|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
| Man trillar ju nästan av stolen, en del människor är så... för mycket bara. Att karln inte ger upp och inser att ingen på det här forumet någonsin kommer att köpa bil av honom under de närmaste 2000 åren. Han gör det ju bara värre och värre hela tiden... hans och hans alias inlägg är som kvicksand, för honom själv. | |
|
Det callista skriver är nog väl värt att beakta, du har ju inte köpt bil av Ole, utan anlitat honom för att handla bil åt dig. Konsumentköplagen gäller även tjänster, så fins det i kontraktet att Ole får en peng för det hela(mer än ersättning för utlägg) så är det lättare att bevisa att det Ole bedriver är en verksamhet. Men även hans hemsida ger ju vatten på kvarnen och att han "sålt" verksamheten. Knepigt fall, men istället för att beskylla Calista vara Ole eller Oles jurist så är det nog tänkvärt och smart att ta upp dessa uppgifter med advokaten så han inte blir överraskad utan hinner läsa på vad som gäller och bästa sätt att tackla det hela. /Christofer |
|
|
Hubbe325, ja det är värt att beakta, eftersom det är viktiga frågor som måste besvaras för eller senare. Jag försöker hjälpa trådskaparen, istället blir man förolämpad av månniskor som: 1: har haft en väldigt svår bardom 2: Har inte fått nån uppfostran 3: inte uppskattar den hjälp de får 4: bara är idioter Nåt måste det vara iaf, eftersom alla hoppade på mig direkt. Jag känner Ole, men vi har inge bra kontakt, och nej jag har aldrig köpt hans tjänster. Samt så rekommenderar jag inte honom heller. Dock så har jag vänner som har råkat ut för liknande situationer, därför skriver jag här nu. Jag är inte heller hans jurist, samt försvarar inte honom på något sätt alls. Utan jag tar upp viktiga saker som bilköparen borde tänka på. Så de som påstår annat vet verkligen inte vad de pratar om och tyvärr så finns det alltför många sådana människor. Konsumentköplagen gäller när näringsidkare säljer lösa saker till konsument 1kap, 1§ KKL. Gäller även om köpet förmedlas för säljare av näringsidkare till konsument. Lagen gäller inte heller då näringsidkare som skall leverera vara även skall utföra någon annan tjänst, om tjänsten innebär en övervägande del av förpliktelserna. Jag tror inte man ser Ole som en näringsidkare, och även om man skulle göra det så är frågan om det skulle gå att tillämpa KKL, det kanske går eller kanske inte. Beror väl oxå på hur bokstavstrogen domaren är som skall döma frågan. Att han sålt sin verksamhet, kan tolkas på flera sätt, han kan ha sålt sitt namn bara, det vet vi inte..... Sen kontraktet, jag har sett kontraktet och om det inte har ändrats, vilket jag inte tror eftersom det är en fullmaktshandling, så står det inget om att Ole ska ha en viss ersättning för hans tjänster eller liknande. VIsst går det att få ersättning, men du kan aldrig få tillbaka alla pengarna då du måste konfrontera säljaren direkt. Däremot som jag nämnt tidigare så kan du få skadeståndsersättning. Jag skulle nog sikta på att söka skadeståndsersättning eller anmäla honom för trolöshet mot huvudman. MVH. -------------------------------------------------------------------------- "Lagen är min sköld, lagboken mitt svärd" "De som tror sig veta fast de intet vet. kan suga min......." |
|
|
Om inte OleM, Stan08 och nu även Callista är samma person så har dom definitivt haft samma svenskalärare då de gör precis samma kommateringsfel. Det är dessutom ganska många kommateringsfel i varje inlägg. Allvarligt talat skärp till dig OleM (eller vad du vill kallas) detta är ju bara löjligt! |
|
|
Om man anser att flera användare är samma person kan man ju alltid rapportera inlägget till moderator, som spårar IP# och är det samma IPn som förekommer överallt så spärras kontona förhoppningsvis.. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Tre frågor uppstår spontant i mitt huvud, Callista... 1. Om du nu inte känner Ole särskilt väl och inte heller har haft någon kontakt med Cliffhanger - hur kan du då ha sett kontraktet mellan dessa två? 2. Om du bor i Barcelona - hur kommer det sig då att du har en svensk uppkoppling till Internet? 3. Borde inte en utbildad jurist som du själv både ha kontroll på svenska språket och på sitt humör? Du är fruktansvärt aggressiv i tonen. |
|
|
Jag är callista ingen annan=) Och varsågod, kolla ip´n=) Jag pratskriver väldigt mycket......brukar inte skriva som jag gör på jobbet, då det ofta brukar lämna mer frågetecken bland ungdomar och oavancerade linguister=) Men det har funkat tidigare utan problem så.....pettimeter hoppas du inte har svårt med detta oavancerade skrivtext=) |
|
|
1= Jag känner Ole väl, men det har väl inget med detta att göra, eller har det? Vad spelar det för roll för dig om jag känner honom eller inte? För att jag kommer inte ihåg att jag rekommenderad honom eller försvarat hans gärningar? 2= Eftersom en vän frågade mig om jag kunde hjälpa trådskaparen som hade problem med en förmedlare, så skriver jag detta. Jag skickar allt till min sambo som sedan postar detta här. Vad gör man inte för vänner. Jag håller oftast vad jag lovar, även om det innebär det jag måste anstränga mig lite. 3= Aggressiv i tonen, jo det är jag. Är så förbannad trött på alla dessa bilforum, det är alltid samma skit. Folk som tjafsar med varandra helt i onödan, anklagar varandra osv. Anklagar folk som ni inte ens känner. Nu är jag här för att hjälpa denna person, Cliffhanger, som jag inte känner, men då börjar ni anklaga mig istället för saker.... hmm, ja det visar ju bara nivån här, iaf nivån gällande vissa personer. Men iaf, jag skulle bara informera Cliffhanger lite om situationen, och vad som gäller enl. lagen, hade inte tänkt att tjafsa eller behöva försvara mig här. Därför försvinner jag härifrån nu....jag har tyvärr inte tid för detta och inte min sambo heller. Jag hoppas att det löser sig för dig Cliffhanger och att rättvisa gör sitt rätta här. MVH. |
|
| OK, det där inlägget bekräftade ju DEFINITIVT mina misstankar. | |
|
Nu trillar jag definitivt av stolen... mycket har man sett, men detta tar nog priset... magnifikt! "Jag skickar allt till min sambo som sedan postar detta här." Alltså, vad får en människa att trassla in sig i en sådan konstig förklaring? Jag menar, han skriver inlägg med några minuters mellanrum, och påstår att det är hans sambo som sköter skrivandet åt honom? Man ska inte tala illa om folk, men usch vad en del har snurrat till det för sig i denna tråden. Trist! :( |
|
|
Pinsamma människor! Sen om det är samma person eller ej spelar inte så stor roll. Bara bra att denna tråden kommer upp igen så att folk varnas för dylika gårdfarihandlare/hästhandlare. Varför kan man inte hålla sig till det som man är bra på och inte fiffla! Det blir så pinsamt när man försöker sig på saker som man inte behärskar. Kan man inte göra affärer så låt bli. Allt för många gymnasieekonomer/juristförståsigpåare som ska hålla på o greja. |
|
|
Hej jag är Callistas sambo, jag vet inte vad det är för problem med er människor..... Här är en person som bara försöker hjälpa er. Och det enda ni gör är att klanka ner på han. Otacksamma människor måste jag säga. Vet ni inte hur man gör affärer ska ni hålla er undan. Då slipper ni sånt här. quixotic2-------> Jag är ingen dataexpert men kan du säga till mig vad du definierar med "några minuters mellan rum"? För som jag ser det så verkar du ha en väldigt konstigt tidsuppfattning. 12:41 14:51 17:44 19:27 19:51 Där har du tiderna då jag postade svaren, vart nånstans är det några minuters mellanrum? Det är jag som postar svaren åt han då han inte har möjlighet att göra det själv. Jag trodde inte att hjälp var tvunget att komma eller serveras på ett speciellt sätt. Det är tyvärr som du säger. Det är tråkigt att denna tråd har förstörts men det är pgr av sådana människor som du, som tyvärr inte har något att komma med förrutom att klaga. Som calllista sa tidigare, kom med något konkret, gör något bra av situationen istället för att klaga. Har du inga bättre eller en annorlunda lösning så ska du hålla tyst. Jag tror nog många föredrar uttalanden i positiv riktning så att det inte händer igen. Man får ju hoppas att det inte händer igen. ml99------> Pinsamma människor....måste nog hålla med dig. "juristförståsigpåare".....jag skulle inte tro det. PS: Jag postade detta 22:15. Räkna minuterna ordentligt denna gång så vi ser att du kan klockan. // Linda |
|
|
Bara så du vet: om han bor i spanien och du i sverige så är ni inte samboende rent juridiskt ;-))) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Callista kan alltså inte göra inlägg på forumet, men han kan läsa det och han kan logga in på sin Hotmail och maila sina svar till sin sambo. Låter ju helt logiskt. Jag tror på både Callista och Linda. :D | |
|
Spännande tråd! Underhållning i bästa dokusåpaklassen... :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Snart skriver väll hans mamma o pappa med om hur snäll o go son dom har som inte gör nått fel :))) | |
|
Men åhhhh... ska man ens svara på detta? Jag tycker att liste sammanfattar det hela utmärkt, ja, varför svarar han inte själv om han kommer åt sin Hotmail och därmed högst sannolikt Internet i övrigt? Tiderna jag syftade på var inläggen 19:27 och 19:51, två inlägg i följd på varandra, utan någon kommentar emellan att replikera på. Fortsatt diskussion kring detta tycks mig meningslös, vi kommer vare sig fram eller tillbaka, det dyker bara upp nya signaturer som ska "hjälpa" eller stjälpa utan att i egentligen får veta något mer om vad som egentligen hänt mellan köpare och säljare i frågan. När OleM skapade sin första fejkuser och skrev ett inlägg i försvar till sig själv, så sprack liksom alla trovärdighet för alla som tar människan i försvar eller försöker lura köparen att inte gå vidare. Särskilt när de är reggade efter trådens start och har ett minimum av övriga inlägg på forumet. Därmed tack för mig! |
|
|
Linda/OleM/Callista/Stan08 eller vad du/ni nu heter, lägg av du/ni är så väldigt pinsamma. Någotförståsigpåare verkar du/ni vara men ingen här tycks hålla med. Jurist schmurist, ekonom, schmekonom, spelar roll när man inte har vanligt folkvett. Tror du att någon vill ha något med dig/er att göra, särskilt inte när det gäller ett bilköp. Det är en så naiv/barnslig ton på dina/era inlägg men det har ju även Olem;s hemsida inslag av så antingen är det samma person eller så leker lika barn bäst. Nåja, Linda du har nog inte mycket mer här att hämta så lägg ner! |
|
|
Linda! Ta inte efter din sambos dåliga vana att lägga in komma tecken lite här och var. hahahaha! |
|
Evol-79 |
Detta är den mest roande tråd jag någonsin läst. Det är bara att lyfta på hatten och tacka Callista "lagvrängaren", Stan08 "åderlåtaren" OleM "the legend"...etc OleM har en väldigt hängiven beundrar skara som känner honom eller känner honom lite löst men som ändå helhjärtat engagerar sig. Till och med via korrespondens från Spanien via en "sekreterare" i form av särboende sambo som gladeligen sitter och matar in text på forumet. Samtidigt försöker han/hon/det att styrka sitt resonemang med att hävda sin styrka i det svenska språket blandat med en del, ja vi kan väl kalla det språktekniska misstag. Men Callista, du ska ändå ha viss heder som helt ideellt försöker att hjälpa en okänd person som din vän har en tveksam affär med trots att du: "Är så förbannad trött på alla dessa bilforum, det är alltid samma skit. Folk som tjafsar med varandra helt i onödan, anklagar varandra osv." Står dock inte detta ställningstagande i kontrast med ditt tidigare uttalande? "Jag försöker hjälpa trådskaparen, istället blir man förolämpad av människor som: 1: har haft en väldigt svår bardom 2: Har inte fått nån uppfostran 3: inte uppskattar den hjälp de får 4: bara är idioter" Men även detta tackar jag för. Det är starkt att vara så självkritisk att man kan såga sig själv inom två timmar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.