AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.795

tycke om service?

Sida 1 av 2
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
tycker ni det är värt att serva bilen på bmw?
min 328:a har gått 8800mil nu och det är dax för inspection 2
men det kostar ju 4500-5000 typ.

bara undrar lite om ni brukar göra det själv eller ni lämnar in era bimmers?
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det beror på din ekonomi...det kan löna sig när du ska sälja bilen senare....antingen får du tänka i nu läget efter plånboken...eller tänker du att det är ju pengar jag får igen...och pungar ut pengarna....;)

///325///
l3
180
l3xus
323TIC -83
Du kan lika gärna vända dig till en mindre, märkesoberoende verkstad med gott rykte. Tvivlar att man kan få tillbaka alla extra pengar man lägger ut genom åren för att få bilen servad på märkesverkstaden, jag skulle iaf aldrig betala flera tusenlappar mer för en äldre bil bara för att den är servad på autoriserad verkstad. Det är ju bara en vanlig 328a så den kan väl alla kunniga mekaniker skruva med, huvudsaken att du får stämplar i boken som du kan visa att du underhållit den regelbundet vid försäljning.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
steffoboy: har samma prob som dig. Fast nu e min 4 år äldre än din oxå så. Funderar på om jag ska lämna in den till en mek för att fixa eller låta nån kompis som e mek serva den istället. Känns som om det inte är så jätteviktigt på en bil dom e typ 10 år gammal att lämna på bmw o så för att serva. Vad säger ni andra?
mvh Daniel

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
nä jag vet i tusan om det är värt det faktiskt
det är ju förstås bra när dom byter bromsvätska och växellåds olja för det är himla bökigt och klabbigt att göra själv.
men det görs tydligen bara varannan inspection 2 service.

annars kan man ju kontoller det mesta själv känns som det viktigast är stämpeln
Om du regelbundet har servat din bil på BMW vid alla inspektionerna så har du säkerligen lagt ut minst 20-30kkr på tio år. Jag tror inte att du får 20-30kkr mer för din BMW den dagen du säljer den, bara för att du servat den på BMW verkstad.

Däremot tror jag att det är viktigt att man servar bilen på verkstad, så att du får stämplar i serviceboken eller kvitton på arbeten. Jag skulle inte köpa en begagnad BMW utan stämplar eller kvitton som bevisar att ägaren skött sin bil.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Min vän tom jag servar min 320 som e 01:a bara för att inte bli blåst av bmw på tusen lappar för sina simpla jobb som tar ngn timme som jag kan göra själv som byta olja, filter , olika vätskor mm

min bil är inte sämre för det bara för att jag gör det själv men med original delar som e köpta hos bmw med sparade kvitton :-)

så vill du bli blåst eller har gått om $$$$$ så varsågod o lämna in bilen eller så kan du anlita en bra mek eller gör de själv. men glöm inte att spara kvitton !!!!!

BMW M-POWER
Instämmer med GINO....

MVH jimmy
Hawar
Ni som har nya bilar typ: GINO folk struntar i om du har kvitton på org. delarna. Man vill ha stämpeln speciellt på en så ny bil, jag tvivlar inte på att du kan jobbet. Men den dagen du ska sälja den så måste du hålla på att förklara dig och börjar de väga mot en annan 320 01 som har fullstämplad från BMW eller ngn annan bra verkstad så kommer nog din bil att falla i skymundan.

Mvh
Hawar
Hawar
steffeboy för att svara på din fråga, jag tycker absolut inte att det är nödvändigt att gå på Auktoriserad verkstad, sök här på forumet efter ngn bra verkstad i Jönköping. Då får du papper på jobbet och sparar ändå pengar.

Mvh
Hawar
Jag lämnade in min på Inspec 2 därefter så sköter jag olja + alla filter m,m själv får då vet jag att det verkligen byts. Har varit med om VAG verkstäder som gör service men inte byter allt trots att man får betala för det. BMW servicen är bättre men jag är tveksam till att de verkligen bytte min tändstift när jag gjorde inspec 2 hos en BMW verkstad. Kan tändstifen bli gyllenbruna efter 8mils körning??? Självklar sparar jag alla kvitten osv. Men skulle jag köpa en 10år gammal bil idag så skulle jag först och främst gå på hur motorn låter osv. Man kan inte stirra sig blind på en fullstämplad servcebok på en 10år gammal bil.
En fullstämplad service bok behöver inte betyda att bilen är i mycket bättre skick än en som har blivit servad av själva ägaren.
Hawar
Självklart så betyder inte det automatiskt att bilen är i bättre skick om boken är fullstämplad, men jag talade om steffoboys bil som är en 01, ju nyare bilen är ju viktigare är stämplarna. Är bilen över 10 år så är det självklart skicket som avgör.

Mvh
Hawar
Sorry läste inte så noga när GINO skrev att det va årsmodel 01.
Då är jag med...
När bilen är så pass ny så ser det bättre ut om det finns stämplar ifrån en BMW verkstad.

MVH Jimmy
Kan tillägga att när jag köpte min BMW så var den fullstämplad fram till 14.000mil på BMW verkstad. Därefter så fanns det kvitto osv + att bilen gick som en klocka. Ifs så är det ju ingen garanti att den är servad bara för att man har kvitto men man märker ofta ganska snabbt på bilen om den är "rätt servad".

MVH
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
har sökt lite på verkstäder i jkpg men hittar inget kanske söker fel vet du några på rak arm harwar?

mvh stefan
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag gjorde INSP II på en fd. auk. BMW-verkstad (som har bättre rykte än BMW´s egen verkstad) och sen gör jag oljeservice själv och skriver in i boken...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Hawar
Här hittade jag en tråd om verkstäder i Jönköping:
Länk

mvh
Hawar
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
tack
32
35
328 touring
328 Touring -96
Jag ser ingen vitts att lämna in bilen varken hos BMW eller någon annan värkstad om man kan göra jobbet själv och vet vad man gör. Du kommer alldrig få igen pengarna som du lagt ut på värkstads jobb.
En annan anledning varför jag inte tycker man behöver serva bilen på verkstad är att en verkstad gör jobbet på minsta möjliga tid för då tjänar dom mest pengar.. så det blir mycket slar. JAg har själv varit ute för det och vet MÅNGA som varit ute för det.

Min far lämnade tillexempel in sin firma bil på servise och väntar kvar när dom skulle serva och då ficka han se mekar killen börja fylla i serviceboken på saker som han alls inte bytt eller kollat över. När farsan påpekade detta så flina bara killen och sa att det är ju inte så noga på en firma bil som är några år. Detta skedde 00 och bilen var en 98:a
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
det låter ju sanslöst hur kan man bete sej så!

visst kan man fixa servicen själv men det är ju just stämpeln tyvärr?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Läste att det var ngr som var ganska inne på att just ha en service stämpel i boken, det e bara för att övertala sig själv om att bilen är bra känner folk som har sina egna stämplar som dem stämplar sina egna service böcker iofs e det mest E 36 karossen som gäller men men..stämpel är inte allt!!

ni som är inne på att man måste ha en stämpel mm
en fråga bara

om ni skulle köpa bil o står mellan valet av en bil med full stämplat service bok som e icke välvårdad , 2 cm tjock oljig damm o grus i motorhuven plus , massa repor och skador mm

eller med en icke stämplad häfte fast ägaren har servat bilen själv har sparat alla kvitton från sina köp av original delar från bmw, mkt fräsch både invändigt o invändigt ,välvårdad vilket syns på en bil mm

vilken av dem skulle ni köpa ?? samma bil samma pris???

väntar era svar från vänner som e stämpel beroende :-)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.