|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Hej!! Måste nog tyvärr köra med E36:an i vinter, min vinterbil lämnade in permanent häromdagen... Vet att dom inte är särskilt bra rostskyddade men visst jobba har man ju gjort själv, underredsbehandlat, rostskyddsvax i dörrar o likn. Vad kan jag göra mer för att hindra rosten?? Någre särskilda ställen?? (Jag kommer att sätta igen skarven mellan baklucka i kaross med stenskottstape för att inte fukt ska ta sig in där) |
|
Du behöver inte va orolig =) E36 klarar vintrar hur lätt som helst om du sköter om den rätt. Jag brukar: *Byta olja + olja och luftfilter. *Göra en rejäl vaxning så att det ger skydd mot salt m,m. *Tvätta bilen 1-2 gånger i veckan och spola överallt på bilen under och i hjulhusen. *kolla glykolen och sånna saker extra noga behöver jag väl inte skriva.? *Skadar ju inte om den står i ett varmluftgarage. Kan tillägga att en 325:a är väldigt lätt att få sladd med om det är lite halt ute. MVH jimmy |
|
| Kan ju tillägga att du bör inte ha den i ett varm garage då du åker in och ut i kylan och värmen så blir det kondens i dörrar m.m och då blir det rost. ska du inte använda den ett längre tag så kan du ju köra in den. | |
| nej hellre stå ute än åk in och ut ur varm garage. det är nkt sämre | |
|
Det är alltså bättre att bilen står ute i -20 grader än att ha den och låta den tina upp i ett varmluftsgarage då och då? Jaha, alltid lär man sig nått nytt om det nu stämmer. MVH |
|
|
Hög luftfuktighet (över 60%) och värme är huvufaktorer för korrosion, dvs rost. Om man regelbundet kör in och ut ur ett varmgarage på vintern (eller då det är kallt) kommer det att bildas kondens, dvs fukt. Värmen finns ju också där. Därmed blir varmgaraget ett perfekt ställe för rosten att gro. Har man dessutom saltslask på bilen blir det riktigt effektivt. Däremot slipper man ju kallstarter och en kall bil. Men det finns ju motor- och kupévärmare. |
|
|
Jag ska då tvätta min 320ic i vinter i alla fall. Blir väl att polera några gånger också. Ställer av M535:an och köpte en 320 coupé som vinterbil. Dom går riktigt billigt dom där små sexorna. =) MVH Morgan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.