AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.311

330 Ci -01 oljeförbrukning

Ciao!

Har märkt att min 330 förbrukar ca 0.5L olja för varje 3000km ungefär, är detta normalt? Kör inte jätte hårt med den, men bilen tigger ju ibland efter lite gas. Fyllde idag på 0.5L eftersom den gula oljelampan tändes.

Har andra liknande erfarenheter?

Bilen är snustorr under, har kollat det så den läcker inte.

Häls
A
De låter klart i mesta laget. Jag har inte märkt av någon nämnvärd förbrukning mellan serviceintervallen på min 330.
Den uppfattning jag fått av folk på forumets 330s verkar vara max en liter mellan service intervallen dvs på 2500 mil.
Din bil verkar ju snarare dra 4 liter olja mellan varje service intervall. Enligt bmw är det inom toleransgränserna, men rent spontant låter det mycket tycker jag.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har inte heller märkt av någon oljeförbrukning, men då hör det till saken att jag gör oljebyte i "mellantid" mellan servicarna, så det går ju inte att utesluta att det skulle behövas fylla på upp till en liter mellan två servicetillfällen. Men några 0,5 liter per 3000 km har jag definitivt inte som oljeförbrukning, om det över huvud taget är någon förbrukning alls.
Hvilken olja användar du?

Min 330Ci -01 drog mycket olja i början, men när jag började använda Castrol TWS 10w-60 olja. Med mycket hård kjörning (och bankörning) var förbrukningen 0,3L på 3500km.

Innan kjörde jag med Castrol SLX 0w-30. Förbrukningen var ca 1L på 4000km.

Rekommanderar på det stärkaste et olje ock filter-byte när sericeindikatoren visar 12500-10000 km till nästa serice. Med filter går det åt 6,7L olja.

--
"Trying is the first step towards failure" (H. Simpson)
Jag byter precis som Nockenwelle i halvtid dvs runt 1250 mil.
Jag har dock inte behövt att göra detta än då jag haft fri service och därigenom först ett fritt 12 månaders oljebyte följt av en inspection1. Dvs inom 1250 mil.
Jag använder Castrol SLX 0W-30.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Använder det som BMW lägger i, antagligen samma som ni, men ska byta till TWS och se om det blir bättre. Ända med TWS är ju att den smörjer ju sämre på vintern vid t.ex kallstarter i -20? Eller är det inte så stor skillnad? Johan B?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Det skiljer AVSEVÄRT på kallviskositeten mellan TWS och SLX. Redan vid +40 är skillnaden mycket stor, vid -20 skulle då inte jag vilja ha TWS i min bil.

mvh

MW-Guru
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart att det går att använda t ex TWS eller RS10W60 på vintern, men det finns mycket bättre alternativ till dem vintertid.

Ja, det är stor skillnad mellan SLX och TWS viskositetsmässigt när det är kallt (och när oljorna är varma).

TWS är en olja som är framtagen för mycket hårt gående motorer och de stora påfrestningar som då uppstår i höga temperaturer.
I en mer normal motor är det nog mer fördelaktigt att använda en lite tunnare olja, t ex SLX.

Har man problem med hög oljeförbrukning och använder en tunn olja, kan man prova en något tjockare olja för att se om det blir bättre.

Personligen skulle jag först prova med en olja som ligger någonstans mellan SLX och TWS viskositetsmässigt.
T ex en 5W40 eller kanske en 5W50-olja av bra kvalitet.

Hjälper inte det heller kan man ta steget fullt ut till TWS eller RS10W60...

Hjälper inte det heller, har man med största sannolikhet något mekaniskt problem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har tenkt lite på det med kallviskositeten, men jag användar Defa Warmup så det blir inget stort problem. Tycker det er mer bekymmer at man varvar innan motoren och oljan er varm.

När tempmätaren har kommit i nomalläge, er oljan halvvegs i uppvärmningen. Man måste köra dubbelt innan motoren er redo för at varva fullt ut!

SLX har en MYCKET god kallviskositet, medan TWS har en OK kallviskositet. Dessutom har TWS en mycket betre varmviskositet; hjälper vid typ bankjørning ock annan "inspirerad" körning.

En olja som er rekommanderat för M3 och M5 (den enda godkjenda), kan inte vara dårlig!

Sender en mail till Castrol nu för at höra vad dom rekommenderar.

--
"Trying is the first step towards failure" (H. Simpson)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.