|
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Hej! JAg står i färd att byta sommardäck på min 523 Touring och vill ha er hjälp med att välja däck. Följande är mina alternativ (dim 225/55/16): Pirelli P7 (cord), 1375:-/st Nokian NRVi 1150:-/st Khumo KH11 1290:-/st Dunlop SP9000 1100:-/st Tacksam för snabb hjälp! |
| Jag kör på Dunlop 9000 är jätte nöjd, tysta och greppar bra. Tycker de är ok även i regn men jag kör sällan fort när det regnar. | |
| Låter som kanonpris för Dunlopen. Bättre däck är nog svårt att hitta. | |
|
Hade SP9000 innan jag bytte till P7. P7-däcken är både tystare och har bättre grepp, särskilt i vått! Jag hade valt P7, även om de är lite dyrare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, jag har haft Dunlop 2 ggr. Båda gångerna har jag varit missnöjd p g a att däcken inte har gått att balansera. Jag har båda gångerna fått dem på bilen och det har varit så pass mycket kvar av dem så att det inte har lönat sig att slänga dem. Nu köpte jag Continental. Var inne på Pirelli. Så jag skulle välja Pirelli. Då vill jag förtydliga att jag har kört på pirelli en kort stund och de var tysta. Annan värdering kan jag inte lägga. Min granne har Nokian och han är väldigt nöjd med allt förutom att de har slitits fort. Sedan kör han ju en Mercedes 250D. Jag hade inte valt Dunlop. Mvh /NP |
|
Rosebuddy |
Tack för era synpunkter! Har någon av er som kör på Pirelli köpt däcken på däckonline.se? Svenska Pirelli tar avståndd från dem genom att säga att de inte vet hur de lagrar och transporterar däcken. Vågar jag chansa? Prisskillnaden är såååå stor jmfr med däckshandeln på stan! |
| P7 är ett sportigt däck medan sp9000 är ett riktigt högprestanda däck. Så det går ju inte riktigt att jämföra med ett sådant däck som ofta har högre ljud nivå och sämmre våt egenskaper men bättre grepp vid torr vägbana och det känns mer precist. Sp9000 tillverkas inte längre det är nog därför det är billigare. Det har precis blivit ersatt av Dunlop sportmaxx som är ett riktigt super däck. | |
|
Rosebuddy: Det finns många här på forumet som handlat från däckonline och jag har (ännu) inte hört talas om någon som blivit missnöjd. Snabba leveranser, färska original tillverkade däck, bra garantier och mycket bra priser. Har själv inga personliga erfarenheter men kan definitivt tänka mig att köpa mina däck därifrån. Historien du fått höra av Svenska Pirelli låter lite som "råttan i pizzan" och det är väl förståeligt. Däckonline har ett stort lager i tyskland, de köper in stora mängder däck och säljer till hela europa vilket innebär att deras inköpspriser ligger mycket lågt! Att jämföra Däckonline med Svenska Pirelli blir alltså som att jämföra stormarknaden med den lokala jourbutiken. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Har visserligen bara beställt EN omgång Pirellidäck från Däckonline men de var så färska att de nästa levde. ;) Däcken var tillverkade någon vecka innan jag fick leveransen. | |
|
Jag köpte mina P7:or från Däckonline. Inga problem med dem. Tillverkades knappt ett år innan jag fick dem. Personligen gör det mig inget att däcken var knappt ett år gamla, då gummit därmed hunnit vulka klart. Det gör att de håller lite längre... Att generalagenten inte vill ta ansvar för sidoimport är fullt förståeligt, men det gör inte att däcken från Tyskland är sämre! Att SP9000 skulle vara så mycket sportigare än P7, vet jag inte. Jag tycker nog att P7:orna har bättre grepp även på torrt! Men den stora skillnaden är våtgreppet, där P7 är betydligt bättre... Jag sålde mina hjul med SP9000-däcken när det var ca 6-7mm kvar på dem, var inte helt nöjd med ljud och våtgrepp. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: P7 passar nog bättre på en 320 ;-). Dessutom så finns P7 inte i lågprofil som jag använder. Pirellis högprestanda däck heter P zero. Angående däckonline så har jag bara bra erfarenheter. |
|
|
M Femman: Om du läser det första inlägget så skall däcken vara till en E39 523 och inte en M5a. Jag kan annars varmt rekommendera GY Eagle F1 GS-D3. Det absolut bästa våtgreppet jag någonsin haft samt ett väldigt gott torrgrepp. De verkar vara helt okej slitage mässigt då jag lagt ungefär 1000 mil med dom utan något påtagligt slitage. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wentan, vad menar du? Jag påpekade bara att P7 inte finns i 35 profil som jag har. Var bara ett konstaterande! | |
|
Jag köpte Pirelli P7 till min 520i-01 i maj. Däcken känns grymt bra. De är 100 procent stabila. Inga skakningar, perfekt grepp. Bilen ligger som ett strykjärn på motorvägen i 180. Jag är väldigt nöjd. Pirelli har rykte om att vara bullriga. Det har jag inte märkt. Enl uppgift håller däcken från Pirelli inte så länge. Men jag är nöjd om jag kan köra tre somrar (5000 mil). Min filosofi är att däcken måste få kosta. |
|
|
M femman, personligen anser jag sp9000 vara ett däck som har mycket sämre vägegenskaper än P7, därmed anser jag att P7 är ett "sportigare" (eller mer lyckat) däck! Att sp9000 bullrar mer än P7 gör inte dunlopdäcket sportigare i mina ögon, bara ännu sämre! Att P7 inte finns i lägre profil än 45, spelar inte mig så stor roll i detta fallet! Förstår faktiskt inte riktigt varför du reagerade på att däcket måste finnas i en lägre profil än vad som frågades efter i första inlägget... Sp9000 är en ganska gammal däck-konstruktion och är därmed inte helt modernt....men det klart på "äldre bilar" kanske man skall ha gamla däck!? ;O)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Varför inte prova Falken ZIEX ZE 512 går kanon på min bil inhandlade på däckonline till samma prisläge. | |
|
Johan B: Köper nyare bil med mindre motor till helgen! Dock ej med P7 utan med vinterdäck, börjar bli dax att ställa av min veteranbil ;-). "Förr i tiden" (1999) var Sp9000 en test vinnare bland högprestanda däcken, men du har ju rätt varför kasta pärlor åt svin(320 och 523). Hi..hi... ;-) |
|
|
Hävdar fortfarande att SP9000 är ett sämre däck än P7 i alla kategorier, även om SP9000 var "testvinnare" för fem år sedan! Utvecklingen på däckfronten går rasande snabbt! Fem år är en evighet när det gäller däckutveckling. Oftast är det så att det senaste däcket från någon av de stora tillverkarna (GY, Pirelli, Michelin, Conti etc.) automatiskt är det bästa däcket inom de flesta kategorierna! Oavsett vilken motor som sitter i bilen, är bromssträckan densamma med samma däck...som Pirelli så träffande uttryckte det: Power is nothing without control! Lycka till med nya bilen, M femman! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Rosebuddy |
TAck för era synpunkter! JAg fick mina P7'or igår från däckonline. Prisvärt med 1368 för 225/55/16 tycker jag. Däcket anges i specen med (cord) vilket för er info innebär att det har en förstärkningslist på sidan av däcket. Det är Mercedes som har det orginalmonterat på sina E-klass kombibilar. Så här långt är jag mycket nöjd - däcken går mycket mer komfortabelt än mina 5 år gamla torra och spruckna EcoContact. /LArs |
|
Har kört Dunlop 9000 och har aldrig varit nöjd, obalans och skakningar-se andra inlägg på forumet. Har ändå lyckats krama ur de dryga 3000 milen på backdäcken (255/40/17) och nu är dom precis lagliga. Framdäcken har 5.5 mm kvar men dom åker av också vid nästa däckbyte. Funderar på något av Pirellis Nero eller Rosso alternativt Bridgestone RE50 vid byte till nya sulor. Någon som har erfarenhet från dessa däck? Mike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.