|
|
|
|---|---|
|
Lär mig, som inte kan något om bilstereobygge. Vad är det största som går in i originalhålen bak? Har själv en E36, idagsläget utan stereo, men det ska ändras. Har en Pioneer DEH-3630MP Cd/Mp3 liggandes, och i bilen är fram redan monterat 2st MDS MT-9 diskanter vid backspeglarna, och 2st MDS 5,25" mid (?) nere vid golvet, genom MDS/Backe "Pro Comp"-filter. Så jag har ju redan ett 2-vägssystem färdigt att koppla in till enheten, men det lär ju låta fjuttigt utan bas? Skall man satsa på att på något vis trycka in ett par hyfsade högtalare bak som kan återge en hyfsad bas (det behöver inte vara något audiofil-ljud!) eller ska jag bara sätta in en baslåda? Jag gillar iofs inte riktigt idén med baslåda. Något som permanent ligger och tar upp bagageutrymme... Jag orkar isåfall inte hålla på med slutsteg och tjafs, utan en aktiv låda. /// Olof Länk | |
|
I originallåforna bak ryms det 4", om jag inte minns fel. Jag bytte ut dessa mot 5,25" or, men var då tvungen att ta bort lådorna. Detta var enbart positivt, eftersom bagageutrymmet är så tätt att det inte kommer in nåt tryck från baslådan med originallådorna kvar i hatthyllan. Mitt råd är att plocka bort original, låda och allt, och skruva dit ett par 5,25 or. För att få lite mer bas räcker det gott och väl med en 10" i bagaget, som ändå inte tar upp så mycket plats. Själv har jag 2 10" i bagaget, 5,25 i dörrarna, hatthyllan och kickpanelerna, samt 1" tweeters på instrumentbrädet. Spelar kanon. "-BMW- Making your privates bigger since 1928" |
|
|
Hmmmm. Tack för svaret. 5,25"or hade jag fram i min E30. Pioneer TS-H137 hette dem. De lät la bra, men lät lite illa när man började spela högt. Då hade jag iofs ingen typ av filter till dem, men det borde man väl ha? Fram i E36an är det ju nu filter i.o.m. att höger och vänster kanal delas upp till 2 högtalare/kanal, men bak så kommer jag ju bara ha 2 högtalare, och behöver ju inte "splitta" signalen till high/mid eftersom det bara blir ett element per kanal. Samtidigt är ju 5,25or inte gjorda för de lägre frekvenserna, så man borde väl ändå använda nåt filter? /// Olof Länk |
|
|
Jag tycker att du ska skita i att ha högtalare i hatthylan. Ditt befintliga framsystem tillsammans med en hyfsad aktiv baslåda kommer låta fullt tillräckligt. Det är ju DU som ska njuta av ljudet, inte de som sitter i baksätet, som jag brukar säga :) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Säger som Kalle: Aktiv låda alternativt ännu bättre: 4 (2+1) kanals steg till framsystem+ t.ex. 10" i en välbyggd låda, du kommer INTE att ångra dig!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.