AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
69.153

Polisanmälning av importfifflare?

Sida 8 av 11
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Mycket underhållande läsning även om det spårar ur duktigt efter ett tag.

Kul att se att Cliffhanger är kvar i tråden dock för jag blev lite nyfiken på hur kontraktet är skrivet.

OBS Denna mening ironisk -> Callistas klargörande av juridiken måste ju ha hjälpt Cliffhanger mycket på traven (snacka om björntjänst).

Min allvarliga fundering: Hur är ett förmedlingskontrakt(fullmakt) skrivet? Vem har du köpt bilen av Cliffhanger?

Min kommentar till(om) dessa nya forumanvändare: Jag träffade på detta fenomen i ett mer "socialt" forum på nätet. En användare som var ett uttalat troll fick hela tiden stöd från nytillkomna användare med krystade förklaringar till sin medverkan. För att skapa legitimitet var det både jurister och doktorer som kom till stöd. Gemensamt för alla dessa användare var en väldigt lik semantik och språklig behandling samt (tyvärr) en väldig aggressivitet redan från första bokstav. För alla som läst en tråd var det helt klart vad som pågick men beteendet återkom tråd efter tråd efter tråd.
För mig var det helt obegripligt att personen orkade och att det var så genomskinligt. Men här dök det upp igen, nästan kusligt likt.

Så trådläsare, nu har ni lärt er något nytt, kanske inte om bilar men väl om olika människor beteende.

/Johan

(definition av troll: Länk )
Intressant faktum; Så fort vi börjar ifrågasätta de personer vi misstänker är OleM's integritet försvinner de mystiskt från forumet...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja det är faktskt lite lustigt...

/Christofer
Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
Det som hände måste svida för cliffhanger. Men jag måste bara påpeka som så många före mig. Denna tråd var det mest komiska jag läst på länge. En del på detta forum är bara för roliga. Många små fniss och ibland riktiga gapskratt tittade fram under läsningen. Något gott kom fram iaf www.bilskojare.se verkar vara ett fint projekt. Och den där historien om Callista, sunkigt internet som bara ger tillgång till mail men skulle ju kunna vara så att hans firewall spärrar "mindre seriösa" sidor som vissa forum kan anses vara. Arbetsgivaren/skolan som bestämmer dylika. Men jag hoppas det löser sig för Cliffhanger.

PS: Varför ville ole att man skulle ringa honom det var något jag reagerade på. Tror som den där killen som föreslog Comviq kontant med bonus per uppring minut :D
Hur står det till med OleMs brottsregister har någon kollat upp detta? Han har säkerligen inte rent mjöl i påsen...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är ju inte helt lätt att kolla någons brottsregister...
Inte ens polisen får göra detta om de inte har direkt anledning, och då får endast de i utredningen ta del av detta.

/Christofer
bmw320cab
Har ni OleM´s personnr kan ni ringa till www.rsv.se och se om han har några företag eller konkurser bakom sig. kan vara nyttig info.. :)
Evol-79
Angående domstolsutslag så tror jag att vem som helst kan kolla upp det. Det gäller dock att kunna personens personnummer. Men jag har inte koll på riktigt allt man måste känna till t ex rättegångsdatum etc.

Min morsa kollade upp en "bekants" utslag i tingsrätten genom att ringa dem och fråga. Där fick hon även med tidigare brott.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var längesen jag hade så roligt! Tack Olem + alla ni andra!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt denna tråd...

Är det bara jag som ser att om Calista är Ole M eller någon av dennes bekanta så sänder inläggen ett tydligt budskap. Nämligen;

"Lägg ner, jag har tänkt på alla varianter just för att ingen som jag blåser skall komma åt mig. Ej reggad firma för att KKL inte skall gälla, fullmakter istället för kontrakt för att friskriva mig från ansvar osv osv"

Helt klart så tar ett sådant här fall massa kraft från Ole M och hans fortsatta verksamhet så ingen skulle gynnas mer än han om Cliffhanger slutar jobba för sin sak.

Om Calista inte är Ole och faktiskt ärlig i vad han skriver så all heder åt Dig, men det känns långsökt.. Punktering och kommatering är alldeles för likt som många har sagt.

Väldigt många på detta forum som titulerar sig jurist eller liknande trots en ålder (enl profil) kring 20 år... Intressant.. Man har knappt gått ut gymnasiet vid den åldern...

Hoppas iallafall att det löser sig för Dig Cliffhanger. En Z3 är en väldigt rolig bil om allt fungerar som det skall.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
bmw
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ursäkta det tidigare inlägget, det gjordes av min 4-årige son som liksom sin far gillar BMW.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hehe.... Cool kille...

Har hört mig för med en kontakt jag har cliffhanger du kan vara glad att du ens fick någon bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En import/skattefifflare mindre i Hassoland :) saxat från lokalblaskan.

Den 43-årige örebroaren importerade bilar från Tyskland till kunder i Sverige.
De var värda 4,9 miljoner kronor men bokföring saknades.
Näringsverksamhet, tyckte åklagaren och mannen åtalades för bokföringsbrott.
Nu har han dömts till ett års fängelse för bedrägeri, grovt bedrägeri, bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll.

När det gällde partiet med 39 bilar värda 4,9 miljoner hävdade mannen att han sysslade med dessa bilaffärer som hobby, och att han därmed inte var skyldig att ha bokföring.
Örebro tingsrätt fann dock att det var regelrätt näringsverksamhet. Han dömdes därför för bokföringsbrott och för försvårande av skattekontroll.
Han döms också för grovt bedrägeri och bedrägeri i anslutning till dessa affärer. När verksamheten pågick anmälde han sig arbetslös till sin a-kassa och ersattes med 105 000 kronor
Däremot friades han på en åtalspunkt för grov förskingring. Också detta gällde bilaffärer där han tagit emot förskottsbetalning men inte redovisat vare sig bil eller pengar.
Mannen är tidigare dömd för ekonomisk brottslighet. En del av de brott han nu dömts för begicks när rättsliga processer rörande dessa pågick.
I onsdagens dom ingick ett treårigt näringsförbud. Han är också tidigare dömd till näringsförbud.

///MVH Hasso
Länk
Daviden
-> mrbmwm3

Hur menar du?
ppeellee:
Din sons inlägg höll mycket högre nivå än stora delar av denna tråd, mogen och välutbildad för sin ålder måste jag säga! :)

Mvh,
/Wille
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hasso: är det Ole M som åkt dit? eller ngn annan stackare?
sen tycker jag att 1 år lät lite i underkant... sen hjälper väl knappast näringsförbud då han inte reggat ngt företag fastän han fick... så att förbjuda honom från att göra ngt han inte vill göra känns lite onödigt!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mugge: stackare ???. rötägg kallas det.:))

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.