|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
Detta var bland det värsta jag läst här. Trots det tragiska faktumet att Cliffhanger har blivit lurad så tror jag sällan jag garvat så mycket som jag gjort när jag läste igenom den här tråden. OleM och NFS2 (eller är det samma person?!) måste vara de (den) pinsamaste användarna här någonsin! OleM bedriver ideellt en hjälpverksamhet för att alla ska ha råd att importera sin drömbil utan att bli lurad. Det låter ju fint, men sanningen verkar snarare vara en svartarbetande bilskojare. Om nu hans egen version är sanningen så borde du lära dig lite om bilar innan du erbjuder andra dina tjänster. Krockade bilar, gammla ägare som ska skicka serviceboken...snälla Ole är det första gången du importerar en bil eller? Cliffhanger, jag hoppas det löser sig. Lycka till! |
|
|
Länge sen jag skrev i något i detta forum men denna tråd måste bara leda till kommentarer. Kan instämma med "M femman" att mycket skratt blir det . Handlingen i 40 talets pilsnerfilmer om Åsa-Nisse framstår som intelligent jämfört med resonemanget från OleM och hans "kompisar". Nu dyker också "Stan08" upp som gubben i lådan till OleM:s försvar. Kanske en sann figur (ber om ursäkt i så fall) men man blir lite misstänksam när formuleringar används som "då jag ej har sett bilen själv ( vilket vort mindre smart), men måste som nöjd (ska vi kalla det kund) " eller som anges i profilen "Sambo med Stina som är barnborska" . Tråden kan dock leda till det positiva att vi är försiktiga med handel via Importakuten eftersom helheten inte ger något förtroendeingivande intryck. Måste också säga att har man läst deras hemsida och sedan lämnar över så stort förtroende som många bilköpare tydligen gör så är man kanske lite väl blåögd. Dessutom är jag tämligen säker på att man inte får bedriva en sådan rörelse som "hobbyverksamhet" fristående från all skatteindrivning. |
|
|
Det är ganska intressant att alla nya medlemar i detta forum bara har så mycket positiva saker att säga om OleM. Följande uppgifter finns att läsa om stan08: Senaste inlägg: 2004-12-14 22:32 Uppdaterad: 2004-12-14 22:05 Totalt antal inlägg 1 (ca 0.25 inlägg/dag) Registrerad 2004-12-14 22:05 (För 4 dagar sedan) |
|
|
Hahaha. Oehört skumt. |
|
|
Carl_ek: Som Du säger, ytterst tveksamt att kunna bedriva detta som en hobby utan att vara skattepliktig. Det torde innebära att han bara tar betalt för egna utlägg.. Skulle inte tro det. Att han dessutom har SÅLT!!! verksamheten gör det ännu mer suspekt, för vem köper en hobby som bara innebär att man tar betalt för sina kostnader?? /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Hobby få vara vinstdrivande. Fast inte är det troligt att detta var en hobbyverksamhet i skatterättslig mening, snarare ett enkelt bolag. A |
|
|
Hobby får vara vinstgivande men beskattas då som inkomst av tjänst. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Mycket snack i den här tråden, men händer det nåt "på riktigt"?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
750iAL |
ja detta va ju dagens bästa läsning har garvat mig igenom det mesta av inläggen från ni vet vem... cliffhanger ja lider med dig OM bilen e så usel.... klockren affär...Du o Ole hade ett kontrakt med vilka saker som skulle finnas samt vilket skick..OK(både hade skrivit under) Han tar hem ngt som inte stämmer..OK(enligt forumsinläggen) Då e det ju en klockren sak o ta tillbaka köpet bara..ni har ju ett kontrakt..punkt slut.. Har du rätt i allt du säger här så vad e problemet??? Sedan förekommer en del indirekta hot BÅDE från vanliga användare o Ole...detta e mindre smart att skriva i ett öppetforum....faktiskt åtalbart om det vill sig illa..att man sitter bakom ett alias spelar ingen roll i det avseendet..jag vet..har suttit på kåken får det i 3 månader(inte tuffare för det)...TÄNK efter INNAN.. Sedan Ole om du fortfarande läser detta forum... Att regga in alias på samma IP nummer ger inget seriöst intryck..Sedan om du tar hem bilar åt andra som e jättenöjda så e det bara trevligt..Hoppas Ni löser detta på ett bra sätt så alla har en trevlig jul.. Sedan fattar ja inte en sak.Varför körs bilen cliffhanger? Detta talar faktikst emot dig vid en rättslig prövning...KAN tolkas som att du accepterat "läget".. |
|
Nu har kanske all julmat och idogt nyårsfestande kväst denna tråd partiellt. Men hoppas att du "Cliffhanger" kan ge en liten resume om du haft någon framgång i ärendet eller om OleM (med vänner och barnborskor) kommit med nya uppslag. God fortsättning önskas iaf alla ärliga inblandade |
|
|
Har varit på semester och ser att inlägg sedan tidigare har blivit kommenterat av flera. Vill dock klargöra att jag inte har ngt med Ole att göra, förutom att han tagit hem 2 bilar åt mig sedan tidigare. Har han ställt till det för sig, får han stå för konsekvenserna av sitt handlande. Vill dock ifrågasätta vissa personers inlägg i den här tråden. carl_ek!!! Vad har min flickvän gjort för ont för att du ska kommentera henne i den här tråden??? Hon har mig vetligen inget med den här tråden att göra, och har inte nämts för ditt inlägg. pabo!! Har problem med e-mailen i våran bostadsrätt. Använder därför msn tills problemet är löst. följaktligen annat namn. Det är bra att vara misstänksam, men skadligt när den närmar sig den schizofrenes. |
|
| Touche´ hahaha | |
| Var bara tvungen att gå in och skratta lite åt den här tråden igen... | |
| Snälla Ole, sluta skriva inlägg under andra namn. Det är INGEN som går på det och folk tycker bara att du är patetisk. Så för din egen skull - skriv under eget namn eller skit i det. | |
|
Tjena allihopa, vilken sopa detta är....måste säga att det är tråkigt med sådana här "problem". Jag vill gärna förklara lite saker=) Det kontrakt man har med Ole när man han hämtar en bil åt en person, är inte det vanliga kontraktet som man ser ute bland "vanliga". Kontraktet går under namnet, beteckningen "fullmakt" --------> se 2kap, 10§ HB. Detta avtal går inte att ogiltigförklara eftersom det inte uppfyller ogiltighetsreglerna enl. 3kap, 28-33§. Detta innebär att man måste bemöta detta problem som "trolöshet mot huvudman" 10kap, 1§ BrB. Citerar: Om någon pgr av avtal..............fått egendom i besittning för annan .........eller åsidosätter vad han har att iakttaga för att fullgöra sin skyldighet, dömes om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade....." Det blir väldigt svårt att bemöta detta problem genom att polisanmäla detta, eftersom de ofta lägger ner undersökning vid brist på bevis (vilket egentligen betyder att de har viktigare saker att undersöka), det är även svårt att bemöta detta som ett "vanligt" avtal mellan er då de enda instruktionerna var att han skulle köpa en bil i ditt namn. Sen finns det faktiskt inte mycket mer. HÄr krävs det ganska mycket bevis ändå, något skriftligt med instruktioner eller liknande. Sen måste man även fråga sig hur stor skadan var, det är ju som Ole säger en begagnad bil är en begagnad bil, man måste räkna med vissa små skador som rost tex. Det jag refererar till är krock skadan som enligt mig är det väsentliga. Går det att se för den vanlige okunnige att bilen har varit krockad, kan den kunnige se detta? Om den vanliga okunniga personen ser skadan utan expertis hjälp så har vi en klar felatig vara, då är saker ljusare för dig. Krävs det experthjälp så kan det bli svårare då man kan dra slutsatsen att Ole hade fog att förutsätta att bilen var felfri. Frågan blir sen hur kunnig är Ole. Det ställs ju inte bara krav från motparten utan även från beställaren. Har du kontrollerat allt från din sida, har du gjort en utförlig kontroll av firman som skulle göra jobbet åt dig, har du kollat Ole M nånstans. Är jobbet svart eller vit, är det en registrerad firma? OSV. Detta måste hanteras som ett civilmål. O det enda som jag personligen tror att du kan få är viss ersättning ------> skadestånd. Som jag ser det går det inte att tillämpa köplagen här, lagen som hanterar köp mellan två privatpersoner. Och eftersom Firman inte var registrerad, därför ingen näringsidkare, varför inte konsumentköplagen är tillämplig. Dock vill jag vara lite försiktig med det sista uttalande. För OM man på något sätt får Ole till en näringsidkare, då kan man gå efter honom med full kraft då man kan tillämpa konsumentköplagen. Nu vet inte jag alla omständigheter, utan detta baserar jag på vad som har gått att läsa från personen som köpte bilen. Det finns säkert mycket annat som man måste ta hänsyn till. Jag måste dock påpeka! Ole har i detta forum sagt sig villig med vissa avhjälpande och erkänt vissa misstag. Det går att använda som bevis vid ett civilt mål. Allt som Ole säger här.... Jag vill även säga att jag känner Ole själv, men vill kommentera detta ärende med att säga att jag tycker det är tråkigt. Jag har blivit ombedd av en kompis från Calibraklubben att hjälpa bilköparen, o jag hoppas detta kunde ge dig lite vägledning. Vill även säga att folk skall hålla sina munnar i styr o försöka inte hota varandra samt inte kommentera så mycket då de inte vet hela sanningen, eller om allt som sägs här är sant. |
|
| Herrejusus har knäppgöken dykt upp i ännu ett alias? | |
|
Knäppgök? Jag skulle inte tro det..... Skulle nog vilja påstå att du är en knäppgök, nästan lite av en ignorant idiot...... Ska du säga något så säg något konkret med fakta.... |
|
| Nu börjar det hetta till vill jag mena, det ser onekligen lite konstigt ut med alla nyregade användare i en och samma tråd. Inte sagt att det är samma person men det ser misstänksamt ut :) Ännu en knepig sak med de nya användarna är att samtliga försvarar Ole på ett eller annat vis? Försök att hålla inläggen utanför sandlådan bara så är ju tråden underhållande. | |
|
Detta e ju bara för skrattretande... Undrar hur många alias den här "Ole" figuren har, måste vara minst 4 vid det här laget... Sjöberg |
|
|
Ha ha vilken parodi! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.