AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.431

Måste chippa min 328 -96 i SKÅNE! VAR?

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Hejsan!

Jag har en 328i e36 coupé -96... I den sitter det en styrbox med ICKE löstagbart chip... Så det måste löddas o grejjer... I somras skickade jag styrboxen till JWR i stockholm men då gick den sönder av nån anledning... antingen i frakten eller i själva lödningsprocessen... Jag söker nu ett ställe i Malmö-området som chippar såna här boxar, jag kan tänka mig köra i hela skåne bara de gör ett bra jobb... Det måste altså gå att få klart det på en dag och bilen ska inte behöva stå still i en vecka... några tips!?!?!?

----
Min Bimmer: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tipset är att strunta i Chippningen helt!

Ger ingen märkbar effektökning, kostar bara onödiga pengar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Den ska chippas och så e det med det... ;)

----
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja ja, det är dina pengar! ;o))

Mvh

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
nä men seriöst nu... visst ger det effekt... nu snackar vi inte turbokonvertering och NOS o sånt va... men klart att det märks... lönt annars o chippa ;)

----
l3
180
l3xus
323TIC -83
Det är inte alla bilar det märks på. Om jag skulle chippat en sugmotor så skulle jag iaf vänt mig till Qvarnis som tar ca 2000kr för chippen till sugmotorer, inte lite stor förlust då om det inte ger något.
Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Du... l3xus...

1. Qvarnis skickar bara chip, det vill jag inte
2. Jag kan ändå inte använda lösa chip i min box
3. Qvarnis får sina chip från JWR, dålig erfarenhet av dom skrev jag ju...

;)

Ingen som har tips om Chippare i Skåne?

----
lämna in den till TS motorsport i åstorp.de pallar upp den i rullande landsväg o ställer in bilen till dej..polaren gjorde det med sin 535 o hade 180 på hjulen innan chippningen och 220 på hjulen när dom var klara med den.men då var där sportsystem o filter på den också*
Smart att lägga några lax på något du inte märker av. om du nu skulle få dom 10 extra hästarna utlovade(vilket väldigt väldigt sällan händer) så hade du inte märkt den minsta skillnaden. Så frågar du mig så är det helt onödigt att chippa. Och du säger att det märks.. Det gör ju inte det =). Kolla på dom som är kunniga innom trimning. Ingen chippar sin Sugmotor. Därimot gamla farsor och vissa okunniga medelålders snubbar trimmar bara för att dom inte vet bättre!!!
Hehe, de var nog årets bästa :) , 40 hk på en sugmotor med sportluftfilter och avgassystem samt mappning.
Luftfilter av openairtyp(misttänker det är det du menar med filter)
ger 0 hk, du har tur om du inte tappar effekt med ett sådant.
Sportavgassystem ger iregel 0 hk, kanske i väldigt gynsamma förhållande 3-4 hk om orginalsystemet är underdimensionerat vilket de i princip aldrig är på en bmw.

Mappning brukar i 200 hk regionen ge 7-8 hk.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, trimchip till sugmotorer ger nästan ingenting (åtminstone inte på BMW)!

Det roliga är att "reportaget" som Qvarnis hänvisar till, enbart är en sammanställning av olika trimchip-företags annonsmaterial!
Inte speciellt undersökande journalistik i mina ögon....ett reportage som vilken skriv- och läskunnig prao-elev som helst, skulle kunnat slänga ihop!

Trots att jag har tittat efter det i många år, har jag fortfarande inte hittat en enda seriös, tillförlitlig och oberoende effektmätning som har gett någon märkbar effektökning med enbart trimchip....undrar varför?

I mina ögon är det kvalificerat slöseri med pengar, köp något roligare för pengarna i stället...

Mvh

l3
180
l3xus
323TIC -83
Du... ASTO.....

1. Qvarnis säljer chippen monterat och klart.

2. Du skall ju inte göra det heller, de löder på en sockel som man sedan använder för att byta mellan original och trim-chipet.

3. Bara för att du skickat din box och den kan ha gått sönder i frakten eller fellödning så är det väl ändå inte fel på chipen. Går boxen sönder vid lödning så reklamerar man så klart.

Beställer man chippet löst så bruka inlödning av sockel gå på ca 500kr max.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

40hk efter chippning på en sugmotor ! :)

Jo man tackar...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Bättre och ge bilen lite omvårdnad iform av en extra service istället för att bränna upp pengarna på ett chip som i bästa fall ger 0hk...
Lika tramsigt som att köpa sportluftfilter itron att det ger 10hk extra...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Många åsikter.. man tackar... ;)

----
D-diddy
klart att bilen går bättre med öppnare filter och avgassystem. det finns ju tonvis med effektkurvor som bevisar det. sen att det inte ger några 10-20% som försäljarna lovar är ju en annan sak.
Chiptrimmning tror jag kan ge lite, eftersom biltillverkarna specar motorerna för att kunna gå bra även på dålig öststatssoppa, Sugmotorer har dock inte samma utsikter för effektökning som överladdade.

Fast som så många säger. smakar det så kostar det.
Atco. tala gärna om hur det går, jag vill nämligen med ha lite mer pulver i 328an :D
David.

"The unattainable is invariably attractive"
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
mer pulver, då är det bara att byta till 325ans insug :)
bättre än chip, garanterat!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Chip och system gör lite effekt....hade 300hk innan mappning.....sen 320hk med borttagna kattar också + open air.

Kattersättare gör dock bara effekt i toppen..
Open air däremot är trams....tror insatsfilter är bättre.

MVH: Henrik

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.