AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.357

Söker info om KKK turbos och KX serien...

Sida 1 av 2
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Vet ngn var man kan hitta information om KKK turbos i allmänhet och speciellt den nyare KX serien.
Vet att KX 400 sitter i S60 R men det måste finnas mindre modeller också och i vilka bilar finns de???

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Kom igen, ngn måste veta ngt om KKK:s aggregat i allmänhet?
Lite bakgrund:
KX400 som sitter i S60R och även kallas den nya K24 av en del ska ha en av marknadens bästa spool-up tider.
Det innebär lika eller ändå bättre på de lite mindre. Skulle vara väldigt intressant att använda dem i ett dubbelturbobygge.
Jag ska snart handla så info vore mkt trevligt....

Mvh. B

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag är oxå intresserad av KKK:s...jag prioriterar en bra respons före mycket effekt...hoppas nån kan ge lite info...
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag har precis sålt min turbo e30! Jag använde ett kx400... sjukt fin respons, laddar på direkt! Jag kan rekomendera ett sånt!

Kompisen har en 323 turbo med ett Volvo 16t aggregat, mitt aggregat hade lika bra om inte lite bättre respons! Frågan är ju bara hur långt den räcker... Men 350hk borde den nog orka med va??
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det finns ex där man tagit ut lite mer än 400 hp ur en KX 400.
Själv letar jag KX 300 fast jag tänkte ha ett aggregat per 3 cylindrar =) Måste finnas ngn spec öveer vilka bilar e sitter i som standard...

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Tyvärr så är dom kända att rasa vi mycket laddtryck. Man ska hålla sig under 1,5 bar.Det sitter inte 360 lager i dessa som de gör i tex 16t.
Men annars är dom guld.

nu
6
nurre
740ia-95 325i-94
DU KAN ALLTID RINGA Å PRATA MED GIK-TURBO KAN DETA DOM VET VÄRDENA PÅ OLIKA TURBOS
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Inte ens 360 lager i KX-serien???
*bmw-andreas*
Jag är inte riktigt redo att handla än men när jag är det kommer jag antagligen att vilja ha 2 st små aggregat med en kapacitet på 300 hp vardera och det bästa som finns i spool-up tid. Tvivlar inte på att du kan leverara men vad handlar det om för pengar?

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Tyvärr så är dom dyra! 11k st
Blir ju inte lika billigt som en "lånad" KKK24

Men dom kostar ju 16k om man ska köpa dom i affär
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jovisst, priserna är ju sjuka här vid en jämförelse... Klart att en "lånad" blir ett annat prisläge på men det är billigare att importera...
Tar hem en kanonfin raceturbo själv för omkring 9k inkl. allt. Verkar meningslöst att handla en KX400 här då för 11...
I mitt fall håller jag fortfarande på med bilen och motorn, har inte kommit till själva "överladdningen" än men det kommer i vinter om jag har pengarna. Tänkte komma undan hyfsat billigt med aggregaten och köpa ett riktigt sprut ist.
Har sett då o då att man kan få tag på t.ex. TD04HL-16T lr GT25 för ett par tusen st lite här o där. Tänkte att du kanske hade koll, maila om du vill... Som jag sa är jag inte på hugget riktigt än men jag vill gärna veta vad det finns för möjligheter...

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Mm blir ju dyrt med 2 raceturbos.
Men en blir ju smidigare att få dit.
Men du kanske promt vill ha dubbla agg

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ursäkta om jag var oklar där...
Effektmålet är mellan 5-600 hp men desto viktigare är utseendet på effektkurvan. Därav mitt intresse för dubbla aggregat. Kan tänka mig två KKK K24, 16T lr vad som passar och är billigt att få tag på. Däremot menar jag att en "fin" (race) turbo kanske kan ge mig de egenskaper jag vill ha med enbart ett aggregat.
Skulle jag bygga med två agg så skulle ett sitta där spolarvätskebehållaren sitter idag och det andra lite längre bak under plåten, precis utanför grenrör 123. Låter trångt men det bör gå med ett litet agg.

Dessutom lockas jag av tanken att bygga med två, bara för grejens skull =). Verkar optimalt på en rak sexa på ngt sätt. Bmw delar ju själva upp cylindararna som original på två halvor så det verkar rätt.

Mvh. B

Jag håller på att bygga en Volvo 6:a med dubbla S60R aggregat, kolla bilder på grenrör och aggregat här: Länk

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tjena du!
Kan nog bli riktigt fint, även om jag är lite allergisk mot V***o men du vet hur det är, lycka till!!!!

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ett rätt dimensionerat aggregat är överlägset 2st som klarar lika mycket.

+att det blir lättare att bygga.

Men de låter ju coolare med dubbelturbo:)

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Porsche verkar ju föredra dubbelturbo annars. Åtminstone om man definierar överlägset som en snygg effektkurva och en körbarhet som liknar en sugmotors.
Tror inte att det beror på cylinderarrangemanget att de kör med dubbla aggregat.

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det är garanterat pga deras motor utformning dom kör dubbelturbo!

Ta tex en supra:

Den jag byggt på fick bättre respons med 850hk aggregat, än mot orig!

Dubbla axlar som ska snurra m.m

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Trodde det var allmänt känt att en dubbelturbo, där aggregaten jobbar parallellt, har bättre respons och effektkurva än en motor med singelagg. i motsv. storlek till de två!!??? Tröghetsmomentet ska bli mindre osv. Jag personligen gillar en effektkurva som liknar en sugmotors. Som i Porsches 993...
Låter mkt konstigt att Supran skulle svara bättre från botten med ett sånt jätteagg. än de sekvensiella som sitter som original...
Har aldrig testat ngn Supra så jag lägger mig där.
Fattar att strippfolket slänger dit stora turbos för att jaga tider, det går ju att växla så man hamnar rätt, men om man vill ha en mer körbar bil!?
Skulle vara mycket trevligt att se ngn form av beräkningar som säger vad som är rätt och fel i detta, så man kan typ sluta fundera på det...

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp det är bevisat fler gånger om.
Tänk dig själv. Blir mer massa som ska snurra upp med dubbla agg.

Ett rätt dimensionerat har snabbare spool up än 2st mindre med samma kapacitet.
Allt hänger på avgasdelen.

Du kan få en PT turbo med extra litet avgashus om man vill ha superrespons.

Finns en tråd på zatzy som förklarar varför det inte är bättre med dubbelturbo.

Mvh Andreas
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, visa mig det då för jag har funderat en hel del på det här med dubbla agg =)
Trådarna här på forumet har, vad jag tycker visat motsatsen.
Å andra sidan vet man ju inte hur trovärdiga kommentarerna i en tråd är. Själv är jag bara intresserad av den kalla, hårda sanningen. Man kan ju undra varför Nissan Skyline t.ex. har dubbla agg? Den laddar ju parallellt vad jag vet... Har funderat på det där med dubbla axlar istället för en osv. Vid första tanken verkar det ju mest logiskt att en ger mindre tröghetsmoment men det är ju inte alltid det funkar så inom fysiken när man räknar på det.

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Här har du tråden: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.