AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.003

Svarva kolvarna M20

Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Håller ju på nu med lite förberedande arbete innan motorn ska sätta ihop igen, vill ju kompsänka och tänkte svarva kolvarna, min fråga är, kan man svarva dom RAKT över bara, så man tar bort kanske 1-2mm över HELA kolven eller ska man gå in en bit från kanten och fräsa ur dom 2mm i mitten istället? T.e.x om kolven är 80mm i diameter, osså kanske man fräser ner 2mm i mitten, ett sänkning som har 60mm i diameter, hur ska man göra??

MVH // Nicke

www.attitudemotorclub.com
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Är de ingen som vet??????

Rappel...

Är det på din 323?
Jag vet inte vad "experterna" säger men jag svarvade 1,3 djupt och lämnade 9mm från kanten på min 323 E21..
jag vet ej vad det kommer bli för komp... Har ej skruvar ihop motorn än....

///Johan
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Svarva dom rakt av.

zemren
Om han ska svarva av dom rakt av
hur djupt ska han gå då??

///zemrén
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Svarva av hela upphöjning ner til kolven är som lägst ute i kanten.

zemren
Men e21 kolvarna har ingen upphöjning..

///zemrén
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Mina kolvar har ingen upphöjning, de är de som är problemet... Annars hade jag gjort så, men nu när dom är plana över hela, hmm, jag vet inte alls. De kanske är dumt om dom hamnar under cyl. kanten eller?

MVH // Nicke

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Trodde det var 2,5 kolvar. Ursäkta!
Man ska helst inte ta ner höjden längst ut på kolven,då brukar ringlandet spricka. Svarva en grop på ca 60mm. Och spar minst 5mm kolvtak

Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Ok, tackar o bockar! Då är mina ? omgjorda till !... De känns bra!

Ajöken!

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Som bmw-andreas skrev, spara en squishkant på kolvarna
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Nu va toppen planad, plandeckning på måndag, kolvarna får ja igen på måndag, sen är de balansering och o-ringning kvar innan man får sätta ihop motorn igen, de känns FINT! Kanske start i dec då...

Ajöken!!!

rocker
Lämna kanten orörd längst ut mot kolvringarna ca 10mm, innanför det skulle jag svarva ner 1,5 mm. Borde ge ett förhållnade på ca 8.0:1. Skrev Bäckis till mig för ett tag sen.
/ Krister
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Rocker. Kolvarna var ca80mm i diameter. Jag fräste ner dom 2mm i en diameter på 60mm, så de är ju kvar 10mm runt om på kolven! Kan se om ja inte får upp nå bilder ikväll så ni kan se! Vet inte vad jag får för komp men de finns säkert nåt snille som kan räkna ut de!

MVH // Nicke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.