|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Va på besiktningen idag och fick anmärkning på höga värden HC och lambda. Har läse flera inlägg om vad de kan vara. Tittade över tidigare besiktningspapper och såg att HC låg på 003 för 2 år sedan, förra året fick jag HC 100 vilket är på gränsen. Idag fick jag HC 107 =( Jag har ett litet hål i luftslangen mellan luftfiltret och insprutningen som jag försökt täta med tejp, kan de vara så att de ändå läcker in luft där och det är orsaken till de höga HC och lambda värdena? Lambda låg på 1.09 Kan någon bekräfta denna möjligheten? Eller kan de vara något annat? Om katten e kass så borde väl värdena försämras gradvis genom åren? Om lambda sonden lägger av blir de väl helt galet, eller kan den bara fungera dåligt? According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" | |
| sunkig olja och dåliga tändstift har stor betydelse för Hc värdet. | |
|
Beträffande lambdan så har jag någonstans läst att själva lambdasonden kan bli dåligt jordad med tiden och att ett tips var att man skruvade ur den, drog några små koppartrådar runt gängorna och skruvade fast den igen för att se om det är det som är problemet, alltså dålig jordning... // Jögge |
|
Paap Reeder |
.... är luftläckan efter LLM så går den magert d v s ett högt lambda-värde. .... är luftläckan efter förbränningen i cyl kommer lambdan att få tag i syreatomer och öka på blandningen d v s ett lågt lambda-värde. MVH /// Paap R |
|
täta avgassystemet! ta bort lambdan å rengör BmW - enjoy! |
|
|
Har beställt ny gummibälg får se om de hjälper, ska byta olja, filter och tändstift också. Tack för svaren. =) According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.