh
//Kungen

Övriga bilar:
Ford Scorpio -88 Ford Transit -97
Har haft:
BMW 518i -83 MB 230i -87 Ford Sierra -84
bmwnisse
Om salt !

Länk
När jag gjorde lumpen så låg jag på Flygfältspluton och plogade flygfälten och sån´t,och då kunde vi inte använda salt eftersom att stridsplanen (viggen) var gjorda i aluminium och inte tålde salt..Så vi använde nå´n sorts gödnings medel som hette Urea eller något sån´t som inte var korrosivt men jag antar att det är för kostsamt att använda på vägarna annars vore det ju kanon...och ni kan ge er på att det skulle bli grönt på sidan av vägarna på våren.
bmwnisse
Namnet "Urea" stämmer bra ! Användes även till bränslespill o dyl. Är inte jordbrukare, men att
det finns gödningsmedel som heter just Urea.
Gödningsmedlet innehåller kväve och/eller Urea-kväve.
Är inte kemist heller. Smälter kväve snö ?
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Den smälter och ger väldigt bra fäste på is.... Bättre än salt eftersom det funkar vid lägre temperaturer också
bmwnisse
Jahaa...
Men rent kemiskt då. Hur fungerar det ungefär?
Är intresserad eftersom det i lumpen bara "hette"
Urea, utan någon vidare förklaring.
eing9911
UREA skiten är inte så kul att tvätta bort. Jag var flygmek för JA37 VIGGEN när jag gjorde lumpen och om man inte tog bort UREA:n direkt när planen landade med nafta så var det nästan omöjligt att få bort skiten. Jag hoppas verkligen att inte VV sprider ut det på vägarna. I och för sig så bor jag i jämtland så än så länge har vi inget salt på vägarna, men å andra sidan så går vissa vägar knappt att kalla för vägar heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.