AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
821

330 iA Touring

mo
31
mol58
530iM -01
Hej
Jag har en fråga angående ett bilköp som jag har gjort.
I en annonsen för bilen i fråga anges att det är en årsmodell 01, köpet
blir av, även på kvittot anges årsmodell 01.
När jag sedan erhåller registreringshandlingar anges där att bilen är inregistrerad
i juli 2000.
Jag menar nu att jag blivit vilseledd och kommer att få betydligt mindre vid ett ev. inbyte
eftersom det kommer att hävdas att bilen är av årsmodell 00.
Jag har påtalat ovanstående för säljaren (MRF-ansluten) men han hävdar att det är en 01.
Hur ser forumet på detta?.
Fr o m 1999 gäller inte årsmodellsbegreppet formellt. Därefterbestäms årsmodellen av reg.datumet, dvs vilket år bilen är registrerad. Dock lever det gamla årsmodellsbegreppet kvar inom bilhandeln. Många handlare använder sig av en kombination av de olika systemen. T ex en bil som är reggad 2000-12-25 är ju egentligen en 00:a men borde inte därför vara värd mindre än en bil som är registrerad 2001-01-05. De flesta skulle nog betrakta- och värdera bilen som en 01:a.

Men att påstå att en 6/00 är en 01:a låter i det närmaste befängt. Den är ju inte ens reggad på "rätt sida" halvårsskiftet...! Det är ingen som helst tvekan om att du har en 330iAT-00.

MVH Chrille
mo
31
mol58
530iM -01
Crille......Tackar för ditt svar....hur tycker ni att jag skall agera fortsättningsvis?.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kolla med chassinumret på följande sida:
Länk
knappa in de 7 sista tecknen i chassinumret, så får du se när den är tillverkad. BMW bryter sent, 1/9, för årsmodellsbyte. Merca, Volvo mm bryter tidigare.
Själklart så ska du få ersättning, en årsmodell är värd 5-15' kr enligt min mening.

mvh Johan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det här är ganska knasigt, jag har liknande erfarenheter från min förra bil, en 330 CI tillverkad hösten 00 (minns inte exakt när, men uttagen i Sverige i nov), men i registreringsbeviset stod MJ01, som är BMW-kod för Modellår 2001.

När jag sålde bilen värderades (och betalades) den som en 2001a.

Mitt råd är: kolla registreringsbeviset. Står det t.ex. MJ 00 kan du kräva säljaren på ersättning.
mo
31
mol58
530iM -01
Tackar för Era svar och kommentarer, skall infomera Er om fortsättningen.......
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Bilhandlarna kommer alltid att värdera den som en 00 när de ska byta in den och som en 01:a när de ska sälja den............

/B
mo
31
mol58
530iM -01
Har träffat en förlikning med säljaren.....10.000:-
Känns ok, tackar för era svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.