|
|
|
|---|---|
|
Symptom: * skorr vid växling mellan ettan och tvåan (ibland) * ettan hoppar ur (ibland) * kopplingspedalen sladdrig både i sidled och "djupled" *kopplingen tar högt *kopplingspedalen "knarrar" när man släpper upp från friläge Diagnos (enligt forumets sökfunktion): *Sliten synkring (tvåans?) och * Slitna bussningar i pedalen (att kopplingen också är sliten är väl inte direkt en vild gissning) Alt Olja på nån lamell/tryckplatta Rekommenderad behandling (enligt forumets sökfunktion) *Byt låda (ouch- dyrt!) Alt Slira lamellen tills torr | |
|
Kan det vara så att det bara är vajsing på kopplingen och pedalens bussningar? När den skorrar så känns det som att man inte riktigt tryckt ner kopplingen ordentligt och därför inte fått i tvåan. Verkar som om det här är ett ganska vanligt problem på BMWs. Bilrackarn har gått mindre än 10k mil så det känns riktigt uselt om det skulle vara så att man är tvungen att byta hela lådan... |
|
|
Kan man inte justera kopplingens dragläge? Eller byta ut kopplingens manöverdelar? Mvh |
|
|
Kanske kan börja med att berätta vad för BMW du pratar om???? För övrigt så låter det som ett kopplingsrelaterat problem, är den sliten o i behov av byte kanske, har det kommit olja på lamellen så finns inget alternativ, byt är det enda. Oljan tränger in i materialet i lamellen och du får alldrig bort den! Däremot så tar ju lådan stryk av att kopplingen inte frikopplar helt, och ju fler gånger det skorrar o skrapar ju sämre blir lådan! Är det fel olja i lådan så kan det också ge likande symtom. Skulle det vara fel olja så tar lådan omedelbart skada av felaktig olja och blir aldrig riktig igen, trots att man byter till rätt olja! Är det hydralisk kopplings-manövrering (vilket det är på alla BMW!) så finns det ingen justering på dragläget ! Men av allt o tyda: sliten kopplingspedal i leden efter 10000 mil?, knappast troligt, antingen har bilen bara gått stadskörning eller så är mätaren backad, Vilket inte är första gången tyvärr........ Bytt olja i lådan, se till att få rätt olja Bytt kopplingen som troligen är defekt! Sen ser du om lådan behöver bytas! Vilket du kan hoppas inte behövs! ///Magnus |
|
| Tack för synpunkter. Det är en 320i (E36) från -98 (trodde inte det spelade någon roll). Tror inte den är skruvad - servad av BMW med jämna mellanrum. Den kan mkt väl ha gått stadskörning till största delen. | |
|
Gör även en ordentlig luftning av slavcylindern! Har du fått luft i systemet, kan kopplingen inte göra sitt jobb ordentligt. Sitter på höger sida om växellådan under bilen. Luftning sker som vid bromsluftning. (samma hydrauliksystem och samma behållare som till bromsvätskan) Kanske kan det vara slavcylindern som är dålig med... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm, har botaniserat bland gamla trådar igen. Tycker inte det låter som slavcylindern men jag har dålig koll så jag kan ha helt fel... Är det nån vits m att ta bilen till en (respekterad) verkstad och be de prova alla de "billiga" åtgärderna (luftning av slavcylinder, byte av olja i lådan, byta bussningar i pedalen) och se om det ordnar sig? Känns som om det finns risk att det inte räcker och att det bara blir en massa dubbelarbete (=onödigt dyrt) ... /Anders (Nej jag tror inte jag kan fixa det själv- trots |
|
| hjälp från Haynes...) | |
|
Ja, gör det till en början, blir det bättre så är det väl bra då....... Annars är det ju inget onödigt jobb som gjorts ändå! ///Magnus |
|
| Om skorrandet försvinner, pedalen blir fastare osv men växeln fortsätter hoppa ur sitt läge antar jag att synkringen verkligen är slut - behöver jag isf göra nåt åt synkringen (förutsatt att jag står ut med att leva med att få hjärtat i halsgropen varje gång det smäller till)? Finns det alltså nån risk att nåt rasar pga synkringen? | |
|
Upp Kan man leva med en sliten synkring? |
|
|
Det beror inte på synkringen om växeln hoppar ur, synkringen har till uppgift att bromsa ner vartalet på dreven vid växlingen, så att dreven kan föras samman utan skrapljud, en sliten synkring klara inte att bromsa drevet och olika hastighet uppstår pådreven som skall ihop o då uppstår skrapljudet. I ditt fall med att växeln hoppas ur så är det växelförargaffeln, eller växelnavet som för ihop dreven som är slitet! Blir ofta på bilar som föraren sitter o håller i växelspaken hela tiden under körning, då uppstår ett slitage som delarna inte är byggda för, eller en bil som gått mycket stadskörning (idelliga växlingar!). Enda rätta om du inte kan stå ut med detta fel är att byta lådan, att renovera den blir troligen betydligt dyrare....... ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.