|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hoppas kunna få lite hjälp! Mitt problem är följande: Jag har lämnat in min 318i (E30) på en lackverkstad här i Göteborg. Först skulle det ta 9dagar att få tillbaka bilen. När jag efter tre veckor (igår) var och skulle hämta bilen så stämmer inte färgen på de två dörrar som lackats om. Tyvärr är jag lite osäker på vilken färg bilen har, och det är här jag behöver hjälp. Efter att ha sökt lite här på forumet har jag hittat tre möjliga förslag. 1. Daytonaviolett (283) 2. Technoviolett (299) 3. Avusblå (276) Vilken av dessa kunde man få på en E30 årsmodell 90/91? Finns det någon som haft samma problem? Vad kan man ställa för krav på lackverkstaden? Jag ska försöka lägga upp lite bilder ikväll på bilen (bilder jag tog i våras). Tack på förhand! /David | |
| Det står väl i motorrummet!? På min står det tydligt färgkoden och det tyska namnet på färgen på en av bulorna på kanten! | |
| Den informationen kan väl BMW-verkstaden ge dig via modellkoden eller regnr. | |
|
De är svårt de där med färgkoder å skit.. jag skulle ha en ny framskärm lackad i diamantsvart till min e30.. Jag va tvungen att skicka med den gamla skärmen så han kunde polera den å sedan få rätt färg.. För de fanns tydligen 7 olika nyanser av diamantsvart.. Mvh Uffe |
|
|
...hej igan! Jag hade lite kort om tid när jag skrev mitt förra inlägg, här kommer lite ytterligare detaljer. Lackverkstaden hävdar att den färg som står angiven i bilens motorum inte är den färg som bilen är lackad med (mycket konstigt då mig veterligen bilen aldrig är omlackad, men det är vad de säger till mig i.a.f). Verstaden har frågant en "färgexpert" som skall ha varit och tittat på bilen, han skall dessutom använt en spectometer för att mäta på intilligande yta. Tyvärr bir resultatet inget bra, och därför vill jag ha ordenkligt på fötterna när jag pratar med dom. (Är ju ingen expert, men det kan alltid vara kul att lära sig lite om färger och tackarbeten) Antar att man kan få ett bättre bemötande om man läst på lite om hur det funkar med lackarbeten, och ställer rätt frågor. Mvh /David |
|
| Jag har iof aldrig sett en E30 med dom färgerna som du nämner,i vilket fall är det inge vanliga E30-färger...risken är nog stor att den är omlackad i en annan färg ... | |
|
fanns inte daytonaviolett till e30? har för mig att ngn e30 cab hade den färgen på börsen för ett tag sen, dock vet jag inte om den var omlackad eller inte! men dom andra 2 är inte e30 "standard" kulörer iaf, kom väl till e36? MVH Johan K |
|
| här är en bild från i våras: www.rymdskepp.se/bmw_318i.jpg | |
|
Lyfter tråden lite... Har en e30 diamansvart. I motorrummet står det färgkod 181/19. Vad står 19 för. Var hos en lackförsäljare och fick Diamantsvart 181 tryckt på burk men kurören är bra mycket ljusare och silvrigare än den på bilden. Nu ha jag iof inte lagt på klarlacken och då kanske den pålagda färgen mörknar ner? Har läst på flera ställen att det finns olika nyanser i samma kulör. Kanske slutsiffrorna har med det att göra? Någon som vet bestämt? |
|
|
De är skitsvårt att köpa diamantsvart färg.. Han som lackade min 325:a, eller skärmen där. Han ville ha org. skärmen och kolla på så han fick fram rätt nyans. Finns nämligen 7st olika nyanser.. Mvh Uffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.