AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.293

Kupévärmare, vilken effekt räcker för att värma snabbt?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu när det är kallt på morgonen börjar jag fundera på att skaffa mig en kupévärmare som jag ska koppla in i bilen.
Det är en 318 touring E36.

Vad ska man leta efter, hur hög effekt bör man ha för att hela bilen ska bli varm?
Något speciell ni rekommenderar starkt som fungerar mycket bra och var kan man köpa den i så fall?

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du även motorvärmare på bilen, så måste du ha en cupévärmare med flera olika effekter.
på En 10 amperspropp kan du ta ut ca 2400Watt. Och en del uttag är bara på 6 amp, ca 1400W om motorvärmaren har en effekt på 600W kan du inte kräma på med 1200W cupevärmare tex. Så en cupevärmae som börja på 5-600Watt upp till 1500 räcker oftast bra, jag har haft en från b-tema i många år funkat utmärkt- Enda nackdelen med cupévärmare är att det väldigt ofta blir sprickor i instrumentbrädeplasten, fått det på de tre sista bilar som jag använd cupévärmaren till.
Så kika efter extrapriser cupévärmare, det börjar ju bli säsong.

///MVH Hasso
Länk
Runt 1200w räcker, men jag skulle nog välja en med flera lägen.
Har själv modernum MK1700SP vilken jag kan rekomendera.
Länk

Finns hos mekonomen för 725kr, men när jag köpte min för 2 år sen där var det erbjudande 399kr. Även OK brukar ha erbjudanden, så kolla runt lite.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack!
Då ska jag ut och leta extrapriser och erbjudanden.

/Hammar
Såg just att den modell jag föreslog ovan finns som medlemserbjudande på OK för 499kr fram till 13 okt.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Hasso: Jag kör en gammal Calix kupevärmare från 80talet i 1200 watt samt motorvärmare calix. Säkringen är på 6A och ändå fungerar det..är det inte lite konstigt? Det är intervallspänning i stolpen.
Kanske därför det fungerar? Brukar känna på säkringen men det blir inte ens ljummen.

OT: Min motorvärmare slutade fungera nu i våras och jag har nu bytt. Läste detta på www.calix.se under "Frågor och svar"

Fråga 4
På min parkeringsplats har el-uttagen i stolparna 'pulserande' spänning, dvs. att spänningen kopplas in i olika intervaller beroende på yttertemperatur. Är det bra?
Svar 4
Nej, det är ingen bra lösning, motorvärmarna klarar inte av det, och får onormalt kort livslängd. Garantin är ej i kraft vid drift med 'pulserande' spänning.

Mao är det inte konstigt att detta är 3:e värmaren som monteras i bilen. :(
Dyrt att köpa en ny varje år. 600 kr + arbete = ca 1500 kr per år.

///Foppa
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Aj då, jag är inte medlem på OK.
Är dock medlem i motormännen så jag ska kolla på Meca om de har något erbjudande, de kanske rent av har "din" modell där med.
Är DEFA's motorvärmare bra annars?
(De ligger också runt 500:- har jag sett ibland)

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Foppa. Jodå det kan funka, finns en viss marginal finns ju rent praktiskt, men ibland inte, det är inte bara säkringen utan även kabelarean till stolpen att ta hänsyn till, Finns väl inget tråkigare när man kommer ut och proppen gått och det är -20.

Stämmer de där pulserande matingarna "äter" motorvämare, fanns sådan på en våra arbetsplatser tidigare (innan personalen hittade kopplingsskåpet) De fick byta instickvärmaren var och varannat år.
Bättre då med digital ur där man matar in starttiden tre timmar före arbetstidens slut, gumman har det på sitt jobb ca 2000 platser med motorvärmare samt värmeslingor under asfalten så dom slipper snöploganden, funkar inte med dygnet runt drift.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
1200w från DEFA köpt på Statoil för en dryg femhundring. Funkar kanon, olika lägen behövs väl bara om man har en värmare som inte själv kan ändra värme/fart/styrka eller?

*BAWORAK*
"1200w från DEFA köpt på Statoil för en dryg femhundring. Funkar kanon, olika lägen behövs väl bara om man har en värmare som inte själv kan ändra värme/fart/styrka eller?"

Även de med flera lägen reglerar effekten automatiskt men den kan ju inte helt själv lista ut lämplig effekt. Beroende på stolpe kan ju 1200w vara för mycket och då är den ju oanvändbar. Man kan ju parkera vid olika stolpar med olika säkring och då är det ju bra att kunna ställa ner den, eller om man vill spara ström (även om den ställer ner effekten när det blir varmare drar den bra mycket mer i 1200 läge än 550). Dessutom kan man ställa upp effekten om man vill värma upp bilen snabbt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.