AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
906

Problem varvstop M-roaster?

Er
29
Erik M Roadster
BMW Z3 M-roadster
Har nyligen köpt en Z3 M-roaster från Tyskland, nu när jag kom hem till Sverige så tänkte jag testa pärlan lite på hemma plan.
Jag sökte upp en bra raksträcka och testade dra bilen nära rödmarkeringen på varvmätaren.
Ettan och tvåans växel gick perfekt att dra bilen till ca 7400varv då röd markeringen börjar på 7500varv.
Sen trean gick bara att dra till ca 6500 och 4:an bara till ca 6300 varv. Dessa siffror får tas med en lite nypa salt då man har svårt att bedömma exakr i stundens hetta man jag märkte en klar skillnad på varven mellan tex tvåan och trean!
Min fråga är alltså, tror ni att varvstopen kan skilja sig från växel till växel?
Kan det bero på att bilen inte får nog mycket bensin, alltså att bensinen räcker till ettan och tvåan och sedan börjar tryta till trean osv?
Någon som har hört om detta problem tidigare?

Vänder mig till er då BMW inte har några svar att ge?

Tack på förhand..
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erik: Gratulerar till ett trevligt bilköp och välkommen till Forumet.

Detta har diskuterats tidigare, Oskar K hade exakt samma problem och fick exakt samma dåliga svar från BMW, men efter servicen funkade det som det skulle.

Kolla i denna länk Länk

Det går definitivt att varva 3'an till ca 7700 varv (typ 180..) :-) Har gjort detta många ggr och bensinmatningen hänger med vad Du än utsätter bilen för om Du inte trimmar den extremt.
Er
29
Erik M Roadster
BMW Z3 M-roadster
Tack så mycket för ditt svar!!
Tänkte serva bilden i Måndag och se om felet försvinner.
Det jag menade med att bilen inte fick bensin så tänkte jag att kanske bensin pumpen kan vara dålig eller något sådant.
Återkommer med svar om problemet är löst efter servicen!

Några andra förslag om felet kvarstår?
Vad får man ge för en M Roadster i Tyskland nu för tiden, lönar de sig att ta hem en därifrån?

MVH Fredrik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En sökning på mobile.de gav att priserna på 97:orna börjar på ca 175000 och slutar på 310000 för 01:orna. Helt klart höstpriser! Det fanns för övrigt bara 55 st, och den enda begränsingen jag la in var att de inte skulle ha gått längre än 10000 mil. När jag i sommras gjorde samma sökning, fast då med begränsningen : inte äldre än -98 samt max 8000 mil, fick jag typ 150 träffar och prisspannet låg då på 237000-355000:-.....
De har vinter även i tyskland.....
yatooil: Har inte du redan en m roadster?
Jo, jag har redan en M Roadster, men jag kanske skulle köpa mig en som vinterbil också. ;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Yatooil: Av erfarenhet kan jag rekomendera en 2,8'a med antispinn som vinterbil!! :-)

/Caspar
Länk
Er
29
Erik M Roadster
BMW Z3 M-roadster
Har nu gjort en service på bilen och nu går den som en dröm igen.. Bilen går tydligen i ett sort fel säkert läga när det är tid för en service och detta gör att den inte går att varva fullt ut på alla växlar!
Tack för all hjälp/ Erik
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Åh fasen... en intelligent bil!!! :)

Det var änna lite intressant att höra... typ "limp-home"-mode till service då när lampan lyser :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad kul att få rätt ibland!! Står inte detta i manualen förresten??

/Caspar
Länk
Jag hade som sagt samma problem med varvstoppet, dom hade som sagt ingen aaaaning om vad det kunde vara för fel, men för en startavgift på 1100 kunde dom felsöka på det.....

Efter servicen fungerade det kanon! men man blir ju rätt trött, är det fler som råkat ut för detta? eller är det bara programvaran i vissa bilar som håller på så här?

/Oskar
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag kör en M Coupé -99 och har ett liknande problem. Det händer väldigt sällan, men det händer. Första växeln varvar man ur utan problem, men vid 2:an så totaldör motorn vid 5500. Lägger man i 3:an då så fortsätter motorn som vanligt och man kan dra den till varvspärren mot det lilla röda. Vafan kan det bero på? Och varför är det inte konsekvent? Har hänt någon gång för förra ägaren och en 5-6 ggr för mig på ca 900 mil. Någon som har någon aning? Om jag frikopplar när motorn dör och ger gas slår den i varvspärren utan problem.

/// Viktor

Mer mos till folket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.