AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.772

Hur har ni blivit av med körkortet? Nånsinn blivit förlåtna av en polis?

Sida 3 av 3
quixotic har en klockren poäng där, allt för ofta tycker man att herr konstapel borde stå utanför dagis o dyl. där det VERKLIGEN behövs, inte på raka motorvägar, men det är väl klart, motorvägen ger nog bättre klirr i kaffekassan och finare "STATISTIK" tycker herr blå ;)
(obs det sista skrivet med en gnutta ironi)

___
Mvh
Patrik N.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, quixotic har helt rätt där!

Jag blev av med körkortet 1993, och då körde jag Porsche 928C. Bilen skulle säljas, och jag hade bråttom till däckfirman för att byta bakdäck, då dessa var helt slut...hehe.... Bilen var avställd, jag hade inget körkort med mig, inget bälte på mig, och ingen grönskylt heller för den delen. Jäkligt klantigt, måste jag tillstå!

Jag hamnade bakom en seg långtradare samt en Opel Kadett 1200 med ett pensionärspar i...den kortegen rörde sig i c:a 25 Km/h. Det var dubbelfiligt men 50-gräns (inne i centrum). Jag "vred på" o körde om, och som ni alla vet, accelererar en 928 rätt kvickt. När jag väl kommit om saktade jag naturligtvis ned mot det lagliga....men...då får jag se i ögonvrån en polis som fumlar med en svart väska o kastar sig upp på motorcykeln...

Jag får stanna för rött ljus (så klart...) o då kommer han ifatt mig :( Han knackar på sidorutan o pekar mot en p-ficka strax framför oss...

Jag hade kört 105Km/h under omkörningen på 50-sträcka :(

Han var faktiskt riktigt trevlig o korrekt, o skrev ned till 94Km/h.
Korrekt var däremot inte befälet som kom i sin SAAB 9000 strax efteråt... Han gav mig "Polisutskällning 1A, 1B samt 2C...." Jag fick åka polisbil!!!! tillbaka till jobbet, o han körde Porschen... Jag ger mig DEN på att det endast berodde på att han ALDRIG kört en sådan, men väldigt, väldigt, gärna ville prova...

Jag fick 6 månader och 3600:- i böter, vilket både jag o min arbetsgivare överklagade å det strängaste. Notan slutade på 3 månader och 1600:- i böter. Veckan efter domen var jag TVUNGEN att köra 5 studentkörningar i den egna Rover V8:an, som jag strategiskt "smyckade ut" med 11 ballonger och björkris över registreringsskyltarna :) Det fina var, att under den näst sista kortege-körningen, hade jag SAMMA MC-polis bakom mig i nästan 20 minuter... HAHAHA :DDDDD

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
128km/h på en 90 väg.
2000:- samt 3 månader utan körkort, tror jag det var.
gick inte att snacka sig ut den knipan. det var två snutar som körde "good cop bad cop" på mig. :)

ser att många här har blivit tagna på motorväg? tycker det är sällan som man kan hålla 110km/h utan att bli omkörd av alla bilar... så det måste ju vara vanligt att folk håller åtminstone 120-130?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
78 på 50väg

1800:- i böter.

det roliga är att det var med en gammal volvo 240!! hehe, har aldrig åkt dit med nån bmw :)
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
154km/h på E20 Gbg-Sthlm låg efter några bilar i 80 på 90väg och började då naturlitvis köra om dem.
När jag väl kommit om dem och började sakta in så kommer det ganska snart en Saab i en väldig fart med "disco ljus" i fronten. En av polisens videobilar såklart... :(
Snuten var fly förbannad, bl.a. för att han inte hade kunnat hänga på vid mina omkörningar "du gick ut för omkörning och så bara du fösvann!".

Han försökte massor av gånger hota mig med att om jag inte erkänner på plats så tar skulle det gå direkt till åklagare och "så ses vi i tingsrätten"
Jag vägrade erkänna på plats och krävde att få hem papper på att bilen och instrumenten var godkännda och då blev han ännu mer sur "ni ungdommar tror att ni ska komma undan så lätt, det blir ju bara en massa pappersarbete för mig".
Så stod det 154km/h på hans skärm. "Detta är din LÄGSTA hastighet jag mätte upp!"
"Nej, det är min genomsnittshastighet, sa jag"
"Jaja, men det är alldeles för fort"

Men tillslut fick jag köra därifrån och ta mig hem på 48h...
Slutnota - 5månader utan körkort, hela sommaren förstörd och han ville slippa pappersarbete?!

Erkänn aldrig på plats! Ta beslutet hemma i lugn och ro. Eller gå till Tingsrätten om du känner dig orättvist behandlad!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jo, förresten. Jag har fått tillbaka mitt körkort för ett tag sedan men blev stoppad för körkort och nykterhetskontroll i helgen.
Då tittar den unga polisen på framsidan körkortet och säger "jasså, du har nyligen tagit körkort"
"Nej, om du vänder på kortet så står det när jag tog det"
"Jaha, så du har varit av med det, varför?"
"Det gick lite fort sist"
Inget svar...

Samma sak som med 154km/h "din lägsta hastighet". Ska man behöva utbilda poliserna själv?!

Om jag är på vägar som jag känner till numer så kommer jag inte stanna om Polisen sätter på blåljus. De kan inte reglerna själva utan sätter bara dit en för att ha någon att trycka ner.

Sätt polisen på att övervaka 30 sträckor och utföra nykterhetskontroller! Inte sätta dit folk som kör lite för fort utan att för den delen riskera andras liv!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
jimmy/bmw
på tal om rattful så vat två av min kompisar ihjäl körda av ett rattfyllo första dagen på sommalovet för året.
Jag tycket det skulle ha varit minst livstid på han jag

Konstigt att vissa poliser blir förbannade när de ingriper för en fortkörning. En fortkörning torde vara ett simpelt rutinuppdrag för en trafikpolis och inget att brusa upp för. Känns som ett väldigt oprofessionellt beteende.
ne
165
nedde
320i -06
bole: hade jag varit du så skulle det ens aldrig falla mig in att åka med honom. hade istället vinkat in snuten å ta han på direkten. Tycker man begår lika stort brott av att veta att personen som kör är onykter.

MVH //Nedde
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kraftwerk:

Du skulle inte ha tillåtit honom att köra Porschen! utan sagt att den ska stå tills någon kan komma och köra tillbaka den...

Tar han ditt körkort ska han inte få nöjet att köra din Porsche också!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
sw
460
swe-boy
420D -15
3 ggr totalt

1 gång pga att jag hade 4 fortkörningar på 11 månader (3 mån)

1 gång på E4 mot S-holm åvanför Norrköping (2 mån)

1 gång påvägen till Kinnekulle. (2 mån)

Nu kör jag lite lugnare kan jag säga.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
En annan rolig??? helt sjuk bötes-grej, hände mig för nån månad sedan, då jag lyckades med det eminenta konststycket att få 400:- i böter på Willy:s kundparkering... HAHAHAHAHAHAHA!!!! Helt hysteriskt :oDDD

Det var fullt, och jag lyckades ställa mig så långt ut på något som tydligen inte längre var en p-plats (bortskrapade markeringar som jag missade...). Det fina var att de på väggen ovanför nyss satt upp en 3x3 meter!!! stor stoppförbudsskylt, som jag också missade.... den hade ju inte suttit där förut, och jag är till naturen en tankspridd tidsoptimist, som hellre putsar på något damm jag ser på instrumentbrädan tex., än tittar på skyltar o medtrafikanter...ojoj..! I alla fall i vardagstrafik...

/KRAFT-BÖTER-WERK

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Har inte blivit av med lappen (vilken nästan är underligt...) men jag är väldigt nyfiken på ifall Herr Polizei i Sverige kan ta mitt tyska körkort? Någon som vet? Eller vet var man kan hitta info om det?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Berga: Nej, det kan dom inte göra. Däremot kan svenska polisen underätta tyska myndigheter om ditt [tvivelaktiga? ;-) ] uppträdande på svenska vägar och så får tyskarna avgöra ditt körkorts öde.

Har åkt med en kompis för rött ljus i Australien men de kunde inte plocka lappen av han.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.