|
|
|
|---|---|
|
Trafikmagasinet testade e32 modellen och sade att man skall undvika v12:an och välja antingen 730,735,740 men de sa aldrig varför. Har ni som äger 750 haft stora problem eller inga alls varför sade de såhär..........?? (filmen finns på filarkivet) Mvh Niklas | |
|
Hej Nikke Minst 10 st E32 750 har passerat mitt garage så jag vill gärna tro att jag skaffat mer erfarenheter av modellen än de flesta. Som referens kan jag också ta några av de E32:or med mindre motorer som jag ägt. I denna jämförelse står V12:orna utan tvekan i en klass för sig. Underbart bottenvrid, relativt gott "klipp" på högvarv och en fantastiskt komfort. De motorrelaterade problem jag stött på har varit enkla att åtgärda och av typen torkade bensinslangar, igensatt vevhusventilation, läckande oljetrågspackning etc. Jag köpte också en gång en E32 V12 med motorras. I det fallet hade kamkedjan blivit så sliten och lång att den till slut hoppade över några kuggar och dog. Den motorn hade gått 67 000 mil!!! Driftekonomiskt ligger den i bränsleförbrukning ngn deciliter över 740-modellen och kanske 2-3 deciliter över sexorna men det är värt varje öre, jag lovar!! Min personliga analys av modellens ngt skamfilade rykte är att det beror på att bilen kostade runt miljonen ny och då accepterar köparna INGA fel. Detta i sin tur, tror jag, att motorpressen älskat att haussa upp till att tolvorna skulle vara fullkomligt felkonstruerade. Själv skulle jag inte tveka att köpa en välskött E32:a överhuvudtaget och drömmen vore att hitta en perfekt 750. Mvh Johnny Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Håller med joholm till 100% , det lite dåliga ryktet beror ochså på att bilmekanikerna i slutet av 80-talet helt enkelt inte fattade vad de höll på med. Det är ju inte lätt att laga en 750 om man tidigare bara reparerat "vanliga" bilar som var väldigt oavancerade i slutet av 80-talet när 750 introducerades. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
ok .. Tack för de snabba svaren blir nog en sån !! Mvh Nikke |
|
|
Bra beslut Nikke. Du kommer inte att ångra dig. Får du, mot all förmodan, ngt problem med din kommande V12:a så beskriv problemet här så löser det sig. Glömde skriva innan att tillgången på delar hos bilskrotarna är god om du skulle vilja byta ut ngt. Johnny Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Vissa lever som dem lär>>>>wadel,ser att du inhandlat en till 750 :) Mvh Janne. |
|
|
en fråga till experterna När kom egentligen airbag ratten till 750? |
|
|
joholm, Är det inte så att man skall undvika 88or och 89or, då de bilarna hade mycket mer strul än de senare? MVH, E38B12 |
|
|
Janne : Jo innan sommaren precis , renoverat den fram till augusti , skickad till galleriet men tar nog ett tag innan de lägger ut den. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
De ev. barnsjukdomar som fanns är naturligtvis åtgärdade för länge sedan. Har inte haft några större problem med de två 88:or jag haft. Tvärtom, det är tex. inte samma hårda avgaskrav jämfört med senare årsmodeller. A A |
|
|
Bortsett från höga kostnader i fråga om bränsle och försäkring tycker jag 750:n är ett bra köp. Jag har ägt 5 st E32 varav 3 st 750 och de har alla fungerat mycket bra utan några större driftskostnder. De dyra reparationerna och all krånglande elektronik som experterna snackar om har lyst med sin frånvaro. Kör man mycket tycker jag dock att man skall satsa på 740:n med sin lägre förbrukning, min 740ia -94:a tog tom. mindre soppa än min 735:a! petrini: airbagratten fanns även i de första 750,då som extrautrustning. Tror att airbag blev standard på 1992 årsmodeller. Jag tycker man skall satsa på ett exemplar med airbag, bättre säkerhet och sedan ser hela inredningen modernare ut (tycker jag). BMW CS #5139 |
|
|
E38B12 Det stämmer det du skriver angående de första årsmodellerna. Vissa uppgraderingar gjordes vad gäller elektroniken. Det jag personligen märkt är att synkroniseringen av spjällmotorerna har fungerat sämre på de tidiga. I detta specifika fall finns det dock en procedur ( har inte exakt hur i minnet) att själv synka dessa. Dessutom finns ju det gamla kända trasslet med ljusmodulen och "senapsreläet". Båda dessa problem tycker jag är mindre förekommande på senare modeller. Jag tror ändå att även tidiga, välskötta, exemplar ger sin ägare många sköna och problemfria mil. Speciellt i relation till kostnaderna. Johnny Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Så 750 E32 är inte ett sådant helvete att äga som vissa påstår? Varifrån har då bilen fått ett så fruktansvärt dåligt rykte, även i BMW-kretsar? Är det enbart pga. de ev. kostnader som uppstår när elektroniken väl börjar leka flipperspel, eller finns det andra faktorer? Begagnatcitat: "BMW 750iA, Jaguar XJS V12 och Porsche 928 är det bland det absolut sämsta du kan köpa begagnat och resulterar ofta i ekonomisk ruin." 750 är säkert underbara bilar, men personligen finner jag det svårt att komma på faktorer som motiverar en 750 E32 utöver en 740 E32, förutom just "veeee twelve" :) En sen Highline hade dock inte suttit fel, billiga är de ju :) MVH, E38B12 |
|
|
Grejen är den att v12 an har gott om piratdelar och stort utbud av delar på skroten , medans nyare v8an inte har lika bra stöd av 3e partstillverkare samt har 32 ventiler = dyrare än 24. så om det går sönder e v12an billigare och om det håller e v8an billigare pga. lite lägre bränsleförbrukning. själv har jag aldrig hört någon med erfarenhet av 12an racka ner på den , men de som hört mycket ryktesvägen kan ju nämna mycket negativt om M70 motorn - och även om 750is elsystem trots att det förutom boxarna i motorrumet är nära nog identiskt med 740 då bilarna ofta har snarlik utrustning. senare årsmodellerna av 740 brukar dessutom vara rikligt utrustade , ibland mer än 750. m70 motor går utan problem 40 000 mil bara man byter olja. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.